Cea mai performantă administraţie locală din România, care a pus în funcţiune cel mai modern CET pe gaz din ţară şi are în lucru, în fostul centru civic, cel mai complex sistem de pasaje subterane, se împiedică în... şanţuri şi gropi.

Locuitorii de pe 300 de străzi neasfaltate din Oradea se luptă cu hârtoapele şi noroaiele la orice ploaie. "Strada se umple de noroi. Cum şanţurile sunt înfundate, apa curge pe drum ca un pârâu", spune unul dintre locuitorii străzii Nicolae Beldiceanu. Iar străzile desfundate se întind până în buricul târgului...

"Nici pe sate nu vezi aşa ceva!"

De la venirea sezonului ploios aproape că nu este zi în care Primăria să nu primească măcar o reclamaţie de la orădenii revoltaţi de gropi şi noroaie. Aplicaţia Oradea City Report şi email-ul municipalităţii abundă în plângeri din toate cartierele. "Domnule primar, al câtelea Crăciun îl sărbătorim cu barca? Bine că pentru impozit suntem buni!", reclamă un orădean de pe strada Brumei (foto jos), din zona Ion Bogdan.

"Cu fiecare ploaie, strada se transformă în râu", transmite altul, de pe strada Macului din Oncea. "Strada Terra este impracticabilă. Pur şi simplu ne distrugem maşinile", se plânge şi un şofer din zona Calea Sântandreiului.

O reclamaţie similară are şi un orădean zona străzii Gheorghe Muşat, care spune că "strada este un dezastru" şi "gropile se adâncesc pe zi ce trece".

Reclamaţiile curg nu doar din cartierele mărginaşe precum Podgoria, Episcopia, Oncea ori din zonele de pe dealuri, ci şi din buricul târgului. "Asfaltul este plin de gropi şi crăpături. Nici nu zici că eşti în centrul oraşului", reclamă cineva din strada Cometei (foto jos).

La fel de supărat este un orădean de pe strada Chimiei, din proximitatea noilor dezvoltări imobiliare Oneştilor. "Atât poate Primăria? Să pietruiască tot la trei luni ca să arate tot aşa? Nici pe sate nu vezi aşa ceva!", răbufneşte reclamantul.

Fără asfalt

Adevărul este că, prinsă cu marile investiţii din oraş, conducerea Primăriei a scăpat din vedere tocmai nevoia elementară a orădenilor de a circula pe asfalt. Cel mai bun exemplu sunt cele 21 de artere delimitate de străzile Horea şi Armatei Române care vor rămâne neasfaltate până anul viitor, când se vor introduce şi reţelele de canalizare pluvială. "Dacă chem un taxi pe strada Ion Vidu, dispecera mă roagă frumos să merg până în strada Evreilor Deportaţi, că maşina nu va intra în noroi", spune o orădeancă.

Taximetriştii sunt la fel de supăraţi. "Dacă acuma ai spălat maşina, după o cursă în Podgoria sau pe dealurile Oradiei poţi s-o speli înapoi. Nu poţi să ceri tarif mai mare fiindcă speli maşina, dar nici nu poţi refuza clientul care ţi-a urcat în maşină", spune directorul Camerei Taximetriştilor Bihor, Iosif Rad.

consilierul local Liviu Sabău Popa (PSD)De altfel unele străzi de pe dealuri sunt nu doar pline de gropi şi noroi, ci şi periculoase. "Aşa ceva nu e normal. La trei minute de mers de la aquaparkul Nymphaea, cum urci pe deal, parcă nici n-ai fi în Oradea. Strada Cantonului, de exemplu, nici măcar nu are parapet! Mergi prin noroaie şi brusc îţi apare în faţă o prăpastie de 20-30 metri", reclamă consilierul local Liviu Sabău Popa (PSD) (foto).

A fost Oncea, se pregăteşte Grigorescu

Florin Birta, primar OradeaPrimarul Florin Birta (foto) recunoaşte că municipalitatea mai are de lucru la drumuri. "Am asfaltat străzile din Oncea veche şi se lucrează în cartierul Tineretului. Începând din 2023 vom intra în Grigorescu, iar din 2024 în Podgoria", spune Birta.

Direcţia Tehnică a Primăriei avea săptămâna trecută o listă cu 121 de străzi în curs de realizare a expertizei geotehnice şi a studiului de fezabilitate sau în pregătirea licitaţiei. "Dacă anul acesta am avut lucrări de circa 100 milioane lei, pentru anul viitor ne-am programat investiţii de 250 milioane lei", spune directorul Sebastian Marchiş.

La fel, directorul îşi doreşte pentru anul viitor majorarea cu 50% a bugetului pentru repararea străzilor. "Ca să putem face faţă situaţiei, vrem să majorăm bugetul pentru reparaţii de străzi de la 30 milioane lei la 45 milioane lei", spune Marchiş.

Termen: anul 2026!

Priorităţile pentru 2023 vor fi bătute în cuie săptămâna aceasta. "Vom ieşi în teren între sărbători pentru a vedea în ce mod putem interveni pe strada Chimiei. Mi-aş dori să fie nu doar reparată, ci modernizată, să o scoatem la licitaţie, iar în şase luni să ne apucăm de treabă", spune directorul Sebastian Marchiş.

Aceeaşi soluţie va fi aplicată şi în cazul străzii Cometei din centru. "Am stabilit deja că va fi modernizată odată cu strada Dunării din vecinătate. Totul este ca până atunci să fie înlocuite reţelele de termoficare", zice acesta.

La fel, strada Meşteşugarilor, plină cu denivelări, ar urma să intre în lucru în primăvară, iar pentru strada Evreilor Deportaţi va fi găsită o soluţie până la închiderea şantierelor din pieţele Cetate şi Emanuil Gojdu.

În ce priveşte străzile de pe dealuri, Direcţia Tehnică se pregăteşte să comande studiile de fezabilitate, premergătoare scoaterii la licitaţie a execuţiei lucrărilor.

Pe lista de aşteptare figurează zeci de artere, începând cu Nicolae Beldiceanu, Piatra Craiului, Sofiei, Atacului, Cantonului, Livezilor, de unde Primăria primeşte cele mai multe reclamaţii. "Cel târziu în 2026 ar trebui ca toate cele 300 de străzi neasfaltate din Oradea să fie modernizate", spune Marchiş. Termenul, extrem de ambiţios pentru Primărie, este însă cât se poate de lung pentru orădenii de rând. Mai ales când se luptă cu noroaiele...

DIN GROAPĂ-N GROAPĂ. Strada Veteranilor este una dintre cele mai sparte străzi din Oradea...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!