În lumea civilizată, firmele îşi respectă clienţii. Nu e cazul şi la noi, unde principalii furnizori de energie electrică, la care statul este acţionar minoritar, sunt incapabile până şi să le trimită facturile regulat, conform contractelor, şi onest, fără să-i pună la plată pentru ce nu consumă. 

Bihorenii care iau "lumină" de la cei mai mari furnizori din zonă, Hidroelectrica şi Electrica, sunt nemulţumiţi că din cauza acestora pierd timp, nervi şi bani. Unii nu au primit facturi chiar şi de 9 luni şi se tem că oricând se pot trezi cu sume mari pe care să le plătească dintr-odată, alţii sunt somaţi să achite facturi de care nu aveau habar, ba sunt şi "scoşi din priză" fără avertisment, iar, când firmele le trimit totuşi notele de plată, consumurile le sunt umflate. Incompetenţă, rea credinţă şi hoţie, acuză victimele, frustrate că reprezentanţii firmelor le dau explicaţii în doi peri.

Şi toamna... 

FacsimilDespre un prim val de întârzieri în emiterea facturilor BIHOREANUL scria (facsimil) în toamna anului trecut, când, după câteva luni în care contoarele nu le fuseseră citite, clienţii Electrica s-au pomenit cu facturi uriaşe, chiar şi de mii de lei. Nu puţini erau convinşi că furnizorul întârzia intenţionat facturarea, care conform contractelor trebuia făcută lunar, pentru a-i pune să achite la preţuri majorate consumuri din perioada anterioară, când energia costa mai puţin.

Cei 51 de furnizori, dintre care în Bihor dominanţi sunt Electrica Furnizare şi Hidroelectrica, dădeau vina atunci pe modificările legislative prin care Guvernul a plafonat preţurile. Dacă în iarna 2021-2022 statul compensase preţurile pentru toţi consumatorii, indiferent de consum, din aprilie anul trecut, prin OUG 27/2022, au mai beneficiat de compensări doar clienţii care cu un an înainte avuseseră consumuri lunare de până la 100 kWh (cu preţ plafonat de 0,69 lei/kWh) şi între 100,01 - 300 kWH (0,80 lei/kWh), toţi ceilalţi trebuind să plătească la preţul pieţei. Pe 1 septembrie, OUG 119/2022 a redus compensările, astfel că au beneficiat de preţuri plafonate doar clienţii care în 2021 au consumat cel mult 255 kWh. 

... şi primăvara

În pofida promisiunilor companiilor că îşi vor adapta programele informatice pentru a ajunge la zi cu facturarea, în primăvara acestui an lucrurile stau la fel. Ce-i drept, între timp legislaţia a fost schimbată din nou: pe 16 decembrie intra în vigoare Legea 357/2022, iar pe 30 decembrie OUG 192/2022. 

Potrivit acestora, din 1 ianuarie 2023 până la 31 martie 2025 sunt valabile patru preţuri finale plafonate diferite. Clienţii casnici care consumă până la 100 kWh/lună plătesc 0,68 lei/kWh indiferent de preţurile din contractele cu furnizorii, la fel şi cei dependenţi de echipamente medicale ce funcţionează cu electricitate, familiile cu cel puţin trei copii şi cele monoparentale. Clienţii casnici cu consumuri între 100,01 - 300 kWh plătesc 0,80 lei pentru consum până la 255 kWh şi 1,3 lei pentru diferenţa de 45 kWh. Clienţii casnici care trec de 300 kWh/lună şi clienţii non-casnici cu statut de IMM care depun la furnizor o declaraţie că se încadrează în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii plătesc 1,3 lei/kWh pentru tot consumul. 

Debranşat pe loc

Modificările din decembrie 2022 nu explică, însă, de ce mii de clienţi nu au primit nici măcar în martie 2023 facturile pe vara şi toamna trecută. În Bihor, de pildă, cei care au "fugit" în vara anului trecut de la Electrica la Hidroelectrica nu au primit, de atunci, nicio factură, chiar dacă unii, după cum susţin, au trimis prin e-mail consumurile realizate lunar.

