Puține lucruri sunt mai enervante în trafic: trotinetele electrice sar în fața mașinilor, agresează pietonii ieșiți la plimbare și sunt abandonate de utilizatori pe șosele aglomerate, trotuare înguste, în fața bisericilor ori direct în apele Crișului Repede.

La un an după introducerea sistemului în Oradea, municipalitatea pregătește prelungirea autorizației de funcționare a parcărilor acestora cu încă un an, în ciuda reclamațiilor. „Mie trotineta electrică mi se pare utilă. Folosită cu bun-simț, dacă ești atent și nu faci accidente, nu deranjează pe nimeni”, zice primarul Florin Birta.

Ce n-a văzut Parisul!

În urma unui referendum desfășurat anul acesta pe 2 aprilie, circulația trotinetelor electrice în Paris va fi interzisă începând din septembrie. 90% dintre participanții la vot (cu o prezență extrem de scăzută, deși firmele de profil acordau curse gratuite votanților) au cerut eliminarea lor. Numai anul trecut în capitala Franței s-au înregistrat 459 de accidente, dintre care trei mortale, cu scutere electrice și altele similare, iar localnicii le consideră periculoase.

În același timp, în Oradea, total pe dos, municipalitatea pregătește prelungirea autorizării parcării celor 300 de trotinete electrice Bolt introduse anul trecut, în ciuda neplăcerilor provocate. „Urcă și doi pe trotinete, sar în fața mașinilor, le lasă în mijlocul trotuarelor, forțând pietonii să coboare pe carosabil, ori produc accidente”, spune un polițist.

„Nu se schimbă nimic” 

Șoferii sunt cei mai supărați. „Sunt teribiliști care merg mai mulți pe o trotinetă, sar pe șosea fără să se asigure, iar dacă îți zgârie mașina și fug nu-i mai găsești, că n-au număr de înmatriculare”, spune directorul Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad (foto).

Rețelele de socializare abundă în plângeri, iar pe aplicația Oradea City Report numărul mare de sesizări a obligat anul trecut Primăria să înființeze o rubrică separată, „Trotinete Bolt”.

Numai anul acesta aici s-au înregistrat 20 de sesizări privind trotinete abandonate pe trotuare înguste, în curbe, în fața trecerilor pentru pietoni, la intrarea în blocuri sau pe locurile de parcare ale mașinilor. „Ar fi mai multe, dar lumea s-a obișnuit. Vede că nu se schimbă nimic”, spune Rad.

Goana după „ieftineală”

De cealaltă parte, clienții își apără trotinetele. „Sunt la toate colțurile, nu stai după taxi, iar dacă știi scurtăturile ieși ieftin”, zice un student. O cursă de la gară până la Orășelul Copiilor costă cam 7 lei, iar până la Primărie 12 lei. 

Cum mai repede înseamnă mai ieftin, „trotinetiștii” accelerează cât pot, cu riscurile aferente. Bolt a scumpit tarifele de la 0,65 lei pe minut, cât era anul trecut, la 0,79 lei pe minut, adică aproape 50 lei pe oră, plus 2 lei taxa de deblocare, ceea ce nu e puțin.

Ajunși la destinație, utilizatorii preferă să abandoneze trotinetele pe unde apucă, deși dacă le parchează corect, în una din cele 25 de stații anume dedicate, beneficiază de o reducere de 1 leu. Majoritatea stațiilor stau, însă, goale. „Pentru 1 leu reducere, chiar nu-ți merită să umbli după o stație...”, explică tânărul.

Primar pe trotinetă 

Primăria pregătește prelungirea autorizației de funcționare a parcărilor de trotinete. Anul trecut, orașul le-a impozitat cu 120.000 lei, adică 24.300 euro, iar săptămâna trecută Bolt a cerut dublarea numărului la 50, așa că veniturile ar crește corespunzător.

Primarul Florin Birta (foto) susține transportul alternativ, pentru fluidizarea traficului și creșterea încasărilor. „Mie mi se pare o chestie utilă. Deseori, când merg în București, unde traficul este infernal, iau trotineta electrică în loc de taxi. Ajung mai repede și ușor”, spune Birta.

Edilul exclude ideea unui consultări publice, după modelul parizian. „Să faci referendum pentru interzicerea trotinetelor îmi pare exagerat. Așa cum sunt șoferi beți sau drogați, pot fi și «trotinetiști» indisciplinați, dar asta nu înseamnă că sunt toți”, argumentează el.

Stații pe alese 

Comisia de circulație din Primărie va discuta săptămâna aceasta amplasamentele celor 50 de stații propuse de Bolt. Scopul este de a-i face pe orădeni să își parcheze trotinetele aici, în schimbul reducerii de 1 leu pe cursă, decât să le lase pe unde apucă.

„Vom vedea câte rămân. Pe strada Primăriei s-a făcut o stație în ușa bisericii reformate (foto), ceea ce nu se poate”, spune coordonatorul comisiei, viceprimarul Marcel Dragoș.

Lista prevede stații la Maternitate, Lotus Center, Facultatea de Medicină, Palatul Episcopal Greco-Catolic, noua Sală Polivalentă ș.a. Soluție mai mult de formă, căci în realitate nu le folosește aproape nimeni. Și, oricum, problema mare nu sunt stațiile, ci trotinetiștii...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!