„Eşti o persoană care nu îşi lasă viitorul la voia întâmplării? Te preocupă succesul profesional şi stabileşti permanent obiective noi pentru conturarea unei cariere de succes? Atunci locul tău este la Kaufland!". Aşa sună sloganurile de recrutare ale unuia dintre cele mai mari lanţuri comerciale din Europa, care deţine în România 144 de magazine, cele mai multe după cele din Germania (650) şi Polonia (212). Uneori, însă, în spatele promisiunilor realitatea e cinică, angajaţii devenind cifre nesemnificative în goana după profit.

Două salariate şi o fostă angajată a magazinului Kaufland din cartierul Ioşia reclamă regimul de exploatare a personalului impus de conducerea unităţii: oamenii sunt folosiţi la orice fel de muncă, indiferent de fişa postului, puşi să lucreze peste programul de 8 ore, exploataţi până la epuizare, ajungând victime ale unor accidentări ascunse autorităţilor şi imputate chiar lor. Dacă se plâng, li se arată uşa, pentru că maşina de tocat forţă de muncă ieftină găseşte mereu "carne de tun". 

Explozie la Grill

După câţiva ani în care a lucrat împreună cu soţul în Danemarca, Lavinia Iriza (foto sus) s-a întors în ţară în preajma Crăciunului trecut. Anul acesta, pe 28 februarie, a devenit unul dintre cei peste 17.000 de salariaţi ai Kaufland România, angajându-se la magazinul din Ioşia ca lucrător comercial la imbiss (trad. din germană - gustare), popularul Grill unde se prepară mititei, cârnaţi, carne la grătar, hotdogi şi pui rotisaţi. După două luni, a avut ghinionul unui accident de muncă. 

"S-a întâmplat pe 4 mai, pe la ora 16-16.30. Am deschis capacul rotisorului, care este din sticlă securizată, ca să bag pui la cuptor, şi mi-a explodat în faţă. Au sărit din el şi balamalele din metal. Prima oară am simţit doar un şoc. Apoi, după câteva momente, mi-am dat seama că aveam cioburi mici pe faţă şi pe mâini. Mi-au trebuit cam 10-15 minute să mă adun. Încă tremuram când a venit băiatul de la Informaţii, care înlocuia un şef de tură, să mă întrebe dacă sunt OK. Am spus că nu, dar mi-a zis că trebuie să lucrez mai departe, pentru că nu era cine să mă înlocuiască, iar la imbiss erau oameni la coadă. Am plâns şi am lucrat. În seara aia am rămas până la 23.30, ca totdeauna, pentru că după închiderea de la ora 21 trebuie să facem şi curăţenie", a povestit BIHOREANULUI Lavinia. 

Abia după ce a terminat lucrul a simţit că i se umflase mâna stângă şi a început s-o doară.

„Nici măcar un calmant"

A doua zi era de serviciu, tot de după-amiază, de la ora 14, dar s-a dus la magazin pe la 12.30 ca să-şi anunţe şefii că va merge la medic. "Soţul chiar se supărase seara, când am ajuns acasă, că nimeni de la Kaufland n-a sunat la Ambulanţă. Nici măcar un calmant nu mi-au dat", spune femeia.

"M-am dus la directorul Claudiu Popa şi, când i-am zis că nu pot lucra, i-a cerut unei şefe de tură, Evelyn Sas, să îmi caute înlocuitor. Aceasta mi-a reproşat că de fapt eu nu vreau să lucrez. Mi-a zis că după-amiază s-o sun şi s-o anunţ dacă mai vreau să lucrez, iar dacă nu, să îmi dau demisia", povesteşte Lavinia.

După ora 13 a ajuns la UPU, la Spitalul Judeţean. "Eram în haine de lucru şi, după ce am spus ce şi cum s-a întâmplat, cei de acolo m-au întrebat de ce nu am sunat după accident. Au sunat ei la ITM şi, în timp ce încă eram acolo pentru investigaţii, au venit două persoane de la ITM să mă întrebe ce am păţit. Mi-au zis că urma să fiu sunată ulterior", relatează femeia, diagnosticată cu traumatisme pentru care i-au fost stabilite 27 de zile de concediu medical.

„Să-mi scriu demisia"

Lavinia afirmă că după ce a revenit la serviciu a început să fie hărţuită. "Pe 1 iunie am fost chemată la birouri, unde un responsabil cu protecţia muncii mi-a luat o declaraţie, de faţă cu directorul Claudiu Popa şi cu o altă şefă de tură, Laura Negru, care a spus că am ars pui la rotisor, că nu comunic cu clienţii, că sunt stresată... Am zis că n-o să se mai repete, dar Laura a spus să mă gândesc să-mi dau demisia", spune Lavinia. 

