1971. Pentru întreprinderi

Calea ferată Oradea - Cluj este una dintre cele mai importante din judeţ. Până în anii ’60, perioadă în care numărul trenurilor în circulaţie, de călători şi marfă, creştea, avea un singur fir de la Gara Mare spre Oşorhei, cu excepţia staţiei Velenţa.

În vecinătatea acesteia se afla o zonă industrială, iar în 1970, pentru a sprijini traficul feroviar de marfă, înaintea gării Oradea Est a început construirea unui triaj pentru formarea, dirijarea, încărcarea şi descărcarea marfarelor, atât pentru fabricile orădene, cât şi pentru cea de ciment din Aleşd, atunci în construcţie.

Lucrarea, executată de Întreprinderea de construcţii CFR Timişoara, a cuprins o grupă A cu 5 linii pentru primirea trenurilor, o grupă B cu 10 linii pentru triere, plus cocoaşa de triere pentru manevrarea vagoanelor descărcate/încărcate şi locomotive, clădirea triajului, revizia de vagoane, districte, staţie de radioamplificare ş.a.

Triajul a fost prevăzut cu o haltă, trei linii mergând spre strada Molière pentru deservirea rampelor de încărcare/descărcare de pe Calea Clujului. În triaj soseau şi plecau zilnic sute de vagoane, care ajungeau des ţinta hoţilor, după cum arată presa vremii.

2024. Înlocuit de intermodale

Odată cu construirea triajului, calea ferată Oradea - Oradea Est a fost dublată, fiind construit şi cel de-al doilea pod peste Crişul Repede. A fost prevăzută dublarea integrală a liniei până la Aleşd, dar care se va finaliza abia prin modernizarea şi electrificarea magistralei între Cluj - Episcopia-Bihor, lucrare aflată acum în desfăşurare.

Triajul Oradea Est a funcţionat până la începutul anilor 2000, traficul de marfă pe calea ferată scăzând în favoarea celui rutier. După 2008, vagoanele garate nu au mai fost folosite, începând să fie acoperite de vegetaţie. Ele au început să fie casate în 2024, tăierea lor fiind în curs.

Totuşi, activitatea de triere şi transport marfă continuă prin terminalele intermodale din oraş. Unul, privat, funcţionează în vecinătatea fostului triaj, unde sunt mutate containere între camioane şi trenuri dinspre şi înspre destinaţii din Italia, Germania, Polonia şi Belgia. Un alt terminal privat a fost construit în 2022-2023 în Episcopia Bihor, prevăzut cu două linii şi utilaje pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor. Al treilea terminal a fost construit de Primăria Oradea, pe Şoseaua Borşului, cu două linii accesibile dinspre gara Episcopia, şi dat în uz în vara acestui an.

Manevrarea unor vagoane gata de lichidare:

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!