După mai multe zboruri tehnice speciale pentru calibrarea balizajului luminos și a sistemului de aterizare pe pista prelungită spre Nojorid, aeroportul din Oradea a început recepția finală a lucrărilor care au inclus, de asemenea, extinderea platformei de debarcare/îmbarcare și amenajarea unui drum de incintă pentru vehiculele de securitate.

În urma finalizării proiectului, avioanele vor putea ateriza la Oradea dinspre Nojorid, fără să mai survoleze orașul, chiar și în condițiile unei vizibilități de numai 300 metri.

Pistă mai mare, echipamente mai performante

Potrivit unui comunicat dat publicității vineri de conducerea aeroportului, în cursul acestei zile a început recepția finală a lucrărilor la pista de aterizare/decolare și a celorlalte investiții realizate în cadrul proiectului „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea”.

Proiectul a inclus extinderea pistei de decolare și aterizare cu 420 metri înspre Nojorid, astfel că aceasta a fost prelungită de la 2.100 metri la 2.520 metri, fiind extinsă, de asemenea, și platforma de îmbarcare/debarcare, așa încât aeroportul să poată fi utilizat și de aeronave de mari dimensiuni.

Totodată, în cadrul proiectului a fost realizat un sistem de împrejmuire perimetrală aferent pistei extinse, care a fost echipată cu un sistem instrumental de apropiere de precizie CAT II, adică echipamente care ajută la ghidarea aeronavelor în cursul manevrelor de apropiere față de pistă în vederea aterizării.

Deasupra Oradiei, mai rar

Ca să se poată face recepționarea lucrărilor, explică reprezentanții aeroportului, o aeronavă tehnică a Autorității Aeronautice Civile Române a efectuat în această săptămână 15 ore de zbor pentru a calibra balizajul luminos și sistemul de asistență la aterizare pe așa numita direcție 01, adică dinspre Nojorid, în vederea asigurării unei ghidări precise a aeronavelor în timpul aterizării.

„Prin instalarea echipamentului instrumental de apropiere de precizie (ILS) CAT II, se va facilita aterizarea aeronavelor pe direcția 01, dinspre sud, chiar și în condiții de vizibilitate redusă de până la 300 de metri”, au subliniat reprezentanții Aeroportului.

Potrivit acestora, odată cu darea în folosință a pistei prelungite și omologarea noilor echipamente ILS, „numărul de survolări ale Oradiei în procedura de apropiere va scădea semnificativ, traficul aerian putând fi astfel direcționat dinspre sud”.

Prin implementarea acestor investiții, considerate strategice, „Aeroportul Oradea și-a consolidat infrastructura pentru a face față unui trafic aerian în creștere”, mai afirmă conducerea acestuia.

Singurele curse regulate externe anunțate deocamdată de pe aeroportul orădean sunt unele pe ruta Oradea - Varșovia, care vor fi operate de Polish Airlines, cu ajutor financiar din partea CJ Bihor. Ar putea să urmeze și zboruri spre Londra, operate de HiSky, licitația pentru acordarea unui ajutor financiar fiind în evaluare. Totodată, sunt anunțate zboruri de tip charter spre 5 destinații de vacanță. 

Proiectul „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea” a fost finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, valoarea totală a contractului de finanțare fiind de 147,382 milioane lei. Valoarea eligibilă a fost de 125,167 milioane lei, din care 122,663 milioane lei reprezintă finanțarea nerambursabilă.

De menționat că, în paralel, la aeroportul orădean a fost extins și modernizat și terminalul pentru pasageri (177,5 milioane lei), fiind de asemenea realizat un sistem de pază inteligent, cu gard cu senzori, și construite drumuri de incintă pentru vehiculele de intervenție (72 milioane lei).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!