Obrazul subțire cu cheltuială se ține. Într-un oraș în care peste 200 de străzi sunt încă acoperite cu pământ deoarece Compania de Apă Oradea a întârziat cu doi ani extinderea și modernizarea rețelelor de apă și canalizare, iar tramvaiele OTL circulă grupate și rar, parcă de teamă să nu le atace buldozerele de prin oraș, cele două societăți pregătesc construirea de noi sedii, în valoare de milioane de euro, în Parcul Industrial II din strada Ogorului. „Au nevoie de ele”, susține primarul Florin Birta...

Un proiect contestat

Scandalul a izbucnit în ultima ședință a Consiliului Local de anul trecut. Consilierii opoziției, din UDMR și PSD, au protestat. „Eu cred că acești 11 milioane euro (n.r. - echivalentul celor 55 milioane lei) ar trebui să îi cheltuim pe orădeni și după aia pe un sediu pentru CAO în Parcul Industrial. E o risipă de bani. Vă rog să retrageți (n.r. - proiectul de HCL)”, a cerut liderul grupului UDMR, Szabó József.

Liviu Sabău Popa, consilier local PSD în OradeaLa rându-i, consilierul PSD Liviu Sabău Popa (foto) a susținut că suma ar putea fi cheltuită mai înțelept: „Cu cei 55 milioane lei am putea să reabilităm 70 de blocuri cu patru etaje pentru 5.000 de orădeni sau să asigurăm apa și canalizarea pentru toate cartierele în dezvoltare”.

Studiul de fezabilitate al investiției a fost adoptat însă fără emoții, cu voturile grupului PNL, majoritar în Consiliu. Apoi, la începutul lunii februarie, la votarea bugetului local pe anul în curs, Primăria a alocat pentru construirea noului sediu al CAO, rapid și fără discuții, primele 2 milioane. De altfel, Compania deja pregătește documentația pentru licitația de proiectare și construire a imobilului, care ar urma să fie ridicat în 3 ani.

Un sediu de milioane

CAO, care deține un sediu ultracentral pe strada Duiliu Zamfirescu, cu bazin pentru pești în față, sală de lucru cu publicul la parter, birouri pentru șefi la etaj și parcare în curte, vrea să se mute în Parcul Industrial II din strada Ogorului. Potrivit proiectului, viitorul sediu va avea demisol, parter și trei etaje.

Construcția va fi formată din trei corpuri de clădire dispuse în formă de L. La parter va fi amenajat un spațiu de lucru cu publicul, iar la etaje birouri și o sală de ședință. În corpurile componente urmează să funcționeze secțiile societății (apă, canalizare, pompe și altele), iar alăturat va fi amenajată o hală pentru mașinile de intervenții, urmând ca aceasta să aibă deasupra vestiare și birouri pentru șefii diferitelor compartimente.

Casă pentru „apari”...

Lucian Chindlea, directorul Companiei de Apă OradeaEvident, pentru administrație construcția noului sediu al CAO e considerată o prioritate. Directorul Companiei, Lucian Chindlea (foto), spune că vrea să aducă la un loc toate secțiile acum despărțite de sediul central, cum ar fi Rețele de Apă din strada Andrei Mureșanu, laboratoarele din strada Petru Rareș, punctul de lucru din Sânmartin ș.a. „Societatea are peste 500 de angajați, care trebuie aduși la un loc, pentru că altfel sunt foarte greu de coordonat”, spune Chindlea.

Directorul consideră actualul sediu impropriu. „Lucrăm cu vidanje și utilaje pentru reparații de rețele care nu au ce căuta în centrul orașului. Nu mă ajută cu nimic să am un sediu ultracentral. Mi-ar ajunge, ca la Termoficare, un birou în Primărie unde să își plătească facturile orădenii care nu vor să facă operațiuni online”, zice el.

În plus, Chindlea desființează propunerea opoziției PSD și UDMR privind redistribuirea banilor de sediu pentru modernizarea rețelelor. „Străzile nemodernizate au fost prinse pe fonduri europene, în Programul Operațional Infrastructură Mare, și urmează să fie modernizate. Ar fi o greșeală să executăm aceste rețele pe banii orașului”. Desigur, însă, asta va mai dura...

