Locuitorii din cartierul Rogerius sunt îngrijorați. Linia de tren-tramvai care va lega Oradea de localitățile învecinate va uni străzile Corneliu Coposu și Ștefan cel Mare prin strada Lacul Roșu în drumul ei către gara CFR. „Nu mă pun împotriva dezvoltării, dar va crește gălăgia și aglomerația pe stradă și ar putea urma exproprieri ca să se facă loc liniei”, spune proprietarul unei case din zonă.

Inițiatorii susțin, însă, că proiectul va avea doar efecte benefice: nu doar că nu vor exista exproprieri, ci valoarea proprietăților din zonă va și crește...

Cu tramvaiul pe linia de tren! 

Pregătit de CJ Bihor și Primăria Oradea, proiectul linie de tram-tren din Zona Metropolitană, estimat la 235 milioane euro, presupune interconectarea liniilor de tramvai din oraș cu cele de tren din comunele învecinate. Astfel, orădenii ar putea ajunge la aeroport, în Băile Felix sau în Borș cu tramvaiul, iar bihorenii din Sântandrei și Girișu de Criș ar putea veni la muncă în oraș pe linia ferată, renunțând la mașini. „Proiectul va duce la creșterea mobilității, scăderea poluării și va sprijini dezvoltarea în zonă”, zice vicepreședintele CJ Bihor, Mircea Mălan (foto).

Investițiile vizează reabilitarea și electrificarea rețelelor de tren și tramvai existente, urmând ca acestea din urmă să fie extinse cu linii cu un singur fir pentru vehicule de tip tram-tren, capabile să folosească atât sistemul de alimentare electrică feroviar, de 25.000 de volți, cât și pe cel de tramvai, de 600 de volți.

Pe lângă amenajarea de linii feroviare, stații, peroane și pasaje pietonale, proiectul mai include achiziția a 8 tram-trenuri cu sistem hibrid de alimentare, atât de la rețeaua OTL, cât și de la baterii capabile să asigure o autonomie de 3 kilometri, precum și a 5 vehicule de tip feroviar care să poată folosi și sistemul de alimentare al CFR, și pe cel al OTL.

Pregătiri de șantier

Anunțat public la finele anului trecut, proiectul prinde viteză. „Până la sfârșitul acestei luni vom recepționa studiul de fezabilitate, după care vom aproba coridoarele de expropriere și vom depune cererea de finanțare”, spune Mircea Mălan. Trebuie spus, însă, că proiectul promovat de CJ Bihor în parteneriat cu SNCFR a fost deja selectat de Ministrul Transporturilor, așa că finanțarea este de fapt asigurată.

Lucrările vor viza, de asemenea, electrificarea zonelor de cale ferată spre Toboliu și Băile Felix, amenajarea a noi linii de tramvai spre aeroport și spre Borș, extinderea celei din capătul cartierului Nufărul până la linia de tren spre Băile Felix, precum și construirea unei legături între linia de tramvai din strada Coposu și gara CFR, prin strada Lacul Roșu și bulevardul Ștefan cel Mare.

„Licitațiile vor fi finalizate în toamnă, iar lucrările ar putea începe în primăvara anului viitor”, zice Mălan. Mai ales că trebuie finalizate până în 2027...

„Nu ne-a întrebat nimeni”

Proiectul îngrijorează o parte a orădenilor din Rogerius. Cei mai deranjați sunt locuitorii străzii Lacul Roșu, unde va fi construită linia de tramvai cu un singur fir care va lega străzile Corneliu Coposu și Ștefan cel Mare. Potrivit proiectului, aceasta va avea o lățime de 5 metri și va „mușca” din părculețul de pe Lacul Roșu, care va fi îngustat, dar și dintr-o parcare care va pierde aproximativ 25 din 50 de locuri.

Traseul va continua pe amplasamentul spălătoriei auto self-service Elefant, iar apoi pe strada Ștefan cel Mare și spre liniile ferate, peste cele patru benzi ale bulevardului, undeva la jumătatea distanței către gara CFR.

„Pe noi nu ne-a întrebat nimeni ce părere avem despre proiect. Nici că ne place, nici că nu”, spune administratorul Asociației de Proprietari Lacul Roșu, Varvara Lazău. Or, riveranii se tem că introducerea tramvaiului pe stradă le va reduce valoarea proprietăților. „Parcă nu ne ajungea gălăgia de la restaurantul McDonaldʼs, acum o să avem și tramvai”, comentează un vecin.

Teama de mutare

Spre deosebire de locuitorii blocurilor, care își pot pierde doar locurile de parcare, cei mai îngrijorați sunt proprietarii de case. „Nu vreau să fiu expropriat pe bani de nimic ca să facă Primăria linie de tramvai sau, mai rău, parcări pentru locuitorii de la bloc”, zice proprietarul unei case.

Cel mai supărat este proprietarul spălătoriei din intersecția Lacul Roșu - Ștefan cel Mare, pe la marginea căreia va trece linia. Întreprinzătorul ocupă un teren concesionat de la Primărie, așa că poate fi evacuat în baza unei simple notificări. „Primăria îmi poate spune oricând «Mută-te», dar 70% dintre bunuri sunt rezervoare și instalații îngropate în pământ, pe care n-am cum le muta”, spune bărbatul, adăugând că „nu știu ce voi face”.