După încă două zile, pe 3 iunie, a fost chemată din nou la birouri. "Directorul mi-a spus că nu sunt aptă, că tot timpul sunt supărată. Am răspuns că oamenii mai au şi zile proaste, dar până la accident nu au fost probleme, şi am promis că o să fiu mai atentă. Mi-a zis că îmi aşteaptă demisia pe masă, şi să predau legitimaţia la Informaţii. O altă şefă, Anita, mi-a spus că nu acum, pentru că eram trecută de serviciu pentru zilele de sâmbătă şi duminică, 4 şi 5 iunie. De luni, 6 iunie, urma să intru în concediu de odihnă până pe 17 iunie".

Pe 6 iunie, însă, Lavinia Iriza s-a dus la ITM Bihor, unde s-a plâns că şefii îi cereau demisia. I s-a spus să nu semneze dacă nu vrea acest lucru şi, în final, i-a fost înregistrată plângerea. "Am scris în sesizare inclusiv că munceam 12 ore pe zi şi niciodată nu am primit salariul promis, 2.800 lei net, ci mai puţin, ba 2.100, ba 1.700 lei. Banii mi-au fost viraţi pe card, fără să mi se dea niciodată un fluturaş, ca să văd ce reprezintă sumele şi dacă îmi erau plătite orele suplimentare. Cei de la ITM mi-au spus că vor face o cercetare şi în 30 de zile voi primi răspuns".

Simţeam că-s ruptă

O altă angajată a magazinului, care a dorit ca numele să nu-i fie făcut public, a confirmat BIHOREANULUI că mutarea salariaţilor de la o muncă la alta, indiferent de sarcinile din fişa postului, este o regulă la Kaufland Ioşia, nu o excepţie, chiar dacă aceştia nu sunt instruiţi, dar şi că programul de lucru real îl depăşeşte mereu pe cel din scripte. 

"Eu eram trimisă şi la vitrina cu servire asistată, şi la imbiss, când colegele de acolo luau pauză. La imbiss nu mi s-a făcut protecţia muncii, nici nu mi s-a explicat cum să folosesc butoanele de la aparate. Trebuia să întreb colegele. După ce lucram o zi întreagă acolo, la sfârşit simţeam că-s ruptă de oboseală. Nu-i uşor, mai ales când este o singură persoană care şi prepară, şi serveşte clienţii", a povestit ea.

Angajată în cursul anului trecut, femeia afirmă că în astfel de condiţii unii colegi nu rezistă mult. "Rabdă cât pot, pentru că au nevoie de bani, iar când li se umple paharul pleacă...".

„De colo-colo" 

Delia Balint, fostă angajată a magazinului KauflandAngajată în toamna anului trecut, pe 1 noiembrie, la raionul de mezeluri, Delia Balint (foto) a fost şi ea plimbată "de colo-colo", de la imbiss la legume şi la vitrina cu servire asistată, până a suferit şi ea un accident de muncă. "Mi s-a făcut protecţia muncii şi ştiam că atunci când feliem mezeluri trebuie să purtăm mănuşi cu protecţie metalică. Practic, însă, şefii cereau să tăiem mezelurile până la ultima feliuţă, să fie cât mai puţine pierderi, ceea ce nu se poate face decât fără mănuşi, aşa că de fapt nu le poartă nimeni", explică femeia, care în februarie, tocmai din acest motiv, s-a tăiat la degete.

"Am plecat la spital, iar când m-am întors am fost certată de ce m-am dus, că le pun ITM-ul în cap şi oricum a fost vina mea. Mi s-a cerut să scriu o declaraţie în care mi-am asumat responsabilitatea. Da, ştiam regulile şi e adevărat că le-am încălcat, dar n-ai cum să le respecţi, oricâtă precauţie şi bunăvoinţă ai avea", zice Delia. După câteva zile, ca să scape de stres, a preferat să-şi dea demisia.

"Programul meu de lucru era de 8 ore, dar când lucram după-amiază de cele mai multe ori plecam după miezul nopţii. Trebuia ca după închidere să lucrez şi ca femeie de serviciu. N-am fost plătită separat pentru asta şi n-am primit fluturaşi de salariu", afirmă fosta angajată. "Toate se întâmplă pentru că, de fapt, sunt angajaţi mai puţini oameni decât ar fi necesari, mizând că acceptă să facă de toate", crede femeia.

Cel mai preţios capital

În condiţiile în care directorul magazinului Kaufland Ioşia, Claudiu Popa, a afirmat că "la nivelul meu nu pot face nicio declaraţie", BIHOREANUL a solicitat poziţia Kaufland departamentului de relaţii cu presa al companiei, care a ţinut să dea asigurări, într-un stil specific corporaţiilor, că "angajaţii reprezintă cea mai importantă resursă şi respectul faţă de ei este o prioritate pentru noi", prin urmare "depunem eforturi ca toţi membrii echipei Kaufland să se simtă în siguranţă la locul de muncă".