În schimb, între cei rămaşi la Electrica sunt clienţi care nu doar că nu primesc facturile, dar mai şi sunt penalizaţi pentru... neplata lor. A păţit-o, la începutul acestei luni, proprietarul unui ABC din Tărian. "Pe 7 martie m-am trezit cu o echipă venită să mă debranşeze pentru neplată. Problema e că ultima factură am primit-o în august anul trecut şi am plătit-o. De atunci nu mi-a venit nicio altă factură şi nicio înştiinţare că am adunat restanţe", a povestit bărbatul BIHOREANULUI

S-a rugat de muncitori să-l păsuiască până a doua zi, dar degeaba. A doua zi s-a dus la Electrica Furnizare Oradea şi abia aici i-au fost date facturile pentru lunile august - decembrie 2022, în valoare totală de 5.600 lei. "Am plătit pe loc, nu am cerut nicio eşalonare, ca să fiu rebranşat rapid", explică bărbatul, adăugând că operaţiunea a fost făcută după încă o zi, pe 9 martie. 

Salvată de somaţie

Proprietara unei mici firme din Oradea era s-o păţească la fel în ianuarie, norocul ei fiind însă că, deşi nu primise facturi tot din august anul trecut (iar asta în condiţiile în care are contor inteligent, care poate fi citit de la distanţă), a primit totuşi o somaţie. "Pe 25 ianuarie am primit notificare că nu am plătit pe septembrie - decembrie 2022 şi am o datorie de 12.000 lei, iar dacă nu plătesc voi fi debranşată", spune femeia. 

Şi ea a primit facturile restante abia la sediul Electrica Furnizare, prilej cu care a observat că pentru fiecare lună tariful era altul, între 1,73 şi 1,84 lei/kWh. "Am întrebat de ce nu mi s-a facturat la tariful plafonat (n.r. - de 1,3 lei/kWh, pentru IMM). Un angajat mi-a spus că pentru asta trebuia să depun o declaraţie, ceea ce nu am ştiut", a povestit orădeanca. 

În plus, deşi intenţiona să ceară eşalonarea la plată, angajatul i-a răspuns că "doamna directoare Hora Daniela nu-şi poate asuma să semneze aşa ceva".  Prin urmare, a achitat pe loc toată suma. "Dar ce face cineva care nu are atâţia bani dintr-odată?", se întreabă femeia, susţinând că n-a lămurit-o nimeni de ce, deşi contorul îi poate fi citit de la distanţă, nu i-au fost trimise facturile lunar, cum scrie în contract. 

Autocitire degeaba

Un alt orădean, consumator casnic, acuză că Electrica nu-i emite lunar facturile deşi îşi trimite consumurile prin aplicaţia MyElectrica (aşa-numita autocitire a contorului) şi e convins că face asta pentru a-i stabili valori de consum estimate pe mai multe luni, încât să depăşească plafoanele cu preţuri mici. 

My Electrica

Bărbatul susţine că în ianuarie a raportat prin aplicaţie un consum de fix 100 kWh pentru decembrie 2022, iar în februarie acelaşi consum pentru ianuarie 2023, dar până lunea trecută nu a primit nicio factură. "Am sunat la Call Center să întreb de ce. După 20 de minute nu m-a preluat niciun operator şi am renunţat". A "prins" un operator pe chat-ul Electrica Furnizare, dar n-a reuşit decât să se certe cu el. 

După o zi, un alt operator, de la Call Center, i-a răspuns că întârzierile sunt cauzate de "repetatele modificări legislative" şi l-a informat că, surpriză, tocmai i-a fost emisă o factură pentru perioada decembrie 2022 - februarie 2023, însumând 304 kWh.  "Practic, în loc să plătesc pentru decembrie şi ianuarie câte 68 lei pentru câte 100 kWh consumaţi în fiecare din aceste două luni, în total 136 lei, iar pentru cei 104 kWh din februarie să plătesc 83 lei, deci cu totul 219 lei, va trebui să plătesc 244 lei, ca şi când în fiecare din cele trei luni aş fi depăşit plafonul de 100 kWh", spune orădeanul, calificând artificiul drept "japcă şi hoţie".

