Cu câteva ore înainte ca aleșii bihorenilor să dezbată documentația revizuită a Inelului Rutier Metropolitan, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a declarat că acesta va costa cu circa 5 milioane euro în plus față de varianta inițială și a afirmat că ea respectă sentința Curții de Apel Cluj, care la finele anului trecut a dispus anularea hotărârilor privind documentația inițială.

De asemenea, Bolojan și-a exprimat speranța că documentația va fi votată inclusiv de opoziția din CJ Bihor, iar proprietarii de terenuri nu o vor ataca încă o dată în justiție, chiar dacă deja, după decizia instanței clujene, vor fi afectați de exproprieri suplimentare.

Noi exproprieri

„Pe ordinea de zi de astăzi a Consiliului Județean se află acest proiect foarte important”, a spus Bolojan într-o conferință de presă susținută miercuri dimineață la Primăria Oradea împreună cu edilul Florin Birta, referindu-se la faptul că aleșii bihorenilor vor avea de votat, de fapt, două noi proiecte privind Inelul Rutier Metropolitan, și anume aprobarea noilor indicatori tehnico-economici și extinderea culoarului de expropriere, în urma unei sentințe a Curții de Apel Cluj pronunțate la finele anului trecut.

Așa cum BIHOREANUL a arătat la acea vreme, după ce inițial Tribunalul Cluj le-a respins-o, Curtea de Apel Cluj a admis parțial cererea a 21 de proprietari de terenuri din satul Cheriu, comuna Oșorhei, care au deschis un proces ca urmare a nemulțumirii provocate de faptul că traseul Inelului Rutier Metropolitan le va traversa terenurile.

Pentru că instanța a obligat CJ Bihor să reproiecteze cei 17 km ai construcției cu profil nu de drum județean, ci de drum național, Bolojan a spus că platforma drumului va fi lărgită de la 8 la 9 metri, ceea ce implică exproprieri suplimentare față de cele deja făcute.

„Față de suprafața inițială expropriată de circa 339.000 metri pătrați, aceasta va crește la aproximativ 387.000 mp, deci cam cu 12%, 47.000 mp, din care o treime sunt în domeniul public (n.r. – al comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid), iar două treimi terenuri private”, a spus Bolojan.

De ce se păstrează traseul

Pe de altă parte, în condițiile în care Curtea de Apel Cluj a obligat CJ Bihor și să motiveze de ce a ales traseul cu traversări ale unor zone intravilane, Bolojan a arătat că este recomandabil ca orice variantă ocolitoare să fie dusă prin extravilan, dar nu și obligatoriu, iar acest lucru în cazul inelului nu era nici posibil din cauza „felului în care cele trei primării și-au definitivat intravilanul”.

Concret, a exemplificat Bolojan, intravilanul comunei Oșorhei se întinde până aproape de fosta fabrică Coca Cola din Săcădat, în zone unde nu există nicio casă, iar „dacă ar fi trebuit să ocolim (n.r. - intravilanul celor trei comune) ne-am fi mutat câțiva kilometri spre Săcădat, Hidișelu de Sus și Leș. Nu aveam bani (n.r. - pentru un traseu mai lung), am fi intrat în arii protejate, prin păduri, în zone cu declivități mari, ar fi trebuit construite mai multe viaducte”, a zis Bolojan.

Prin urmare, va fi păstrat traseul decis inițial al inelului metropolitan, cu diferența că alegerea va fi motivată clar, iar drumul va fi mai larg, ceea ce implică nu doar exproprierea unor suprafețe de teren în plus, ci și creșterea costului proiectului, dar totuși în limitele din studiul de fezabilitate.

„Datorită faptului că în urma licitației (n.r. - pentru desemnarea constructorilor) valoarea lucrărilor a coborât sub SF (n.r. studiul de fezabilitate), noul SF se va vota la valoarea inițială, care acoperă noua valoare în plus. Am făcut o simulare a noului Proiect tehnic, care ne va fi predat luna viitoare, și estimăm că va crește cu aproximativ 10-13%, de la 40 milioane euro la aproximativ 45 milioane euro”, a spus Bolojan.

„Sper într-o decizie rațională”

În condițiile în care pentru aprobarea proiectului este necesară o majoritate de două treimi a consilierilor județeni, iar documentația inițială a inelului a fost aprobată în toamna anului 2022 abia la a patra încercare, după ce doi reprezentanți ai PSD Bihor au votat alături de cei ai PNL Bihor, BIHOREANUL a vrut să afle dacă Bolojan a discutat noua documentație cu aleșii opoziției și dacă se așteaptă ca aceștia să își dea acordul.

„Sper într-o decizie rațională a plenului Consiliului. Datele au fost prezentate grupurilor de consilieri”, a răspuns șeful administrației județene, subliniind că noua documentație respectă cerințele sentinței Curții de Apel Cluj.

Pe de altă parte, întrebat și dacă se așteaptă de la cei 21 proprietari din Cheriu, care vor fi expropriați cu suprafețe chiar peste cele inițiale, să deschidă o nouă acțiune în justiție, Bolojan a afirmat că nu știe ce reacție vor avea aceștia, dar speră să fie tot una rațională: „Nu știu care va fi (n.r. - reacția), dar din punctul meu de vedere, respectând ad literam sentința, nu există niciun motiv. Asta nu înseamnă că cetățenii nu pot declanșa un nou proces, nu am cum să știu asta, dar mă aștept și din partea lor la o reacție rațională”.

Conchizând, Bolojan a afirmat că, dacă noua documentație va obține aprobarea CJ Bihor, lucrările pentru construirea inelului vor fi reluate pe tot traseul (din ianuarie 2024 se desfășoară doar la viaductele din Betfia și din Băile Felix), arătându-se „convins că anul viitor acest drum va deveni operațional”.

Lansat în 2021

Proiectul Inelului Rutier Metropolitan, care să ocolească sudul Zonei Metropolitane Oradea, inclusiv localitățile Oșorhei, Sânmartin și Nojorid, creând o nouă legătură între DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad, a fost inițiat de președintele CJ Bihor în anul 2021.

În iunie 2022, un grup de localnici din Cheriu, susținuți de reprezentanți ai PSD Bihor, au protestat față de proiect, cerând ca șoseaua să nu traverseze o parte din terenurile agricole pe care le dețin în acest sat.

Însăși aprobarea proiectului în CJ Bihor a fost făcută abia la o a patra încercare, după ce în trei ședințe reprezentanții PSD din „parlamentul” județean au votat împotrivă, în final doi dintre ei, Ioana Bara și Ciprian Anta, votând pentru, motiv pentru care au fost sancționați de PSD Bihor, prima fiind obligată să demisioneze din partid, iar celălalt din CJ Bihor.

Lucrările sunt finanțate prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny în baza unui contract semnat în luna aprilie a anului trecut, iar lucrările au început în luna septembrie, fiind executate pe două loturi de către firme diferite, din Oșorhei până în Băile Felix și de acolo până în Nojorid.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!