Municipiul Oradea a reuşit să fie anul trecut, în continuare, atractiv pentru investitori, în ciuda mediului economic tot mai dificil Anul trecut, Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea a reuşit să atragă în parcurile industriale investiţii de circa 85 milioane euro.

"2024 a fost un an bun"

"Oradea este în continuare atractivă. Acest lucru l-au spus investitorii cu care am discutat anul trecut, nu neapărat cei cu care am şi semnat contracte", a afirmat miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, city-managerul Mihai Jurca, coordonatorul ADLO, care administrează parcurile industriale orădene.

Jurca a preluat această funcție, cu titlu interimar, în august 2024, după ce fosta directoare, Alina Silaghi, a demisionat invocând motive personale.

Potrivit evidenţelor ADLO, raportat la anul 2023, investiţiile atrase anul trecut au fost în creştere. "Investiţiile cele mai mari (n.r. făcute în parcurile industriale orădene) au fost atrase de Oradea în 2022, e vorba de cele făcute de Nokian Tyres (n.r. 650 milioane euro, pe amplasamentul fostului CET II) şi Stihl (n.r. 125 milioane euro, în Parcul Industrial I). 2023 a fost un an mai slab, în care am atras undeva la 30 milioane euro, iar acum considerăm că 2024 a fost un an bun, cu 85 milioane euro atrase", a completat consilierul juridic al ADLO, Roxana Marcu.

Cea mai mare investiţie a fost asumată anul trecut de compania Biopharma Plasma, în valoare de circa 37 milioane euro. Compania din Ucraina are în curs de autorizare construcţia unei fabrici pentru producerea medicamentelor derivate din plasmă, necesare pacienţilor cu diferite traumatisme sau cu afecţiuni oncologice.

Următoarea companie pe lista celor mai mari investitori în parcurile industriale orădene a fost compania EBM Papst Automotive & Drives România, care şi-a asumat o investiţie de 15 milioane euro într-o fabrică de motoare electrice, în curs de amenajare în Parcul Industrial II.

Avantajul mobilităţii

În ciuda contextului dificil, dat de încetinirea economiilor europene, în frunte cu Germania, conducerea ADLO speră să menţină atractivitatea oraşului, graţie conectivităţii la reţeaua de drumuri europene.

"Mă refer la investiţiile pe care le-am făcut în pasajele de conexiune din zona centurii Oradiei şi la investiţia pe care Guvernul României o face în drumul expres (n.r. Oradea – Arad) şi legătura cu autostrada (n.r. Transilvania)", a spus Mihai Jurca.

Printre avantajele oferite de municipalitate potenţialilor investitori, el a amintit şi conectivitatea aeriană. "Finalizarea investiţiilor făcute de către Consiliul Judeţean Bihor în extinderea pistei, într-un nou terminal de pasageri şi finalizarea de către CTPark a unui terminal cargo (n.r. pentru transportul mărfurilor) sunt premise extrem de importante pentru ca Oradea să devină atractivă, chiar şi într-o perioadă în care, poate, economia germană sau europeană va stagna ori chiar va descreşte", a apreciat city-managerul Oradiei.

Mihai Jurca a spus că punerea în funcţiune a terminalului cargo al aeroportului va oferi pentru Oradea avantajul dezvoltării comerţului electronic specializat în comandarea de mărfuri la distanţă. "Chiar şi în cei mai răi ani pentru industrie, şi mă refer la perioada Covid-19, e-commerce-ul a fost industria care a crescut cel mai mult".

Un oraş, 4 parcuri industriale...

ADLO deţinea la sfârşitul anului 2024 şase titluri de parcuri industriale. Dintre acestea, patru parcuri industriale sunt situate în Oradea.

Parcul Industrial I, din Şoseaua Borşului, ocupat integral, a atras 53 de rezidenţi, dintre care 47 de companii îşi derulează deja activitatea cu ajutorul a circa 7.000 de angajaţi. Diferenţa este formată din firme care au în implementare, în diferite faze, construcţia viitoarelor facilităţi de producţie.

Parcul Industrial II, din strada Ogorului, este ocupat în proporţie de 92%, de către 46 de firme. Dintre acestea, 39 de companii lucrează deja cu circa 2.000 de angajaţi.

La rândul său, Parcul Industrial III, din strada Uzinelor, este ocupat integral, de 27 de companii, dintre care 20 active, cu 300 de angajaţi.

Având în vedere "umplerea" celor trei zone industriale, ADLO a demarat formalităţile pentru amenajarea Parcului Industrial IV din strada Calea Sântandreiului.

De asemenea, agenţia are în amenajare două parcuri industriale în afara Oradiei, la Săcuieni şi Tămăşeu, şi are deja pregătite patru parcuri de specializare inteligentă la Aleşd (25 de parcele), Beiuş (16 parcele), Marghita (9 parcele) şi Ştei (25 parcele).

Vezi mai jos raportul de activitate al ADLO pentru anul 2024:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!