Poziția dominantă asupra rutei Oradea – București pe care a avut-o compania publică națională de transport aerian, Tarom, este amenințată de încă o companie privată.

După HiSky, care i-a desființat monopolul prin operarea rutei de la mijlocul acestei luni, din primăvară va înăspri concurența și AnimaWings, care plănuia să intre pe aeroportul orădean din toamna aceasta, însă a trebuit să aștepte livrarea de avioane noi.

De notat că AnimaWings promite, cel puțin pentru început, prețuri mai mici chiar și decât ale HiSky.

Din 2 martie

AnimaWings, companie activă în industria transporturilor aeriene de 5 ani, deținută de aceiași acționari care de 27 de ani au impus în industria turismului agenția de profil Christian Tour, a anunțat zborurile Oradea – București pe pagina sa de Facebook și pe site-ul propriu, cu începere din martie 2025.

„Tu ce ai alege pentru o călătorie de-a lungul României? Prețurile sunt aproape aceleași, dar experiența... e din altă lume! Alege să ajungi rapid și confortabil cu AnimaWings! Zboruri disponibile începând cu 2 martie 2025 pe www.AnimaWings.com”, arată anunțul, însoțit de o imagine menită să-i convingă inclusiv pe călătorii mai obișnuiți cu transportul feroviar, care între Oradea și București ar costa 140 lei și ar dura 14 ore, în timp ce deplasarea cu aeronava AnimaWings durează o oră la un preț de 125 lei, echivalentul a 25 euro.

De altfel, pe site-ul AnimaWings au fost deja puse în vânzare biletele, pentru data de 2 martie nemaifiind disponibil nici un loc. În schimb, pentru datele de 4 martie, 6 martie și 9 martie mai erau disponibile, joi dimineață, câte 5 locuri cu acest preț de 25 euro.

Conform datelor de pe portalul de rezervări, zborurile vor fi operate de trei ori pe săptămână, în zilele de marți, joi și duminică. 

Voiau din 15 septembrie

AnimaWings și-a anunțat încă din luna mai a acestui an intenția de a opera pe ruta Oradea – București, însă o lună mai târziu, în iunie, acționarii companiei au venit la Oradea pentru a anunța amânarea aplicării planului, din cauza întârzierilor în livrarea de aeronave noi de tip Airbus pe care le-au comandat, dar care nu puteau fi livrate de constructor la termenul contractual.

CEO-ul companiei, Cristian Pandel, arăta atunci că AnimaWings a decis cu doi ani în urmă să achiziționeze 12 aeronave Airbus 220, „unice pentru companiile aeriene din România”, foarte moderne și mai ușoare, ce permit practicarea unor tarife mai mici prin economia de carburant și reducerea taxelor de aterizare – decolare, garare, poluare etc.

Aceste avioane, a mai spus oficialul companiei, au cabinele configurate cu o capacitate de 140-148 locuri, cu doar 5 scaune pe rând (nu 6, cum au companiile low-cost), fapt care asigură pasagerilor un confort sporit.

Smart-cost, nu low-cost

De altfel, un alt acționar, Marius Pandel, a subliniat că AnimaWings „nu dorește să concureze pe piața low-cost”, descriind compania ca „o companie „smart-cost”, cu servicii mai bune, personal calificat, zboruri spre aeroporturi principale, nu secundare, și nu în ultimul rând prețuri corecte”.

Pe de altă parte, AnimaWings va lansa, tot din primăvară, curse și de la Cluj și Iași spre București, precum și pe aeroporturi principale din Paris, Stockholm și Larnaca, în prezent operând zboruri comerciale regulate din București spre Grecia (patru aeroporturi), Portugalia (Faro) și Spania (Palma de Mallorca).

Provocare pentru concurență

Intrarea AnimaWings pe ruta Oradea – București, fără nicio subvenție din partea autorităților locale, este o provocare în primul rând pentru compania Tarom, care până la mijlocul acestei luni era singura ce opera această rută, la prețuri ce porneau de la 80 euro pe sens și depășeau 250 euro dus – întors, cu aeronave ATR.

Noul operator va spori concurența și pentru compania privată HiSky, care operează ruta Oradea – București din 14 octombrie, cu aeronave Airbus 320, la prețuri pornind de la 39 euro pe sens, în baza unui contract pe 5 ani care îi garantează un sprijin financiar de 750.000 euro din partea Primăriei Oradea și Consiliului Județean Bihor.

Este de văzut dacă volumul de călători va permite celor două companii private să mențină prețuri sub cele ale Tarom, despre care se estimează că va fi obligată să le coboare drastic pe cele practicate în prezent.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!