La mijlocul acestei luni s-au împlinit două decenii de când au început lucrările pentru construirea celor 415 kilometri ai Autostrăzii Transilvania, care din 2012 trebuia să traverseze țara de la granița de nord-vest până la Brașov. De atunci, însă, proiectul a fost redus la 270 km, din care s-au deschis circulației numai 144 km. În Bihor, s-au construit doar 5,35 km!
Scumpă și micșorată
Pe 16 iulie 2004, a punctat site-ul Europa Liberă într-un material publicat miercuri, premierul de atunci al României, Adrian Năstase, ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, și oficialii companiei americane Bechtel, căreia în decembrie 2003 i se încredințase un contract fără licitație și fără un preț stabilit, au inaugurat lucrările la șantierul autostrăzii în Săvădisla, județul Cluj.
De atunci, în 2009 au fost deschiși circulației 42 km între Turda și Gilău, iar în 2010 încă 10 km, de la Turda la Câmpia Turzii, acestea costând 1,4 miliarde euro, după cum scria Ziarul Financiar, adică peste 22 milioane euro/km, în condițiile în care în prezent un kilometru de autostradă s-ar construi cu 4,5 – 28 milioane euro.
Ani întregi contractul cu Bechtel a fost secretizat, pentru ca în 2013 ministrul Marilor Proiecte, Dan Șova, să anunțe că originalul s-a pierdut, iar în același an să fie și reziliat, cu plata unei despăgubiri de 37 milioane euro către compania americană, căreia până atunci i s-ar fi plătit peste 2 miliarde euro.
După 2013 au fost organizate numeroase licitații pentru reluarea lucrărilor, pe loturi, iar între timp lungimea construită a ajuns la 144 km, din care 125 km între Nădășelu - Târgu Mureș, 15,3 km între Nușfalău și Suplacu de Barcău, iar 5,53 km între Biharia și Borș.
Porțiunea de circa 150 km dintre Târgu Mureș și Brașov a fost eliminată din proiectul inițial, astfel că Autostrada Borș - Brașov, de 415 km, a devenit Autostrada Borș - Târgu Mureș, de 270 km.
Finanțarea este asigurată din fonduri europene și fonduri de la bugetul de stat.
Cu probleme și în Bihor
Pe tronsoanele nefinalizate ale autostrăzii, inclusiv pe cele din Bihor, sunt probleme de ordin tehnic și juridic, mai multe licitații fiind blocate și reluate de mai multe ori.
Pentru lotul Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,35 km) CNAIR a semnat în această primăvară un contract cu Erbașu Construcții contra sumei de 884,12 milioane lei (fără TVA), după ce precedenta licitație fusese câștigată în 2021 de o asociere condusă tot de Erbașu, contra sumei de 524,956 milioane lei (fără TVA), fiind însă anulată de CNAIR.
Pentru lotul Chiribiș – Biharia (28,55 km), CNAIR a derulat anul trecut o licitație câștigată contra sumei de 785,21 milioane lei (fără TVA) de asocierea firmelor Precon Transilvania (controlată de Beneamin Rus, proprietarul grupului Selina) și Citadina 98 din Galați, însă contractul a fost semnat abia în acest an, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat abia pentru anul viitor.
Motivul? Asocierea care câștigase precedenta licitație, în 2021, formată din firmele Trameco, Drum Asfalt, Drumuri Bihor (tot din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia) și Water Drillings (București), au deschis împotriva CNAIR un proces deoarece ar fi reziliat abuziv contractul, după ce firmele ceruseră majorarea lui de la 326 milioane lei la 450 milioane lei invocând lucrări suplimentare, a căror necesitate a fost atunci respinsă, ulterior fiind însă incluse în caietul de sarcini al licitației de anul trecut.
Pentru ambele tronsoane, termenul de finalizare ar urma să fie de 2 ani.
Vecinii, mai cu spor
Europa Liberă notează că, spre deosebire de România, țări precum Ungaria și Polonia s-au mișcat mai alert la construirea de autostrăzi.
Astfel, de la o rețea de 267 km de autostrăzi în 1990, Ungaria a ajuns până în anul 2022 la peste 1.800 km, iar Polonia, care a ieșit din comunism cu 257 km de autostrăzi, a ajuns și ea la peste 1.800 km în același an, 2022.
Până și Bulgaria a ajuns în 2022 la 800 km, având însă doar jumătate din suprafața României.
Țara noastră avea 113 km de autostrăzi în 1989, iar în acest an a ajuns la peste 1.000 km. În prezent, în România sunt în construcție alți peste 700 km de autostrăzi, între care Autostrada Moldovei (320 km), cu termen de finalizare 2026, Autostrada Sibiu - Pitești (122 km) și Autostrada Sibiu - Făgăraș (68 km) - ambele trebuind terminate până în 2028.
Materialul din Europa Liberă poate fi citit integral aici.