Primăria Oradea a depus joi spre finanţare, în Programul Regional Nord – Vest 2021 – 2027, un proiect de mobilitate urbană pe viitorul coridor Magheru – Republicii, în valoare de 283 milioane lei, echivalentul a 57 milioane euro.

Un proiect cu două etape

Investiția vizează construirea a două pasaje subterane în zona magazinului Crişul şi a gării CFR, precum şi achiziţionarea a câte 10 autobuze electrice.

"Proiectele tehnice ale pasajelor sunt finalizate, urmând să fie demarată procedura de licitaţie a acestora. Termenul de execuţie este de 22 de luni. Totodată, pentru autobuzele electrice licitaţia publică este în curs de finalizare", a transmis vineri, Primăria, printr-un comunicat de presă.

Valoarea totală a lucrărilor și achizițiilor se ridică la 283 milioane lei, din care valoarea eligibilă pentru plată din fonduri nerambursabile este de 164,6 milioane lei.

Din valoarea totală a proiectului, prima etapă, care vizează construirea pasajului de la intersecţia străzilor Republicii, Magheru şi Louis Pasteur, în zona magazinului Crişul şi achiziţia a 10 autobuze, este estimată la circa 134 milioane lei.

Cea de-a doua etapă, care cuprinde construcţia pasajului subteran din faţa gării şi achiziţia a încă 10 autobuze, va costa circa 149 milioane lei.

Încă două pasaje subterane

După cum BIHOREANUL a mai scris, proiectul de mobilitate urbană vizează crearea unui sistem de undă verde pentru tramvai între podul Dacia şi gara CFR.

În intersecţia dintre Bulevardul Magheru cu străzile Republicii, Magheru şi Louis Pasteur va fi amenajat un pasaj subteran, pe unde vor trece linia de tramvai şi traficul auto cu două benzi pe sens. Cu ocazia lucrărilor, banda auto care în momentul de faţă înaintează pe linia de tramvai va fi desfiinţată, piaţeta din Bulevardul Magheru va fi reabilitată, iar carosabilul, staţiile OTL şi iluminatul public vor fi reabilitate.

În pasajul subteran în faţa gării CFR va coborî doar traficul rutier, în timp ce tramvaiul va rămâne la suprafaţă. Deasupra acestui pasaj va fi amenajată o piaţă publică, în care va fi creat pentru călători un nod de transport cu trenul, tramvaiul, autobuzele şi taxiul.

La fel ca în prima etapă, va fi refăcută întreaga infrastructură din zonă, de la reţelele din subteran până la staţiile de tramvai şi autobuz.

"Oradea are o sumă prealocată"

Investiția pare certă. În cadrul şedinţei de Consiliu Local de joi, în care au fost aprobată depunerea spre finanţare a celor două proiecte, primarul Florin Birta a declarat că banii sunt asiguraţi.

"Oradea are o sumă prealocată pentru ADR Nord-Vest în perioada 2021-2027. Pe «mobilitate urbană» avem aproximativ 40 milioane de euro, pe «spaţii verzi» 9,2 milioane euro, iar pe «regenerare urbană» 11 milioane de euro", a explicat Birta.

Municipalitatea poate depune cereri de contractare pentru 200% din această sumă, fapt pentru care se pregăteşte să depună pe primele două axe proiecte în valoare de peste 100 milioane de euro.

Termenul de predare a cererilor de finanţare este însă unul strâns. "În cursul zilei de luni va trebui să convocăm, probabil, o şedinţă de Consiliu Local online pentru aprobarea unor proiecte care urmează să fie depuse, dar a căror documentaţie nu a putut fi încă finalizată", le-a spus joi consilierilor locali primarul Florin Birta.

Concret, proiectele referitoare la spaţii verzi au termen de depunere data de 2 mai, cele de mobilitate urbană pot fi depuse până pe 7 mai, iar cele referitoare la regenerare urbană până pe 20 mai.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!