Regulamentele privind bugetarea participativă privind selectarea și implementarea proiectelor propuse de orădeni, precum și cel privind finanțarea ONG-urilor au intrat joi în dezbatere publică.

Cel mult 100.000 lei pe proiect!

Printre multe altele, regulamentul privind bugetarea participativă supus în dezbatere publică pe portalul Primăriei Oradea va limita la 1,5 milioane lei bugetul programului pentru bugetare participativă și la 100.000 lei finanțarea care poate fi obținută pentru un proiect.

Municipalitatea a luat această decizie după ce la precedentele ediții finanțarea generoasă a făcut ca orădenii să propună și să voteze proiecte de amploare a căror implementare durează ani de zile.

„Eliminăm din acest regulament aspecte care au îngreunat sau afectat etape anterioare. De exemplu, proiecte complexe care au fost depuse de orădeni, care aveau nevoie de studii de fezabilitate, de DALI-uri, proiecte tehnice sau de licitații, ceea ce făcea ca perioada de implementare să fie destul de îndelungată”, a declarat primarul Florin Birta, joi, într-o conferință de presă.

Spre exemplu, proiectul privind amenajarea unei piste pentru biciclete de-a lungul Crișului Repede s-a blocat în zona de siguranță a Uzinei de Apă, iar cel privind construcția unei parcări pentru Spitalul Județean în procedurile de expropriere a terenului și expertizele privind siguranța versantului.

„Veniți cu microproiecte!”

Primarul Oradiei a declarat că municipalitatea se așteaptă de la orădeni să propună microproiecte la nivel de „scară, bloc, stradă, cel mult cartier”.

Birta a dat chiar și unele exemple. „Un orădean care iese din scara de bloc și vede spațiul verde aferent blocului neîntreținut și are nevoie să-l îngrijească sau să-l mențină. Eu zic că o sumă de 20.000 de euro este suficientă. La o școală, pictarea sau zugrăvirea unui perete exterior care să se limiteze la această sumă, montarea unei mese de ping-pong, a unor bănci într-un parc, sunt foarte multe proiecte care pot fi depuse”, a spus Birta.

Ca un element de noutate în viitoarea etapă de bugetare participativă vor putea vota, pe lângă orădeni, și locuitorii municipiului care doar muncesc sau învață în Oradea.

Selecția proiectelor se va desfășura în două etape. Prima etapă va fi de vot online, iar cea de-a doua etapă de vot în urnă în cadrul dezbaterilor publice care vor fi organizate cu orădenii pe cartiere. Orădenii vor putea vota în cadrul ambelor sesiuni.

Bani pentru ONG-uri

Tot joi, Primăria a mai introdus în dezbatere publică proiectul regulamentului privind finanțarea organizațiilor neguvernamentale după ce programul a fost sistat începând cu anul 2016.

Anul acesta, municipalitatea vrea să pună la dispoziția ONG-urilor 300.000 lei, sumă din care 100.000 lei va fi rezervată organizațiilor de tineret.

„Este un regulament nou pe care-l lansăm astăzi, unul mult mai simplificat. De la cereri, la documentație și raportări, totul se va putea face online. Vom avea o documentație simplă, dar cu verificări ale bazelor de date ale altor instituții: Registrul Comerțului, ANAF, impozite și taxe”, a spus Birta.

Relevanța și puterea financiară

Proiectele depuse de ONG-uri vor fi departajate în baza unui punctaj de cel mult 100 puncte. În acest context, juriul va puncta cu câte 30 de puncte relevanța proiectului și puterea financiară a inițiatorului.

„Relevanța înseamnă să ai un proiect care să fie în colaborare cu proiectul și cu programul de elemente publice al municipiului Oradea, evitarea dublării sau suprapunerii cu alte inițiative, tradiția și notorietatea evenimentului”, a spus Birta.

Puterea financiară se referă la procentul din bugetul proiectului pe care și-l asumă inițiatorul. „Ne dorim parteneri puternici, cu grad mare de autofinanțare și cu evenimente care să aibă o anumită amploare. Cu cât gradul de cofinanțare a partenerilor va fi mai mare, cu atât vor fi mai multe puncte pentru a primi sumele solicitate”, a mai declarat Birta.

Cu implicarea societății civile

Ca un element de noutate, proiectele vor fi punctate de un juriu format din trei persoane din care una provenind din cadrul municipalității, iar două din rândul societății civile. Orădenii care doresc să facă parte din juriu își pot depune CV-urile la Primărie. „Dacă un membru al ONG-ului face parte din comisie, acea organizație nu va mai putea depune cereri de finanțare”, a precizat Birta.

Ambele regulamente au fost afișate la rubrica Dezbateri publice de pe portalul Primăriei. Orădenii pot face propuneri pe marginea lor și pe adresa de email primărie@oradea.ro, prin Poștă pe adresa Piața Unirii 1 sau direct la Centrul de Relații cu Publicul din incinta Primăriei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!