Numărul de autovehicule din evidenţele Primăriei Oradea este de aproape 4 ori mai mare decât numărul locurilor de parcare la domiciliu amenajate de municipalitate.
Şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar din cadrul Primăriei, care gestionează printre altele parcările din municipiu, recunoaşte că administraţia locală nu va reuşi niciodată să ofere câte un loc pentru fiecare maşină.
În tot acest timp, regulamentul parcărilor de domiciliu este depășit și provoacă tensiuni.
"Este imposibil"
"Niciodată nu o să putem oferi un loc de parcare la domiciliu fiecărui cetăţean. În evidenţele Direcţiei Economice din cadrul Primăriei există circa 27.000 de locuri de parcare la domiciliu, în timp ce numărul maşinilor înmatriculate în municipiu depăşeşte 100.000. Este imposibil ca fiecare maşină să aibă parcare", a declarat Lucian Popa, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă privind raportul de activitate pentru anul 2023.
Potrivit evidenţelor DPI, în ultimii 5 ani, încasările municipalităţii din parcările de domiciliu s-au majorat, de la circa 1 milion de lei în 2018, la 5 milioane lei în 2023, deşi numărul parcărilor a crescut cu doar 200 locuri pe an. Pe de o parte, a crescut treptat valoarea abonamentului, care a ajuns în prezent la 160 lei pe an, pe de altă parte,concurenţa pe loc i-a făcut pe mulţi orădeni să liciteze pentru ele, iar în unele cazuri preţul abonamentului chiar s-a înzecit.
Un regulament depăşit...
În prezent, criza locurilor de parcare la domiciliu creează tensiuni între riverani în majoritatea cartierelor orădene.
Vechi de mai bine de un deceniu, Regulamentul de parcări de domiciliu, instituit prin Hotărârea de Consiliu Local 448/2010, nu ţine cont de persoanele nou venite în asociaţia de proprietari care nu au unde îşi parca maşinile, de chiriaşii care nu pot cere parcare pentru că nu au domiciliu stabil în bloc, de angajaţii cu maşină de serviciu care nu pot cere pentru ea loc de parcare pentru că nu o au în proprietate, şi multe altele.
Normativul a fost sancţionat în primăvara anului trecut de Avocatul Poporului la sesizarea unui orădean din zona Galileo Galilei - Rogerius, unul dintre cele mai aglomerate din Oradea. Riveranii care nu au parcare pentru că nu locuiau în zonă sau nu aveau maşină în anul 2010 (când s-au împărţit acestea) sunt nemulţumiţi că nu pot nici măcar concura pentru un loc.
Potrivit regulamentului, "procedurile de atribuire a locurilor de parcare de folosinţă se vor organiza o dată la trei ani", lucru care nu s-a întâmplat. Instituţia Avocatului Poporului a arătat că normativul nu prevede ce se întâmplă cu locurile de parcare de domiciliu împărţite dacă la epuizarea termenului nu a fost organizată o nouă procedură de atribuire şi a cerut clarificarea acestuia.
... şi o rezolvare în stil propriu
Numai că municipalitatea orădeană a pus în practică cererea Avocatului Poporului în stil propriu. În loc să aplice scoaterea periodică la licitaţie a locurilor de parcare, Primăria Oradea a hotărât, pur și simplu, scoaterea acestei prevederi din regulament.
Modificarea s-a făcut la grămadă cu alte propuneri făcute de municipalitate, mult mai arzătoare, aşa că a trecut neobservată.
"Instituţia Avocatului Poporului ne-a cerut să actualizăm o clauză care prevedea să scoatem după 3 ani la licitaţie toate parcările de domiciliu, ceea ce era foarte dificil. De aceea, anul trecut, când s-au supus dezbaterii publice taxele pentru anul 2024, am propus eliminarea acestei prevederi, iar în toamnă, când s-a votat materialul, articolul a fost abrogat", a explicat pentru BIHOREANUL directorul Lucian Popa.
Totuşi, potrivit directorului, în momentul de faţă, angajaţii DPI şi cei ai Direcţiei Juridice din Primărie poartă consultări pentru redactarea unui nou regulament, mai adaptat vremurilor.
Între parcarea de domiciliu şi cea de zonă...
O variantă de regulament aflată în lucru prevede, aşa cum anunţa şi primarul Florin Birta, înfiinţarea parcărilor de domiciliu "de zonă", astfel încât dacă un vecin este plecat cu maşina din localitate, locul său să poată fi ocupat de alt riveran.
Măsura este menită să optimizeze gradul de utilizare a locurilor de parcare, şi aşa limitate, dintre blocuri. Directorul Lucian Popa spune că, deşi aceasta pare funcţională pe hârtie, va fi destul de dificil de pus în practică.
„Este complicat. Dacă vin riveranii acasă şi toate locurile sunt ocupate, pe cine sună? Cum ştiu vecinii dacă o maşină este sau nu din zonă? Cum facem controlul? Lucrăm la regulament astfel încât să avem soluţii pentru toate problemele care pot apărea”, a spus Popa.
În final, soluția ar fi tot aceea ca municipalitatea să accelereze ritmul de înfiinţare a locurilor de parcare de domiciliu. Ar şi rezolva o problemă majoră şi ar şi creşte încasările la bugetul local...