Guvernul României a adoptat ultima Hotărâre privind realizarea DX Oradea - Arad, ceea ce înseamnă undă verde pentru licitarea lucrărilor finanțate din fonduri europene și guvernamentale, estimate la aproape 2,6 miliarde euro.

Cei 140 kilometri ai șoselei de mare viteză, cât însumează proiectul cu tot cu drumuri de legătură, vor fi executați concomitent pe trei tronsoane, lucrările având ca termen de finalizare doi ani.

În 24 de luni

Potrivit Hotărârii de Guvern adoptate joi pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului Drum Expres Oradea - Arad, finanțarea acestuia se face din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, iar valoarea totală a investiției este prevăzută, cu TVA inclus, la suma de aproape 11,729 miliarde lei (echivalentul a aproape 2,6 miliarde euro).

Din întreaga sumă, valoarea lucrărilor de construcții și montaj propriu-zise urmează să fie de 10,083 miliarde lei (echivalentul a peste 2,24 miliarde euro), diferența până la valoarea totală a proiectului acoperind alte tipuri de cheltuieli, inclusiv pentru exproprierea terenurilor necesare.

Potrivit HG tocmai adoptată, durata de execuție a proiectului este de 24 luni, lucrările fiind împărțite pe trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu – Arad.

„Îngropat” de CNADNR, „înviat” de Bolojan

Proiectul DX Oradea - Arad datează de peste un deceniu, însă fosta CNADNR l-a „îngropat”, fiind readus în actualitate în toamna anului 2020 când, la inițiativa președintelui Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, CJ Bihor și CJ Arad, plus primăriile Oradea și Arad au încheiat un parteneriat, preluându-l de la actuala CNAIR și actualizând studiul de fezabilitate.

DX Oradea - Arad va avea o lungime de 120,47 km, cu profil de patru benzi de circulație, ca o autostradă, față de care îl deosebește lipsa benzii de urgență. Proiectul include și realizarea unui drum de legătură cu orașul Salonta, de 5 km (care va funcționa ca o centură a localității), a unui drum de legătură cu municipiul Arad, de 3 km, și a unuia spre un nou punct de trecere a frontierei româno-ungare (Salonta - Békéscsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totală va fi de 138 km.

DX Oradea - Arad a fost declarat de importanță strategică la nivel european, urmând să contribuie la legătura între nordul continentului, de la Marea Baltică, până în sud, la Marea Egee.

Șantierele, din primăvară

La începutul lunii octombrie, după ce proiectul a obținut toate avizele impuse de lege, președintele CJ Bihor afirma că HG privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economice era așteptată pentru luna noiembrie sau cel târziu decembrie a acestui an, așa încât fie în decembrie, fie în ianuarie 2024 să fie lansate licitațiile pentru execuția proiectului.

În condițiile în care Guvernul a adoptat joi actul normativ, licitațiile pot fi lansate luna viitoare, iar lucrările propriu-zis să înceapă în primăvara anului viitor dacă rezultatele licitațiilor nu vor fi contestate de firmele perdante.

Până atunci, executivul va adopta și o Hotărâre privind exproprierea terenurilor necesare.

Traseul în Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, DX Oradea - Arad va avea o lungime de 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final pe cele ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Șoseaua va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectată cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat în stadiu de finalizare), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand.

De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și apoi va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și de Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și 6 parcări de scurtă durată, precum și 86 de poduri, pasaje, viaducte și structuri casetate (podețe).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!