Staţiile de încărcare electrică din parcările supraetajate orădene nu funcţionează de peste un an. Instalaţiile din parcările Independenţei și Gheorghe Bariţiu sunt scoase din uz, iar cele din parkingurile Iosif Vulcan ori de la Cetatea Oradea vor fi pornite abia peste câteva luni.

"Nu funcţionează"

În Oradea, şoferii care doresc să îşi încarce bateria autoturismului lor, electric sau hibrid, sunt obligaţi să se mulţumească cu staţiile de încărcat stradale sau cele ale operatorilor privaţi. Instalaţiile de acest tip amenajate pe banii municipalităţii în parcările supraetajate ale oraşului sunt scoase din uz.

"Marţi am încercat să îmi încarc maşina în parcarea de pe strada Gheorghe Bariţiu, dar instalaţia de încărcare nu funcţionează. Atunci, m-am dus la în parcarea din strada Independenţei, unde am păţit la fel", a relatat BIHOREANULUI un cititor.

Situaţia este, însă, mai veche. "Staţiile de încărcare nu mai merg deja de peste un an. Nu ştiu când se vor repara", a povestit reporterului angajatul municipalităţii de la una dintre parcări.

"Momentan staţia este indisponibilă"

De altfel, miercuri, accesul pe locurile de încărcare a maşinilor electrice în cele două parcări orădene era restricţionat cu bandă de semnalizare roşie şi stingătoare de incendiu pe roţi. "Momentan staţia este indisponibilă", anunţa la faţa locului o înştiinţare asumată de Primăria Oradea.

Potrivit anunţului, instalaţiile urmează să fie repornite după implementarea unui sistem de plată atât pentru încărcarea normală, cât şi pentru cea rapidă.

"Vă rugăm să utilizaţi una dintre cele 12 staţii de încărcare stradale disponibile indicate în aplicaţia EVConnect", se menţionează în anunţ.

Avem o problemă...

BIHOREANUL a aflat că staţiile de încărcare electrică sunt scoase din uz pentru că, puse în funcţiune împreună cu parcările, la date diferite, utilizează aplicaţii diferite, iar reprezentanţii municipalităţii consideră că sunt prea greu de gestionat.

"Intenţia noastră este de a reuni într-un sistem integrat toate staţiile de încărcare din Oradea. Cele mai multe instalaţii de acest gen funcţionează prin aplicaţia EVConnect, aşa că încercăm să le integrăm pe toate sub aceeaşi umbrelă", a declarat BIHOREANULUI Lucian Popa, şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar din cadrul Primăriei, care administrează parcările orădene.

Integrarea în aplicaţie s-a dovedit o sarcină imposibil de realizat până în prezent. "Staţiile fiind mai vechi, la fel ca parcările în care au fost montate, integrarea lor este o problemă de IT pentru care se caută soluţii. Dacă nu vor putea fi integrate în platformă vor fi, probabil, înlocuite", a spus Popa.

Parcare fără încărcare

De altfel, vechile parcări supraetajate orădene, cum ar fi cea de lângă Piaţa Rogerius şi cea din spatele Palatului de justiţie, nici nu au astfel de staţii de încărcare. Cel mai probabil, acestea nici nu vor fi dotate cu astfel de utilităţi.

"Vechile parcări nu au fost gândite cu staţii de încărcare electrică şi nici nu cred că vor avea. La parcarea din strada Tribunalului, de exemplu, instalaţia electrică nu a fost concepută să ducă o asemenea putere instalată", a explicat directorul Lucian Popa.

De asemenea, parcări puse în funcţiune de municipalitate în ultimul an, cum ar fi cea din strada Iosif Vulcan ori cea de lângă Cetatea Oradea, nu au nici acum puse în funcţiune instalaţiile pentru încărcare a maşinilor electrice sau hibrid.

"În cazul parcării Iosif Vulcan, în momentul de faţă se lucrează la amenajarea punctului trafo pentru a putea duce o astfel de sarcină, ceea ce va mai dura circa două luni. La fel, parcarea de lângă Cetate, chiar dacă a fost dată în folosinţă deja, nu a fost încă recepţionată, iar staţiile vor fi pornite ulterior", a declarat Popa.

La această oră, singurele staţii de încărcare electrică funcţionale din cadrul parcărilor supraetajate orădene sunt cele de la parkingul din strada Braşovului, lângă magazinul Crişul.

La nivelul oraşului există, însă, pe lângă instalaţiile din parcările zonelor comerciale ori de pe lângă benzinării, alte 16 staţii de încărcare la sol, puse în funcţiune de municipalitatea orădeană, printr-un proiect european, la finalul anului 2022.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!