2006. Cu schelet metalic

În anii 2000, numărul mașinilor din Oradea a crescut mult mai repede decât cel al locurilor de parcare. Cea mai simplă soluție a fost amenajarea unor zone de staționare pe terenurile virane, dar nu și în zona centrală, unde disponibilitățile erau limitate.

În 2006, Oradea avea 8.000 de locuri de parcare și peste 50.000 de mașini. Prin urmare, executivul local propunea, ca noutate în peisajul local, construirea unor parkinguri etajate în două puncte aglomerate: strada Independenței și strada Brașovului, peste drum de magazinul Crișul.

Modelul era preluat din Occident, fiind vorba de structuri din oțel supraterane cu mai multe niveluri, dotate cu lift pentru autoturisme. Liftul se putea deplasa pe verticală și orizontală și putea roti vehiculul, astfel încât să-l orienteze dinspre intrare către un loc liber, iar de acolo către ieșire.

Conform planurilor, amplasamentul din strada Independenței ar fi funcționat ca parcare la sol și ar fi presupus ridicarea unei structuri metalice de până la 30 de metri înălțime pentru gararea mașinilor. Construcțiile nu au mai fost realizate, fiind considerate nepotrivite pentru centrul istoric.

2023. Mii de locuri

Ani mai târziu, pe strada Independenței s-a optat pentru un parking subteran cu trei niveluri și 460 de locuri. Propunerea s-a făcut în 2008, șantierul a fost deschis abia în februarie 2015 și finalizat în iunie 2020. Deasupra parcării este în amenajare o piațetă, cu cafenea și o galerie de artă.

Tot în 2020 a fost finalizată și parcarea de pe strada Brașovului, cu cinci niveluri supraterane și 400 de locuri. De la primele două propuneri de parcări etajate, în oraș au apărut și altele. De fapt, prima parcare etajată a fost cea din spatele Palatului de Justiție, cu 457 de locuri, deschisă în 2014 și având și un corp de birouri. Doi ani mai târziu, peste drum de Piața Rogerius a fost construită o parcare cu două niveluri, din care unul subteran, și 412 locuri.

O altă a fost ridicată pe strada George Barițiu, în locul stadionului Voința, și ea cu o componentă de birouri. Cele 340 de locuri au fost date în funcțiune în septembrie 2021, iar doi ani mai târziu, pe strada Iosif Vulcan, a fost deschis un parking cu 121 de locuri, pe patru niveluri supraterane.

Săptămâna trecută, a fost inaugurată o parcare subterană cu 277 de locuri în Centrul Civic, în timp ce lângă Spitalul Județean a început în toamna lui 2023 construirea alteia, cu 516 locuri.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!