Pietonalul străzii Republicii din Oradea va fi pavat cu porfir printr-un proiect de 3,8 milioane euro.

"Ne dorim o zonă centrală uniformă"

Consiliul Local Oradea a aprobat joi studiul de fezabilitate al investiţiei de reabilitare a pietonalului oraşului cu votul PNL şi UDMR. Consilierii locali ai PSD s-au opus considerând lucrarea prea scumpă.

Potrivit Studiului de Fezabilitate, investiţia de 19 milioane lei vizează înlocuirea pavajului montat în urmă cu 16 ani pe tronsonul arterei pietonale delimitat de străzile Iosif Vulcan şi Gheorghe Dima.

În locul dalelor de granit, multe sărite, municipalitatea îşi doreşte montarea de plăci (7.680 metri pătraţi) şi piatră cubică (1.006 metri pătraţi) din porfir (foto jos), după modelul folosit la reabilitarea străzilor din centrul oraşului.

"Este vorba de integrarea străzii Republicii cu toată zona centrală reabilitată: Piaţa Unirii, Piaţa Ferdinand, strada Vasile Alecsandri, strada Aurel Lazăr, şi, mai nou, a fost publicată deja licitaţia pentru strada Dunării... Ne dorim o zonă centrală uniformă", a argumentat primarul Florin Birta.

A crescut preţul!

Costurile lucrării, de circa 3,8 milioane euro, a ridicat semne de întrebare consilierilor opoziţiei.

"Am căutat nişte oferte. Efectiv, achiziţia placajului ar fi vreo 3 milioane lei. Aş vrea să vă întreb diferenţa asta de la 3 milioane lei la 19 milioane lei, care mie mi se pare sincer cam «multuţ» de unde vine?", a întrebat consilierul PSD, Adrian Madar.

La cererea pesedistului, reprezentanţii proiectului au explicat că lucrarea va fi una de amploare. Printre altele, aceasta va implica înlocuirea actualei plăci de beton de sub pavaj, cu una cu armătură pentru a suporta intrarea camioanelor de aprovizionare, înlocuirea corpurilor de iluminat, montarea tuturor reţelelor în subteran, refacerea rigolelor după un model mai complex şi montarea de plăci din porfir rezistente cu grosimi între 8 şi 10 centimetri.

"Nu vreau pavaj din China"

Primarul Florin Birta a intervenit arătând că, deşi va fi montat într-o zonă pietonală, pavajul va trebui să suporte trecerea camioanelor.

"Peste tot în ţările civilizate, de la Budapesta la Viena, zona de centru este comercială şi dimineaţa de la ora 7 la 9 – 10, maşinile de peste 7,5 tone intră pentru a face aprovizionarea magazinelor", a argumentat Birta.

Primarul de Oradea şi-a susţinut poziţia cu trimitere la lucrările de reabilitare făcute de municipalitatea orădeană în urmă cu 16 ani.

"Nu vreau să reabilităm zona cu pavaj tăiat pe navă care vine din China şi aşa mai departe, care să nu fie rezistent şi peste doi ani să avem din nou probleme", a spus edilul.

Oradea nu este Viena...

Argumentele acestuia nu au convins însă opoziţia. Pesedistul Liviu Sabău Popa a spus că "toţi ne dorim lucruri frumoase ca la Viena, dar este o anumită disponibilitate financiară din partea vienezilor şi alta din partea orădenilor".

Consilierul a spus că grupul PSD se opune proiectului nu pentru că ar fi împotriva unui proiect unitar al zonei centrale ci pentru că investiţia într-un pavaj atât de scump din banii orădenilor  nu se justifică.

"Nu se face aprovizionarea cu camioane de 7,5 tone printre terase", a protestat Liviu Sabău Popa.

În replică primarul Florin Birta a ţinut să precizeze că lucrările vor fi cuprinse într-un proiect cu finanţare comunitară.

"Nu mai veniţi cu această afirmaţie că se cheltuie din banii orădenilor. Investiţia va fi acoperită din fonduri europene la fel cum au fost reabilitate şi celelalte zone din centrul oraşului", a pus primarul capăt discuţiilor.

În final, proiectul a fost adoptat cu 19 voturi din partea consilierilor PNL şi UDMR. Consilierii PSD au preferat să se abţină de la vot pentru a arăta că sunt de acord cu proiectul dar nu în această formă.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!