Sub semnăturile unor reprezentante ale departamentului de presă, lanţul de hypermarketuri afirmă că atât accidentul de muncă al Deliei Balint din februarie, cât şi cel din mai al Laviniei Iriza au fost "declarate şi înregistrate la ITM", fără a preciza când anume, ceea ce este un detaliu important, fiindcă cel puţin acesta din urmă a fost raportat cu multe zile după ce a avut loc. 

"Evenimentul este încă în cercetare", astfel că "nu putem oferi informaţii privind concluziile verificărilor", au transmis reprezentantele companiei, adăugând că Iriza "este în continuare angajată, prin urmare excludem varianta demisiei". "Considerăm că orice neînţelegere poate fi depăşită printr-o comunicare onestă şi deschisă, inclusiv în situaţia de faţă, şi o asigurăm pe colega noastră de tot sprijinul nostru pentru o integrare optimă la locul de muncă", afirmă Kaufland.

De asemenea, compania susţine că plata salariilor "este făcută corect, în baza orelor de lucru prestate şi respectând norma de lucru", iar cu privire la fluturaşi dezminte că angajaţii nu i-ar primi, arătând că aceştia "sunt printaţi, introduşi în plicuri individuale, trimişi în toate magazinele până în data de 10 ale lunii, aferent lunii anterioare, şi apoi distribuiţi salariaţilor, sub semnătură", ceea ce s-ar fi întâmplat şi în cazul angajatelor care au reclamat că nu i-au primit. 

În schimb, cu toate că BIHOREANUL a solicitat expres poziţia companiei şi faţă de acuzele privind obligarea salariaţilor să presteze şi alte munci decât cele pentru care sunt angajaţi şi să lucreze peste program, reprezentanţii Kaufland nu au furnizat nicio explicaţie, omiţând cu totul acest aspect. Rămâne, aşadar, ca ITM să facă lumină asupra abuzurilor reclamate, dar şi posibilitatea ca angajatele nemulţumite să deschidă procese împotriva angajatorului. 


DUPĂ 5 ZILE

Cercetare cu amânare

Nicolae Hoduţ, inspectorul-şef adjunct al ITM BihorLa solicitarea BIHOREANULUI, inspectorul-şef adjunct al ITM Bihor Nicolae Hoduţ (foto), responsabil cu problemele de securitate şi sănătate în muncă, a declarat că accidentul de muncă produs în 4 mai la magazinul Kaufland Ioşia a fost comunicat instituţiei pe 9 mai, aşadar la 5 zile după producerea lui, la această dată fiind deschis un dosar de cercetare.

Potrivit Legii 319/2006 privind protecţia muncii, este accident de muncă orice eveniment produs la locul de muncă în urma căruia un angajat suferă "o incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile consecutive, confirmată prin certificat medical". Conform HG 1.425/2006, iniţial angajatorul era obligat să anunţe accidentul de muncă "de îndată", dar în 2016 normativul a fost modificat aşa încât o poate face în "cel mult 24 de ore" de la producere. Pentru că nu a respectat această obligaţie, Kaufland riscă o sancţiune contravenţională cu amendă în valoare de 8.000 lei.

Potrivit surselor BIHOREANULUI, ancheta ITM Bihor privind atât accidentul de muncă, cât şi celelalte abuzuri reclamate expres de angajata Kaufland - obligarea salariaţilor de a lucra peste program şi plata fără fluturaşi de salariu - nu a fost finalizată în 30 de zile, deoarece pe 18 mai reprezentanţii companiei au cerut prelungirea termenului, iar solicitarea a fost aprobată.


UPDATE:

În urma publicării articolului, compania Kaufland a solicitat un drept la replică, în textul acesteia, pe care îl redăm integral mai jos, fiind cuprinse și răspunsurile pe care reprezentanții departamentului de comunicare le-au dat, la solicitarea BIHOREANULUI, în legătură cu cazurile prezentate.

De altfel, articolul a reluat toate elementele esențiale din aceste răspunsuri.

Drept la replică Kaufland România:

„Semnalăm că informațiile prezentate în text nu corespund pe deplin realității, apelează la un caz izolat, sunt preluate trunchiat și nu reflectă un mediu de lucru în care activează 15.000 de angajați, ceea ce duce la o exagerare nefondată a situației.

