După zece termene de judecată, din care două amânări, un complet de judecată al Curții de Apel Oradea a emis o hotărâre în procesul declanșat de 19 locuitori din Aleșd pentru suspendarea Hotărârii de Guvern privind exproprierile pentru centura orașului.

Pe de o parte, constructorii angajați de Consiliul Județean pot continua lucrările finanțate din fonduri UE, pe de alta șoseaua nu va putea fi circulată decât de riverani până la încheierea procesului pe fond, pentru anularea HG.

Și albă, și neagră

Potrivit informațiilor disponibile pe portalul instanțelor de judecată, soluția pe scurt a completului de judecată al secției de contencios administrativ a Curții de Apel Oradea, pronunțată marți, 27 septembrie, arată, pe scurt, că „admite în parte cererea de suspendare formulată de reclamanți (n.r. – cei 19 locuitori din Aleșd) în contradictoriu cu Guvernul României și intervenienții accesorii Consiliul Județean Bihor, Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere”.

Astfel, instanța „dispune suspendarea în parte a efectelor HG 94/2022 pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții Varianta Ocolitoare Aleșd, respectiv exclusiv cu privire la acele efecte ale HG referitoare la permiterea circulației publice rutiere pe șoseaua de centură, însă fără a aduce atingere drepturilor riveranilor de acces cu mijloacele de transport rutier pe această șosea de centură, suspendare care durează până la pronunțarea instanței de fond. Respinge în rest cererea de suspendare”.

Practic, acest lucru înseamnă că odată cu darea în folosință a centurii, estimată pentru anul viitor, o vor putea folosi doar riveranii din Aleșd.

Lucrările continuă

De asemenea, Curtea de Apel a dat dreptate și CJ Bihor, Ministerului Transporturilor și CNAIR, care au intervenit în procesul celor 19 aleșdeni împotriva Guvernului, cerând ca lucrările finanțate cu fonduri UE disponibile doar până anul viitor să nu fie suspendate: „Admite în parte cererea de intervenție accesorie în interesul pârâtului (n.r. – Guvernul României) formulate de intervenienții CJ Bihor, Ministerul Transporturilor și CNAIR”.

„În conformitate cu hotărârea judecătorească, lucrările pentru realizarea șoselei de centură Aleșd nu se suspendă. Se suspendă, practic, doar deschiderea circulației publice rutiere până la pronunțarea instanței de fond, cu excepție pentru riverani. Dar acum nici nu se pune problema de a deschide circulația acolo, pentru că lucrările sunt în etapa de început și abia anul viitor ar urma să fie finalizate”, a transmis, la cererea BIHOREANULUI, Bianca Firezar, consilier al președintelui CJ Bihor.

Un hățiș de procese

De altfel, Ilie Bolojan a declarat public în mai multe rânduri că administrației județene i-au fost intentate peste o sută de procese de proprietari nemulțumiți că traseele proiectelor de infrastructură rutieră – de la drumurile de legătură dintre Oradea și comunele învecinate până la centurile orașelor Aleșd și Beiuș și inelul metropolitan – ar urma să le traverseze terenurile.

În ce privește centura Aleșd, 23 de localnici nemulțumiți că șoseaua ar urma să treacă pe o lungime de circa 550 metri printr-un cartier nou au contestat inițial, încă din septembrie 2021, Hotărârile Consiliului Județean privind exproprierile, la Tribunalul Bihor pierzând în luna mai a acestui an, pentru ca ulterior, după doar o lună, Curtea de Apel Oradea să le dea câștig de cauză.

Pe fond, însă, referitor la HG 94/2022 adoptată în luna martie pentru aprobarea exproprierilor, anularea acesteia va fi judecată de Înalta Curte de Casație și Justiție a României, începând din această toamnă.

Șoseaua de centură a orașului Aleșd are o lungime de 5,9 km, lucrările în valoare de 74,8 milioane lei plus TVA, finanțate din fonduri UE, fiind începute în 3 august și urmând să fie finalizate în 12 luni.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!