Dacă studiem strategia de dezvoltare a judeţului şi a Oradiei, vedem că grosul banilor merg pe drumuri. De la centuri la şosele, la poduri şi pasaje, toate menite să ne facă deplasarea mai uşoară şi viaţa mai frumoasă.

De departe, cea mai mare investiţie va fi inelul ocolitor al Zonei Metropolitane, prevăzut să ocolească oraşul la buni kilometri de acesta şi care va costa 450 de milioane de euro. Sigur că, la prima vedere, pentru o şosea cu un singur fir pe sens suma pare colosală. Dar poate că asfaltul va fi înlocuit cu porfir, iar balustradele de protecţie vor fi confecţionate din argint. Oricum am lua-o, oricum am aproxima-o, suma e jumătate din cât costă autostrada ce va traversa munţii.

Orădenii şi-au dorit de mult să aibă o centură uriaşă, care să ocolească de la distanţă municipiul, ţinând cont că pe la noi se perindă anual milioane de turişti, fiind oraş de tranzit spre Occident. Numai că, până ca acest inel metropolitan să devină realitate, autostrada Cluj - Oradea va fi funcţională. Or, cea mai tare centură, cel mai important inel ocolitor al oraşului, va fi autostrada A3; pe acolo va fi grosul traficului.

Iar cei, oricum mult mai puţini, care vor pătrunde prin oraş în drum spre Deva sau Arad vor folosi mai degrabă actuala centură care-i va duce şi spre autostradă, şi spre drumul expres Oradea - Arad. E drept că orice arteră de circulaţie în plus scade aglomeraţia, dar atunci când resursele financiare, chiar venite de la UE, sunt limitate, e mai bine să fie direcţionate chibzuit.

Ideea că scoaterea traficului din Oradea este spre binele orădenilor e discutabilă. La cum arată acum oraşul, se circulă relativ civilizat; problema orădenilor nu este cum se merge în jurul municipiului, ci în interiorul lui. Mare parte din trama stradală este fărâmată de săpături, cartierele noi şi cele vechi, de pe dealuri, zac încă în nămol, iar o injecţie de atâtea sute de milioane de euro ar putea într-adevăr să ne arunce în secolul XXI.

Atunci când e vorba de asemenea sume, orice investiţie are un grad ipotetic de punere în operă. Dar măcar putem spune că Oradea este pe primul loc la încă un important capitol: cel mai scump inel din lume. E drept, inel metropolitan.

Urmăriţi BIHOREANUL şi pe Google News!