Primăria Oradea a făcut publice imagini din dronă cu lucrările la şantierul primei parcări Park&Ride din Oradea, din zona Catedralei Ortodoxe din Centrul Civic. Fotografiile şi video-ul arată un "progres vizibil", susţin reprezentanţii municipalităţii.
Potrivit acestora, firma angajată să realizeze lucrările, S.C Construcţii Erbaşu S.A, a început execuţia diafragmelor din beton armat, de lângă Catedrala Ortodoxă, în zona corpului P3 a parcării, precum şi în zona adiacentă şantierului pasajelor subterane din Piaţa Emanuil Gojdu.
Cofrarea grinzilor şi a planşeului a ajuns la 50% în corpul P1 al parcării (cel dinspre Banca Românească), fiind armate deja în procent de 30%. „După finalizarea etapei de cofrare, în perioada imediat următoare se va trece la etapa turnării planşeului din beton, atât pentru P1 cât şi pentru P2 - corpul din spatele Catedralei Ortodoxe, înspre Cetatea Oradea", explică informarea transmisă de biroul de presă al municipalităţii.
În ultimele 3 luni, au fost realizate fundaţia şi stâlpii de susţinere ai corpului P1, precum şi canalizarea pluvială şi menajeră.
De asemenea, au fost relocate reţelele de agent termic primar şi canalizarea menajeră şi pluvială aferente Catedralei Ortodoxe. Aceleaşi lucrări au fost efectuate şi la corpul P2, situat în zona din spatele Catedralei, unde se mai lucrează la canalizarea pluvială şi menajeră, mai spun reprezentanţii municipalităţii.
La corpul P3, din zona dinspre CEC, au fost începute lucrările de infrastructură - fundaţii şi umplutura cu balast.
Lucrările de la parcare sunt corelate cu proiectele ce se desfăşoară în vecinătate: pasajul subteran din Piaţa Emanuil Gojdu şi înlocuirea reţelelor de termoficare.
Un proiect modificat
Informarea aminteşte şi că proiectul parcării a fost suspendat şi ulterior modificat ca urmare a vestigiilor arheologice descoperite aici, cercetate de experți arheologi ai Muzeului Țării Crișurilor.
În comunicatul de vineri, biroul de presă al Primăriei aminteşte că valoarea contractului iniţial de lucrări este de 24.389.235 lei fără TVA, cu termen de execuţie de 12 luni, fără să specifice însă noua valoare a lucrărilor.
Cert este că, potrivit noului proiect, capacitatea iniţială a parcajului a fost redusă de la 277 locuri la 251 locuri şi se renunţă la un lift.
„Lucrările suplimentare vor fi executate de acelaşi constructor, SC Construcţii Erbaşu SA, în baza proiectului modificator elaborat de SC Pro-Arh SRL, arhitect Pafka Ernest", mai arată Primăria.
Aşa cum BIHOREANUL a mai scris, lucrările au început în decembrie 2020, dar au fost suspendate după mai multe descoperiri arheologice.
"Toată suprafaţa a fost cercetată din punct de vedere arheologic. Astfel, s-au descoperit două fundaţii de biserici vechi: o biserică romanică din secolul al 12-lea şi, în jurul ei, o biserică gotică, din jurul secolului al 14-lea. Au mai fost găsite câteva ruine de clădiri medievale, tot din secolul al 14-lea, un zid de ravelin al Cetăţii şi o contraescarpă a zidului de ravelin", explica, în vara anului trecut, primarul Florin Birta, la scurt timp după reluarea lucrărilor.
Vestigiile descoperite vor fi prezentate publicului în forma actuală, descoperită, iar în vecinătate vor fi montate panouri multilingve de informare.
Astfel, construcţia de tip "park and ride" urmează să fie finalizată în decembrie 2023, cu o întârziere de doi ani față de termenul estimat inițial.
Parcarea este gândită să îmbunătăţească condiţiile de parcare în zona centrală, dar şi să le fie de folos turiștilor, respectiv pentru ca şoferii care vor veni în municipiu să îşi lase aici maşinile, pentru ca apoi să circule cu mijloacele de transport în comun fără să aglomereze oraşul.