În mai puţin de o săptămână, personalul care execută controlul în punctele de trecere a frontierei rutiere şi feroviare din Bihor îşi pierde obiectul muncii. Din 1 ianuarie 2025, România intră deplin în Spaţiul Schengen, iar călătoriile către şi dinspre celelalte 28 de state membre vor fi la fel de simple ca în interiorul ţărilor. Pentru poliţiştii de frontieră, asta aduce schimbări majore, după cum a aflat BIHOREANUL...
Circulaţie liberă
Spaţiul Schengen a fost creat în 1985 între cinci state UE - Franţa, Germania, Belgia, Ţările de Jos şi Luxemburg - şi s-a extins treptat, devenind cel mai mare spaţiu de liberă circulaţie din lume. Numele provine de la un sat din Luxemburg unde au fost semnate Acordul Schengen în 1985 şi Convenţia Schengen în 1990. Astăzi, cu o populaţie totală de aproape 420 milioane, se întinde în 27 de ţări.
După ce în martie a.c. au intrat în Spaţiul Schengen doar cu porturile şi aeroporturile, de la 1 ianuarie 2025 România şi Bulgaria vor adera cu drepturi depline, şi cu frontierele terestre. Ce înseamnă asta? "La graniţele cu celelalte state Schengen se va elimina controlul de frontieră şi se va putea călători liber între aceste state, fără verificarea documentelor de călătorie", explică purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Române, comisarul Alexandra Găvan (foto).
Pe scurt, pasagerii din trenuri şi autovehicule nu vor opri la graniţa cu Ungaria şi Bulgaria, gheretele din punctele de trecere vor fi desfiinţate, iar cozile vor dispărea. Mărfurile vor circula liber, exportatorii şi transportatorii economisind timp şi bani.
Cu patrule
Intrarea în Spaţiul Schengen aduce schimbări majore în activitatea Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră (ITPF) Oradea, care supraveghează frontiera cu Ungaria din judeţele Bihor şi Arad.
Pe de o parte, odată cu desfiinţarea controalelor în punctele de trecere a frontierei (PTF) din Borş, Salonta, Valea lui Mihai, Săcuieni şi Episcopia Bihor, principalele misiuni ale poliţiştilor de frontieră vor fi mai discrete, dar nu mai puţin importante. Concret, aceştia vor patrula în trafic şi în parcări, în limita a 30 km de la linia de frontieră, împreună cu colegii din Poliţie, Jandarmerie, Imigrări, Garda de Mediu, Vamă şi CNAIR.
De altfel, în ultimele săptămâni, ITPF Oradea şi Poliţia Bihor au fost dotate cu echipamente moderne de supraveghere la distanţă (aparatură nightvision, termovision, comunicaţii prin satelit) şi 17 autospeciale dotate cu camere LPR, care citesc automat numerele de înmatriculare ale vehiculelor şi transmit alerte în timp real.
În analiză
Controalele vor fi inopinate şi aleatorii, "pe baza analizelor de risc, în special când există indicii sau informaţii care sugerează că un vehicul care transportă pasageri sau mărfuri ar putea fi implicat în activităţi ilegale", spune purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră.
Încă nu e stabilit modul în care se vor derula verificările în cazul camioanelor bănuite că transportă deşeuri. În prezent, Garda de Mediu şi Poliţia de Frontieră verifică vehiculele în PTF-uri, întorcându-le dacă transportă deşeuri reglementate de UE. Din 1 ianuarie, însă, vehiculele nu vor mai opri la frontieră, iar maşinile intrate nu mai pot fi întoarse, trebuind confiscate şi depozitate într-un spaţiu care deocamdată nu a fost găsit.
Frământări la Inspectorat
În ce priveşte statul de funcţii al ITPF Oradea, numărul posturilor se va reduce cu aproximativ 30%. Totuşi, schimbarea nu va afecta angajaţii, întrucât 10% din funcţii sunt oricum neocupate. "Vor fi desfiinţate cam 160 de posturi, dar cel mai probabil prin plecări naturale", au declarat BIHOREANULUI surse din instituţie.
În ultimele săptămâni, 40 de angajaţi au depus cereri de trecere în rezervă, iar în următoarele luni alţi 30 vor ieşi la pensie. În plus, unii poliţişti de frontieră au solicitat transferuri, fie la ITPF Timişoara, fie în cadrul Poliţiei sau al Jandarmeriei.
"Nici un poliţist de frontieră nu îşi va pierde locul de muncă. Schimbările vor afecta modul de desfăşurare a activităţii, dar nu vor exista disponibilizări", a anunţat şi Sindicatul Naţional al Poliţiştilor de Frontieră într-un comunicat emis după o şedinţă desfăşurată săptămâna trecută la ITPF Oradea.
Reprezentanţii Şcolii de Pregătire a Agenţilor Poliţiei de Frontieră Avram Iancu, care funcţionează în incinta ITPF Oradea, sunt şi ei optimişti. Cea de-a 37-a promoţie, cu 228 de viitori poliţişti de frontieră, a absolvit vinerea trecută, iar purtătorul de cuvânt Eugen Miheş spune că "şcoala va rămâne sub aceeaşi formă de organizare şi cu acelaşi număr de cursanţi".
A aderat ţara la Schengen, dar tot va continua să aibă nevoie de paznici la graniţe...