Considerăm că atât titlul, cât și conținutul materialului „Sclavie la Kaufland”, publicat în ziarul Bihoreanul, este defăimător și insuficient documentat, în condițiile în care am răspuns tuturor solicitărilor din partea redacției și am explicat de fiecare dată cum s-au desfășurat lucrurile. Subliniem faptul că avem în desfășurare un audit intern al personalului și un control din partea ITM, în urma declarațiilor și înregistrărilor cazurilor făcute de companie. În ciuda unei diferențe de opinie în această speță, Kaufland este un angajator responsabil, care reacționează imediat. Astfel, în baza rezultatelor auditului de personal intern și al controlului ITM, Kaufland va acționa și va lua toate măsurile necesare, pentru a se asigura că nu vor exista situații precum cele descrise în material.

Reluăm mai jos poziția inițială și completă a companiei oferită publicației Bihoreanul:

„Pentru Kaufland România, toți angajații companiei reprezintă cea mai importantă resursă și respectul față de ei este o prioritate pentru noi. Ne preocupă situația fiecărui coleg în parte. Depunem eforturi ca toți membrii echipei Kaufland să se simtă în siguranță la locul de muncă și să găsească aici stabilitate și predictibilitate - atât în privința condițiilor de lucru, cât și a salariului primit de fiecare dată la timp.

Cu privire la incidentul la care faceți referire, în acest moment, evenimentul este în proces de cercetare, motiv pentru care nu putem oferi informații privind concluziile verificărilor.

Dorim să subliniem însă faptul că accidentul de muncă a fost declarat și înregistrat la ITM.

Totodată, menționăm că programul de lucru indicat de salariată nu este conform realității, la fel ca și valoarea salariului net amintit. Vă asigurăm că plata angajatei s-a făcut corect, în baza orelor de lucru prestate, conform legislației în vigoare și respectând norma de lucru (concediu medical, zile libere etc.).

De asemenea, conform declarației scrise pe proprie răspundere, după incident, colega noastră a optat pentru reluarea activității. În acest moment, dumneaei este în continuare angajată a companiei Kaufland, prin urmare excludem varianta demisiei la care se face referire.  ​

Comunicarea deschisă și schimbul de idei sunt baza mediului de lucru pozitiv în compania noastră. Pentru a ne îndeplini obiectivele, la nivel de echipă, este foarte important să avem o colaborare bazată pe încredere și dialog. În acest sens, toți angajații Kaufland beneficiază de sprijinul unei echipe dedicate de consilieri. Aceștia devin parteneri de dialog în cadrul unor discuții neutre și confidențiale pe teme legate de cadrul muncii în companie.

Considerăm că orice neînțelegere poate fi depășită printr-o comunicare onestă și deschisă, incluziv în situația de față, și o asigurăm pe colega noastră de tot sprijinul nostru pentru o integrare optimă la locul de muncă.”

Al doilea răspuns transmis de Kaufland România publicației Bihoreanul:

„Reiterăm faptul că pentru Kaufland România, toți angajații companiei reprezintă cea mai importantă resursă și respectul față de ei este o prioritate pentru noi. De asemenea, așa cum am declarat inițial, plata tuturor angajaților Kaufland este făcută corect, în baza orelor de lucru prestate, conform legislației în vigoare și respectând norma de lucru.

Dorim să subliniem faptul că accidentul de muncă la care faceți referire în noua solicitare a fost, de asemenea, declarat și înregistrat la ITM.

Conform reglementărilor interne, toți fluturașii de salariu sunt printați și plicuiți. Aceștia ajung lunar în toate magazinele companiei, până în data de 10 ale lunii, aferent lunii anterioare. Fluturașii de salariu sunt apoi distribuiți salariaților din magazin. Pentru a se prezenta la departamentul Personal, în vederea  ridicării plicului, salariații sunt informați, în prealabil. Acest proces a fost aplicat și în cazul magazinului din Oradea, cele două colege ridicându-și personal fluturașii de salariu, sub semnătură proprie.

Cum am mai spus, considerăm că orice neînțelegere poate fi depășită printr-o comunicare onestă și ne asigurăm colegii de tot sprijinul nostru pentru o integrare optimă la locul de muncă.”

În baza acestor informații și argumente transmise în mod repetat redacției Bihoreanul, apreciem faptul că plata tuturor angajaților Kaufland este făcută corect, în baza orelor de lucru prestate, conform legislației în vigoare și respectând norma de lucru.

Orele suplimentare sunt plătite. În plus, există beneficii extrasalariale, cât și prime de sărbători. Dorim să subliniem că toată activitatea Kaufland este transparentă, corectă, respectând legile în vigoare, iar relația cu angajații, clienții și orice alt partener și colaborator se face în baza acestor principii”. În concluzie, considerăm că acuzațiile din material prezintă o singură perspectivă, subiectivă (interesată) și incompletă, care nu definește contextul și mediul în care activează cei 15.000 de angajați Kaufland România”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!