Primarul Florin Birta - însoţit de viceprimarul Marcel Dragoş, directorul OTL Adrian Revnic şi Şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius Moş - a inaugurat marţi prima linie de tramvai construită în Oradea după Revoluţie.

În premieră naţională

Noua linie de tramvai, cu o lungime de 3,8 kilometri, din care 2,3 kilometri au fost înierbaţi, a costat 11,6 milioane euro fără TVA. Investiţia a fost finanţată aproape total din fonduri europene, 98% din cheluieli fiind acoperite prin POR, iar 2% din bugetul local.

"Începând de mâine, tramvaiele vor circula pe noul traseu, pornind din capăt - Nufărul pe Bulevardul Cantemir, pentru a intra pe lângă Peţa pe noua linie, pe lângă cartierul Ceyrat şi pe Calea Aradului, de unde o linie va merge spre Rogerius pe Bulevardul Decebal, iar cealaltă prin zona centrală", a declarat primarul Florin Birta, marţi în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate în teren.

Potrivit primarului, investiţia ar fi unică în ţară. "Nu cred că în România s-au mai făcut linii de tramvai după anii 90", a spus Florin Birta. În realitate, în ultimii ani, municipalităţi precum Arad, Timişoara sau Bucureşti au mai investit în extinderi de linii de tramvai, dar numai pe distanţe scurte, de câteva sute de metri.

Traseele liniilor 5 şi 7

Primele curse regulate pe noua linie de tramvai vor avea loc începând de miercuri dimineaţă. "Pe noile linii 5 şi 7 se va circula la interval de 10 minute. Vom vedea gradul de încărcare şi, în funcţie de necesităţi, vom scădea timpii de aşteptare", a declarat directorul OTL, Adrian Revnic.

Linia de tramvai 5 va urma traseul străzilor: Nufărul, Salca, Ceyrat, Calea Aradului, Piaţa Unirii, Piaţa Emanuil Gojdu, General Magheru, Piaţa Bucureşti, Olimpiadei, Decebal, Calea Aradului spre Nufărul şi retur.

Linia de tramvai 7 va circula pe străzile: Nufărul, Salca, Ceyrat, Calea Aradului, Decebal, Olimpiadei, Piaţa Bucureşti, General Magheru, Piaţa Gojdu, Piaţa Unirii, Calea Aradului spre Nufărul şi retur.

Traseul nou creat va avea staţii de tramvai pe Calea Aradului, în zona centrului comercial Auchan, noua sală polivalentă, Universitatea Oradea, depoul OTL din strada Atelierelor şi strada Salca.

Capcană pentru şoferi

Potrivit primarului Florin Birta, cel puţin deocamdată, darea în funcţiune a noii linii de tramvai nu va duce la scumpirea tarifelor de călătorie. "Nu luăm în calcul, cel puţin în acest moment, majorarea preţului biletelor. Oricum, în momentul de faţă nu se circulă pe direcţia Nufărul – Piaţa 1 Decembrie, pentru că se lucrează la modernizarea bulevardului Nufărul – Cantemir şi la pasajul de lângă piaţă, aşa că nu se pune problema creşterii tarifelor", a spus Birta.

În schimb, reprezentanţii municipalităţii se gândesc serios la sancţionarea, într-un fel sau altul, a şoferilor care intră cu maşinile pe gazonul dintre linii de tramvai şi îl distrug.

Primarul nu se mulţumeşte doar cu montarea de camere de luat vederi pentru ca şoferii să poată fi ulterior sancţionaţi. "Studiem varianta de a lăsa o porţiune înierbată fără fundaţie, astfel încât dacă intri cu maşina să nu poţi să o mai scoţi decât cu utilaje, şi măsura de a bloca accesul maşinilor pe gazon. Nu e normal să ne trezim zilnic cu spaţiul verde distrus", a spus Birta.

Fără „penalizări”

Chestionat de jurnalişti, primarul a spus că - în ciuda unor demersuri iniţiale - Primăria Oradea nu a mai primit corecţia financiară de 100% pentru faptul că aceeaşi firmă care s-a ocupat de proiectarea liniei a şi câştigat ulterior licitaţia în cadrul unei asocieri. "Până acum nu am primit nicio notificare. De altfel, toate situaţiile de lucrări au fost decontate de finanţator", a spus Birta.

După cum BIHOREANUL a mai scris, lucrările de amenajare a noii linii de tramvai au fost executate de o asociere din care fac parte firmele Mari-Vila, Abed Nego şi Aquacons pentru suma de 69,1 milioane lei.