Primăria Oradea a notificat, în ultimele două săptămâni, 600 de proprietari de case din zonele A şi B, considerate cele mai bune din intravilanul oraşului, să lămurească situaţia terenurilor aferente acestora.

Termen: 30 noiembrie!

Potrivit notificării trimise, orădenii sunt solicitaţi să lămurească situaţia din Registrul Agricol a terenurilor pe care le deţin, având în vedere că datele înregistrate în acesta stau la baza calculării impozitului pe teren pentru anul viitor.

Proprietarii imobilelor trebuie să transmită municipalităţii până la 30 noiembrie acte doveditoare cu privire la destinaţia terenului, curţi-construcţii sau agricole, diferența fiind esențială de vreme ce acestea din urmă se impozitează cu sume de 45 de ori mai mici.

Contribuabilii sunt chemaţi să depună o declaraţie privind înregistrarea datelor în registrul agricol, însoţită de plan de situaţie întocmit de topograf, din care să rezulte suprafeţele pe fiecare categorie de folosinţă a terenului, extras de carte funciară şi fotografii realizate din mai multe unghiuri şi perspective, pentru a demonstra natura terenului. Dintre acestea, cel puţin o fotografie trebuie să cuprindă numărul de casă, dacă există, iar o alta - suprafeţele de teren cu folosinţă agricolă.

Documentele solicitate pot fi transmise scanate sau fotografiate pe adresa de email primarie@oradea.ro, prin depunere la sala ghişeelor de la parterul palatului administrativ al oraşului, sau prin poştă pe adresa Primăriei Oradea din Piaţa Unirii 1.

Tot mai multe terenuri agricole...

În cazul în care orădenii nu vor depune în termen documentele solicitate, începând din decembrie municipalitatea orădeană va face verificări prin angajaţii Registrului Agricol şi poliţiştii locali, pentru a confirma situaţia din teren.

"Este ciudat că în ultimii 10 ani de zile a crescut suprafaţa terenurilor agricole din municipiul Oradea. În 2013 erau 12 milioane de metri pătraţi, iar în 2021 erau 14 milioane de metri pătraţi, în condiţiile în care în oraş s-a construit foarte mult", a declarat primarul Florin Birta joi, în finalul unei conferinţe de presă. Edilul a spus că verificările trebuie făcute pentru că "realitatea din teren trebuie să primeze".

Un HCL cu bucluc

Disputa cu privire la categoria terenurilor deţinute de orădeni a izbucnit după ce în anul 2020 Consiliul Local a adoptat, la propunerea conducerii municipalităţii, HCL 896 prin care a reîncadrat la curţi-construcţii toate terenurile intravilane din zonele A şi B, considerate cele mai bune din oraş.

Proprietarii au avut la dispoziţie patru luni să prezinte acte care să dovedească folosinţa agricolă a terenului.

Din cei 1.000 de orădeni afectaţi de hotărâre, circa 400 de proprietari şi-au lămurit situaţia, în timp ce aproximativ 600 nu au făcut niciun demers. În cazul acestora, municipalitatea a calculat impozitul datorat aferent noii încadrări, oamenii datorând impozite mult crescute.

Spre exemplu, dacă în zona A terenul arabil este impozitat cu 0,023 lei/mp pe an, în cazul categoriei curţi-construcţii impozitul urcă la 11,70 lei pe mp. Astfel, pentru o suprafaţă de 500 metri pătraţi suma datorată creşte de la 11,70 lei pe an la 518 lei pe an.

În zona B, la aceeaşi suprafaţă de 500 metri pătraţi terenul arabil se impozitează cu 8,70 lei pe an, iar cel aferent curţilor cu 385 lei pe an.

După cum BIHOREANUL a mai scris, revoltaţi de majorarea produsă, trei orădeni au dat în judecată Primăria pentru reîncadrarea forţată şi au câştigat.

"Am pierdut acest proces pentru că instanţa a spus că primăria trebuia să meargă în teren să verifice şi apoi să de HCL-ul, pe când noi am dat HCL-ul şi i-am invitat pe orădeni să îşi clarifice situaţia", a explicat Birta.

„Nu retroactivează!”

Profitând de situaţia creată, reprezentanţii opoziţiei - PSD au făcut apel la orădenii afectaţi de HCL 896 din 2020 să îşi ceară înapoi banii de la Primărie.

Vicepreşedintele PSD Bihor, Florian Sîrca, a înștiințat în octombrie prin pliante puse în poştă "peste 4.000 de orădeni" că îşi pot cere înapoi banii plătiţi în plus la impozit în intervalul 1 ianuarie 2021 -  22 iunie 2022, când Curtea de Apel Oradea a constat că HCL 896 este nelegală.

Demersul s-a dovedit însă unul de natură politicianistă, căci de prevederile sentinţei pot beneficia doar părţile implicate în proces.

"Pentru cei 600 de proprietari (...) efectele la nivelul impozitului se vor vedea începând cu 1 ianuarie 2023 întrucât o hotărâre judecătorească nu poate acţiona retroactiv pentru cei care nu au fost parte în proces. Aceştia vor reveni la situaţia anterioară la începutul anului viitor", a spus primarul Birta.

În cazul în care în urma demersurilor proprii, ori a verificărilor făcute în teren de angajaţii Primăriei se vor identifica diferenţe între situaţia din teren şi cea din Registrul Agricol, impozitul pe 2023 se va calcula potrivit noii încadrări.

Ce înseamnă teren agricol...

Proprietarii de case din zonele A şi B vizaţi de această măsură, care doresc să solicite reîncadrarea terenului din jurul casei în categoria de folosinţă agricolă, trebuie să ştie că aceasta este destul de strict definită de normative.

Prin teren agricol se înţelege: terenul arabil, inclusiv ocupat cu sere şi solarii, păşuni şi fâneţe, vii şi livezi cu cel puţin 25 de pomi fructiferi.

Aleile betonate, accesele auto, construcţiile de orice fel, se încadrează la categoria curţi-construcţii chiar dacă sunt însoţite de porţiuni de verdeaţă ori amenajări peisagistice.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!