Aleșii bihorenilor și cei ai orădenilor au votat vineri, în unanimitate, într-o ședință comună fără precedent, parametrii financiari ai celui dintâi proiect de anvergură preluat de autorități locale de la Ministerul Transporturilor, pentru construirea Drumului Expres Oradea - Arad.

Potrivit studiului de fezabilitate, noua șosea cu profil de autostradă ar urma să coste echivalentul a peste 1,5 miliarde euro, sursa de finanțare fiind fondurile europene.

140 km

Desfășurată, în premieră, cu participarea atât a membrilor Consiliului Județean Bihor, cât și a celor ai Consiliului Municipal Oradea, partenere în proiect împreună cu CJ Arad și Consiliul Local Arad, reuniunea a fost găzduită în sala mare a Primăriei și a fost condusă atât de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, cât și de președintele de ședință din partea „parlamentului” municipal, Teodor Filimon, în condițiile în care 3 din cele 8 proiecte aflate pe ordinea de zi trebuiau supuse adoptării ambelor administrații locale.

Cel mai important este, de departe, cel privind DX Oradea - Arad, unde aleșii au avut de aprobat SF-ul actualizat, cel precedent, vechi de peste un deceniu, fiind „îngropat” în sertarele fostei CNADNR.

După ce proiectul a fost „înviat” prin preluarea lui de la actuala CNAIR, de noul SF s-a ocupat firma Consitrans, care l-a estimat la suma de 10,710 miliarde lei, echivalentul a circa 1,54 miliarde euro, banii urmând să vină din Programul Operațional Infrastructură Mare.

Din această sumă ar urma să fie construit între Oradea și Arad un drum expres cu profil de autostradă (cu 4 benzi), lung de 120,108 km, dar și încă 20 km pentru un drum de legătură din Salonta (5 km), care va funcționa și ca centură a acestui oraș, din Arad (3 km), precum și spre o nouă vamă româno-ungară în zona Salontei (9,85 km).

Cu acordul tuturor primăriilor

Potrivit SF-ului Consitrans, DX Oradea - Arad va avea 12 noduri rutiere (6 pe teritoriul județului Bihor și tot atâtea pe teritoriul județului Arad), 70 de poduri, pasaje și podețe, 6 parcări de scurtă durată și 12 noduri rutiere.

Președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a explicat că noua șosea va porni din Oradea din spatele Gării Ioșia, va continua ocolind satul Livada din comuna Nojorid spre a intersecta apoi DN 79 dinspre Cefa spre Inand, va coborî în zona Salonta la ieșirea din oraș spre Tinca, va continua cu un drum de legătură spre Ungaria, iar pe teritoriul Bihorului va continua până la limita cu Aradul prin Avram Iancu.

Bolojan a ținut să precizeze că traseul a fost stabilit cu acordul tuturor primăriilor unităților administrativ-teritoriale pe care DX le va străbate și că „am colaborat foarte bine cu toți primarii, indiferent de culoarea lor politică”. Este vorba despre 9 UAT-uri: Oradea, Sântandrei, Nojorid, Gepiu, Cefa, Mădăras, Salonta, Ciumeghiu și Avram Iancu.

De altfel, șeful CJ Bihor i-a mulțumit și secretarului de stat orădean din Ministerul Transporturilor, orădeanul Adrian Foghiș, pentru buna colaborare cu acest minister, la rându-i Foghiș evidențiind că DX Oradea - Arad este un proiect de importanță strategică la nivel național, asigurând conectarea dinspre nordul Europei la coridorul IV paneuropean.

„Este o premieră la nivel național, ca un proiect de așa anvergură să se deruleze în parteneriat între autorități locale și autorități centrale, și este un exemplu de bună practică”, a spus Foghiș (foto jos), subliniind că de la parteneriatul între CJ Bihor și Arad plus Primăriile Oradea și Arad au mai fost perfectate în țară încă 55 astfel de parteneriate, niciunul nefiind însă de anvergura acestui proiect.

Adrian Foghiș, secretat de stat

Cu pasaj peste centura Oradea

La rându-i, primarul Florin Birta a scos în evidență că proiectul DX Oradea - Arad conține inclusiv un pasaj peste centura Oradiei, dinspre strada Meșteșugarilor, ceea ce „a degrevat bugetul local de cheltuirea unei sume cu care vom putea face altceva”. Pasajul, practic, va lega interiorul orașului de capătul orădean al DX în zona din spatele Gării Ioșia.

Prezent și el la ședința comună a CJ Bihor și CL Oradea, președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca (sosit cu o întârziere de circa 15 minute după ce fusese blocat pe DN 79 din cauza unui accident rutier produs în Nojorid), a afirmat că DX „va crea dezvoltare” nu doar între cele două reședințe de județ, ci și în toate localitățile care vor fi conectate la noua șosea.

Iustin Cionca, președinte CJ Arad

Mai mult, Cionca a apreciat că proiectul DX Oradea - Arad dă tonul unei adevărate descentralizări în ce privește infrastructura rutieră, spunând că mulțumește „Ministerului Transporturilor și Guvernului pentru că au dat drumul, în sfârșit, la descentralizare”, și a spus că pe viitor proiectele importante trebuie să aibă relevanță regională, nu doar județeană: „Eu cred că de acum înainte va trebui să gândim regional, să nu ne mai împiedicăm în granițele dintre județe”.

După ce indicatorii tehnico-economici ai șoselei au fost aprobați de administrațiile Bihorului și Oradiei, același lucru urmează să-l facă CJ și CL Arad, iar apoi să fie emisă o Hotărâre de Guvern cu același obiect, după care liderul parteneriatului - CJ Bihor - va putea organiza licitația pentru construirea șoselei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!