Şoferii orădeni preferă să îşi plătească taxa de parcare decât să parcheze neregulamentar şi să fie amendaţi, indică datele celui mai recent raport al Direcției de Patrimoniu Imobiliar.
Au scăzut veniturile din amenzi...
Veniturile Primăriei Oradea din amenzile de parcări şi ridicările de maşini au scăzut în 2024 cu 283.000 de lei, echivalentul a 56.800 de euro.
„Scade numărul de amenzi pe care le aplicăm în parcările de pe carosabil din Oradea pentru că creştere gradul de conformare al şoferilor", a declarat joi, în cadrul unei conferinţe de presă, Lucian Popa, şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar din cadrul Primăriei Oradea, structură care gestionează, printre altele, parcările orădene.
Concret, veniturile pe care le-a făcut anul trecut bugetul local din amenzile şoferilor care și-au lăsat mașinile pe domeniul public fără să plătească taxa aferentă au scăzut cu 133.000 lei, la 2,84 milioane lei faţă de 2,97 milioane lei în anul 2023.
La fel, încasările din taxele de ridicare de pe domeniul public, transport şi depozitare în parcarea de pe strada Academiei au scăzut cu aproape 150.000 lei, la 525.000 lei în 2024 faţă de 674.000 lei în anul precedent.
...dar şi din plata cu telefonul mobil
Conform raportului de activitate pe anul 2024, prezentat de directorul Lucian Popa, anul trecut au scăzut încasările din plata parcării cu telefonul mobil cu 621.000 lei, la 11,6 milioane lei, semn că sistemul de taxare diferenţiată, cu prefix diferit transmis prin SMS în funcție de zonă, deși a fost implementat încă din 2022, pare că este considerat în continuare neprietenos de către șoferi.
În 2024, bugetul local a încasat cu aproape 195.000 lei mai puţin şi în cazul abonamentelor pentru parcarea de domiciliu, probabil ca urmare a faptului că mulţi proprietari de maşini au renunţat să se concureze în licitaţii pentru a intra în posesia unei parcări.
De ce au crescut veniturile
În ciuda scăderii veniturilor la capitolele menționate mai sus, în total, în 2024, veniturile din parcări în Oradea au crescut cu circa 545.500 de lei. Acestea au urcat în 2024 la 31,2 milioane lei faţă de 30,7 milioane lei în 2023.
„Anul trecut au crescut aproape toate încasările pe partea de taxe de parcare, abonamente şi aşa mai departe”, a arătat directorul Lucian Popa, prezentând detaliat și ce servicii nu doar că au compensat scăderile, ci au înclinat balanța spre venituri mai mari.
Astfel, au crescut cu 207.000 lei, la 556.000 lei, încasările din energia electrică vândută prin stațiile de încărcare amenajate în parcările pentru maşini electrice şi cu 192.000 lei, la 3,2 milioane lei, încasările din parcometrele stradale.
Veniturile DPI au fost mai mari și ca urmare a încasărilor făcute de pe urma celor mai noi parcări subterane și supraterane din oraș: parcarea subterană de la Cetate - 266.000 de lei și parcarea supraterană de pe Iosif Vulcan - 208.000 lei (vezi tabel!).
Venituri totale de 97,6 milioane lei
Conform raportului de activitate pe anul 2024 prezentat Lucian Popa, în total, încasările DPI, care pe lângă parcări administrează terenurile şi imobilele oraşului, au fost anul trecut mai mari 37,8%.
Veniturile au crescut cu 26,4 milioane lei, de la 71,2 milioane lei în 2023 la 97,6 milioane lei în 2024, şi s-au dublat faţă de 2019, când au fost de doar 49 milioane lei.
Trebuie menţionat însă că, pe lângă veniturile constante, din diferite taxe, DPI a avut anul trecut încasări mari şi ca urmare a vânzării de imobile, sursă de venit variabilă de la an la an. „Pe măsură ce investitorii îşi realizează construcţiile, aceştia pot opta să achiziţioneze terenurile din parcurile industriale pe care au construit. Aceste vânzări, unele mai mari, altele mai mici, influenţează veniturile realizate de DPI”, a spus directorul Lucian Popa.
Încasările DPI din vânzările de terenuri au crescut 340%, de la 7,6 milioane ei în 2023 la 33,6 milioane lei în 2024.
Pe de ată parte, cheltuielile de dezvoltare ale DPI, reprezentate de investiţii, s-au ridicat la 188,6 milioane lei, în creştere faţă de 104,5 milioane lei în 2023.
Pe de cealaltă parte, cheltuielile de funcţionare ale acestei structuri au fost de 33,5 milioane lei, în anul 2024, faţă de 23,3 milioane lei în 2023. Potrivit directorului Lucian Popa, majorarea cheltuielilor de funcţionare a fost cauzată de creșterea costurilor cu utilităţile pentru diferite imobile, majorării salariului minim pe economie, care s-a reflectat în costurile de personal, şi altele.
Citește sinteza raportului de activitate al Direcţiei Patrimoniu Imobiliar din cadrul Primăriei Oradea pentru anul 2024!