Casele rămân, spălătoria nu! 

Pentru a liniști riveranii, inițiatorii proiectului promit că nu vor face exproprieri. „Linia de tramvai din strada Lacul Roșu va trece pe marginea parcului existent doar pe terenurile orașului”, spune vicepreședintele CJ Bihor, Mircea Mălan.

La fel asigură și primarul Florin Birta (foto): „Nu vom demola nimic, nici pentru linia de tramvai, nici pentru amenajarea de parcări. Vom găsi soluții pentru înlocuirea locurilor desființate”. În ce privește spălătoria, edilul este însă clar: „Spălătoria nu are cum funcționa în paralel cu șantierul. Când vor începe lucrările, va trebui să plece”. 

Birta afirmă că singurele exproprieri vor fi în Nufărul și vor afecta grădini de pe strada Morii pentru a face legătura între linia de tramvai din capăt-Nufărul și linia ferată care merge din Velența spre Băile Felix. „Dar și acolo vom expropria doar terenuri, nu construcții”, zice primarul. 

Numai avantaje 

De altfel, specialiștii susțin că proiectul tram-tren va îmbunătăți viața locuitorilor din întreaga Zonă Metropolitană. „Extinderea transportului în comun între oraș și localitățile învecinate va genera dezvoltare, oamenii vor naveta mai ușor, iar poluarea se va reduce fiindcă mulți vor renunța la mașini”, susține unul dintre autorii studiului de fezabilitate, inginerul Marius Ionașcu.

De altfel, la începutul acestei luni, Agenția pentru Protecția Mediului Bihor a avizat memoriul de prezentare a proiectului, după ce a fost dezbătut în ședință cu reprezentanții altor instituții și pus în dezbatere publică, fără să fi atras comentarii. „În cea mai mare parte se folosesc liniile de tren și tramvai existente, care se vor moderniza, așa că nu au fost discuții”, explică directoarea APM Bihor, Sanda Mercea (foto).

Cu tram-trenul vin și banii

Și specialiștii în imobiliare afirmă că proiectul va influența pozitiv zona. „Proximitatea liniilor de transport crește prețul proprietăților, nu îl scade, cum se tem unii”, spune Mihai Pop, partener Remax.

Potrivit acestuia, tram-trenul va crește valoarea proprietăților de pe traseu, fie că sunt terenuri sau case. „Pe strada Lacul Roșu vorbim de procente între 5% și 10% în plus, ceea ce nu este puțin dacă ținem cont că prețul caselor în zonă este de circa 1.550 euro pe metrul pătrat”, spune specialistul în imobiliare.

Procentul de majorare este valabil inclusiv pentru apartamentele de bloc. Iar cum tram-trenul va avea stație la intersecția străzii Lacul Roșu cu Moldovei, în zona Bisericii Albastre, argumentul mobilității va fi folosit, în mod cert, de toți riveranii, care vor avea, practic, tramvai la scară...


NAVETĂ MAI UȘOARĂ
30.000

de navetiști din Zona Metropolitană Oradea vor putea folosi, potrivit studiilor, viitoarele legături ferate cu municipiul, renunțând la mașini


„Oamenii nu au de ce se teme. Tram-trenul va fi electric, iar liniile pe care va circula vor fi noi sau modernizate, așa că, spre deosebire de mașini, nu va produce nici gălăgie, nici noxe”
ing. Marius Ionașcu


DRUM DE FIER
Tramvaiul de Oradea

Studiul de fezabilitate unificat al proiectului pentru dezvoltarea rețelelor de tram-tren în Zona Metropolitană Oradea cuprinde mai multe documente realizate anul trecut, în paralel, de funcționarii Consiliului Județean și de cei ai Primăriei.

Angajații municipalității au coordonat studiile pentru extinderea liniei de tramvai din Calea Aradului la Aeroport (2,23 km) și reabilitarea legăturii ferate dintre Oradea Est și Oradea Vest (8,9 km). Tot Primăria a elaborat și documentația pentru amenajarea unei linii între Oradea Vest și localitățile Sântandrei, Palota, Girișu de Criș și Toboliu până în Cheresig (17,2 km), precum și pentru prelungirea liniei de tramvai din zona industrială de vest până în Borș (5,6 km).

CJ Bihor a comandat studiile pentru prelungirea liniei de tramvai de la ieșirea din Oradea spre Băile Felix prin spatele Selgros până la linia de tren care duce la complexul President din Băile Felix (8,4 km) și pentru legătura dintre linia de tramvai din strada Corneliu Coposu și linia de tren din zona gării CFR prin strada Ștefan cel Mare (1,3 km).

Realizatorii acestuia din urmă au exclus varianta unui traseu prin strada Transilvaniei pentru că acesta ar fi afectat un număr mult mai mare de parcări, iar legătura spre calea ferată ar fi fost mai dificilă din cauza blocurilor de pe bulevardul Ștefan cel Mare. La fel, a fost exclusă și varianta conectării liniei de tramvai la cea feroviară din strada Olimpiadei prin dreptul gării deoarece ar fi făcut imposibil proiectul viitoarelor pasaje subterane din Piața București.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!