... și autobază pentru OTL

La rându-i, OTL pregătește construirea unui sediu nou (foto jos), chiar mai scump, în valoare de circa 16 milioane euro, în incinta aceluiași Parc Industrial din strada Ogorului. Format din două clădiri cu un etaj, acesta face parte din proiectul viitoarei autobaze ce urmează să fie construită pe bani europeni deja asigurați prin Planul Operațional Regional Nord-Vest.

Printre altele, imobilul va găzdui la etaj birouri, un oficiu, arhiva și o sală de conferințe, iar la parter o hală pentru reparații cu 7 linii de lucru, ateliere și vestiare. Alăturat vor fi amenajate două copertine pentru autobuzele tradiționale și cele electrice, cu stație de carburanți și, respectiv, prize pentru încărcare.

 directorul adjunct al Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională din cadrul Primăriei, Ovidiu Guler„În prezent se lucrează la proiectul tehnic. Documentația va fi finalizată în luna mai, după care lucrarea va fi scoasă la licitație. Execuția efectivă ar putea începe în toamnă”, spune directorul adjunct al Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională din cadrul Primăriei, Ovidiu Guler (foto).

Funcționarul susține că actualul amplasament al sediului OTL din strada Atelierelor a devenit nepotrivit. „Orașul s-a extins până aici. Nu este normal să adunăm toate autobuzele atât de aproape de o zonă de blocuri”.

Afară din oraș

De altfel, în ciuda cheltuielilor de milioane de euro din bani de la bugetul local și din fonduri europene pe care le presupun aceste investiții imobiliare, primarul Florin Birta susține puternic ambele proiecte.

Florin Birta, primar Oradea„Vrem să scoatem aceste activități la marginea orașului. Acum câțiva ani, Termoficare, care avea sediul pe strada Jean Calvin, în centru, s-a mutat în incinta centralei din Șoseaua Borșului. Pe viitor, CAO și OTL se vor muta pe strada Ogorului”, zice Birta (foto).

Primarul spune că amplasamentele celor două societăți din interiorul orașului vor primi destinații mai potrivite. „Avem nevoie de clădiri libere în oraș pe care să le putem pregăti pentru a găzdui săli de clasă. Mai multe școli vor intra pe viitor în reabilitare, va trebui să mutăm o parte dintre elevi, iar sediul CAO ar fi numai bun”, susține primarul.

Cartierul OTL

Soarta actualului sediu al OTL a fost pecetluită și ea. Un motiv este că pe actualul amplasament societatea nu mai poate asigura necesarul de curent electric al autobazei. „Vom cumpăra cât mai multe autobuze electrice. Stațiile de încărcare au nevoie de conexiune la curent care nu poate fi asigurată în strada Atelierelor, așa că vom muta sediul dincolo de centură”, argumentează Birta.

Pe de altă parte, amplasamentul de acum al OTL a devenit tot mai atractiv pentru dezvoltări imobiliare. „Tot cartierul Ceyrat e plin de blocuri. Peste tot în jurul autobazei se dezvoltă PUZ-uri de locuințe, așa că aceasta nu își mai are locul acolo”, spune primarul.

Cel mai probabil, în câțiva ani, după construirea noii autobaze, terenul din strada Atelierelor va fi scos la licitație de Primărie către dezvoltatorii dispuși să investească în edificarea de blocuri. Aceasta va fi și prima ocazie în care municipalitatea ar putea ieși în câștig. Până atunci doar va plăti pentru societățile din subordine...


EXEMPLUL TERMOFICARE
Primărie, închiriez clădire!

Insistența cu care municipalitatea susține necesitatea strămutării societăților sale la periferie pentru eliberarea unor terenuri din oraș este cu atât mai controversată cu cât Primăria este incapabilă să își gestioneze spațiile acum goale. Termoficare a eliberat de peste 6 ani sediul din strada Jean Calvin, iar de atunci acesta stă nefolosit.

„Am organizat patru licitații pentru închirierea fostului sediu al Termoficare. Am avut mai multe firme interesate să îl vadă, dar niciuna n-a depus oferte”, spune șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar din Primărie, Lucian Popa. Următoarea licitație va avea loc la începutul lunii viitoare. „Dacă nu vom avea nici acum doritori, vom cere reevaluarea tarifelor de la care pornește licitația”, adaugă el.

Prețul de pornire al licitației pentru cea mai mare clădire din imobil, cu o suprafață de 520 mp, pornește de la 7.200 lei pe lună.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!