Două facturi într-o lună

La extrema opusă, un alt orădean a primit în primele zile ale lunii martie două facturi. Una, pe 3 martie, pentru perioada 9 decembrie 2022 - 6 februarie 2023, cu un consum cumulat de 467 kWh pe cele două luni (medie zilnică 7,78 kWh/zi), iar cealaltă pe 10 martie, pentru 7 februarie - 9 martie, cu un consum estimat pe o lună de 326 kWh (şi medie zilnică de 10,87 kWh). "Consumul din factura cu estimare este umflat", acuză bărbatul, subliniind că pe nota de plată i-a fost trecut indexul contorului la 10.996 kWh, pe care încă nu-l atinsese nici la 5 zile după facturare, pe 14 martie, când poziţia contorului era la 10.991 kWh. 

"Îmi fac autocitirea în fiecare lună şi o trimit pe MyElectrica, dar Electrica nu îmi trimite facturile lunar. În februarie am uitat să trimit indexul şi m-am trezit cu o factură umflată", spune orădeanul. Urmarea? În loc să plătească tariful de 0,80 lei/kWh, va plăti 1,3 lei/kWh. 

Un alt client a ajuns într-o situaţie şi mai absurdă. După cea mai recentă citire a contorului, pe 11 martie, pe factură i-a fost trecut un index de 13.429 kWh, după ce la precedenta citire, în noiembrie anul trecut, era la 12.871. Dar, deşi diferenţa este de 558 kWh, pe factură i-a fost consemnat un consum de 1.185 kWh, aproape dublu. Nici el nu mai poate plăti 0,80 lei/kWh, ci 1,3 lei. 

Generalităţi "de la centru"

Directoarea Electrica Furnizare Oradea, Daniela Hora, a refuzat BIHOREANULUI orice discuţie despre facturi, afirmând că informaţiile pot fi obţinute doar "de la centru", prin e-mail. Nici solicitarea scrisă a ziarului n-a avut, însă, alte urmări. 

Deşi reporterul a cerut lămurirea fiecărui caz mai sus prezentat şi a altora similare, precum şi un răspuns clar la întrebarea de ce facturarea se face cu întârziere chiar şi de 6 luni, inclusiv clienţilor care trimit lunar autocitirile ori au contoare inteligente, Departamentul Brand, Comunicare şi PR al Electrica Furnizare a trimis un pseudo-răspuns în care, contrar evidenţelor, a susţinut că firma "a finalizat implementarea sistemului informatic de facturare pentru evidenţierea în cadrul facturilor a celor mai recente măsuri de sprijin aplicate clienţilor finali, procesul de facturare derulându-se în parametri optimi". 

Cât priveşte "cazurile punctuale semnalate" de ziar, reprezentanţii companiei au motivat că "unele răspunsuri pot implica informaţii de natură contractuală", astfel că "recomandăm clienţilor să se adreseze furnizorului, utilizând formularul de contact" de pe site-ul Electrica Furnizare. Altfel spus, nemulţumiţii să se adreseze firmei, fiecare pentru sine, fără ca presa să afle ce scuze invocă firma pentru mulţimea de situaţii absurde...


RECLAMAŢII RECORD

Un nou model de facturare

Potrivit Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie, în 2022 românii au formulat un număr record de reclamaţii, 39.001, împotriva furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale (cu 64% mai multe decât în 2021), dintre care 25.974 împotriva celor de energie electrică, majoritatea pentru întârzierile în facturare.

Factura electrica

De altfel, ANRE a adoptat săptămâna trecută, prin Ordinul 14/2023, o nouă reglementare, impunând simplificarea facturilor şi noi condiţii pentru emiterea lor. Furnizorii sunt obligaţi să le emită lunar, iar citirea contoarelor şi regularizarea consumurilor s-o facă la cel mult 3 luni. În plus, furnizorul care emite o factură pe o perioadă mai mare decât cea stipulată prin contract este obligat să accepte eşalonarea plăţilor, fără penalităţi, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada pentru care a fost emisă factura, iar clientul care a înaintat o plângere furnizorului nu mai este obligat s-o achite până la soluţionare. Poate doar când nu-şi vor mai încasa banii, firmele vor fi mai prompte...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!