Ai maşină, ai belele. Ştie orice şofer. Numai că problemele se pot ivi nu doar când se strică, ci chiar din momentul în care vrei s-o pui în circulaţie. La Serviciul Permise de Conducere şi Înmatriculare Vehicule Bihor nu trece zi fără o revoltă a cetăţenilor care stau la cozi ca să obţină fie numere roşii, fie definitive. Adunaţi încă de la prima oră a dimineţii, oamenii sunt frustraţi că samsarii de maşini second hand şi reprezentanţii birourilor de copiat acte sunt serviţi cu prioritate şi fără limite. 

"Este aberant să stai la coadă în 2024 pentru nişte acte", a declarat BIHOREANULUI noul prefect al judeţului, prevestind schimbarea modului de lucru al Serviciului. Dosarele vor putea fi depuse numai pe bază de programare, iar cererile nu vor mai fi acceptate dacă au fost făcute pentru maşini care, de fapt, nu existau la data rezervării. Aşa, consideră Marcel Dragoş, abuzurile samsarilor o să dispară.

"Claie peste grămadă"

"Mi-am adus o maşină din Germania. M-am pus la coadă să obţin numere roşii, pentru care Serviciul nu are ghişeu special, fără programare. Are doar pentru înmatriculările definitive. Practica asta este: pentru că sunt mulţi samsari care fac programări, oamenii vin de dimineaţă şi se pun la coadă", îşi relata experienţa un orădean care marţea trecută, pe 24 septembrie, s-a aşezat la rând la Serviciul Înmatriculări din strada Republicii ca să obţină o autorizaţie provizorie de punere în circulaţie. 

Voia numerele roşii cât mai repede şi s-a prezentat fără să-şi fi făcut în prealabil programare pe site-ul Prefecturii Bihor, descurajat de faptul că, dacă ar fi încercat acest lucru, prima zi în care putea depune actele ar fi fost abia pe 6 octombrie. 

"Eram vreo 40-50 de persoane claie peste grămadă. Dacă îţi faci programare aştepţi o săptămână sau două, pentru că programările sunt ocupate de samsari. Serviciul nu are ghişeu separat pentru cei fără programare, aşa că funcţionarii, dacă vor, te iau, dacă nu, nu. Se vede că se cunosc cu samsarii după cum interacţionează cu ei", a reclamat bărbatul BIHOREANULUI.

"Oamenii au făcut scandal şi au vrut să meargă la prefect", adăuga el, cu speranţa că acesta va lua măsuri.

"Cunoştinţe, relaţii"

Alt cititor, aceeaşi păţanie. "Am întrebat dacă pot sta la coadă fără programare şi mi s-a răspuns cu iritare că da, în măsura în care nu se prezintă cei programaţi. După vreo 2 ore am ajuns la concluzia că nici în încă 3 ore nu îmi venea rândul, deoarece se lucra după cunoştinţe, relaţii, programări, şi apoi restul. Samsarii au prioritate şi cu o rezervare pot scoate şi 5 numere. După ce scoteau câte numere roşii aveau nevoie, reveneau cu mici atenţii pentru lucrători - cafeluţă, sucuri, ciocolată", a văzut orădeanul care, pe 10 septembrie, şi-a pierdut o jumătate de zi la Înmatriculări.

Omul a povestit şi cum angajata unui birou de copiat acte "se plimba pe la ghişee ca şi cum ar fi la ea acasă, efectiv se băga în faţă cu tupeu". Frustrat, a întrebat de ce unii vin cu mai multe dosare şi altora nu li se preiau actele nici pentru o singură maşină, răspunsul primit fiind că cei cu programare au prioritate, iar cei fără sunt serviţi în măsura în care primii nu se prezintă. 

"Am sunat la Prefectură, am descris situaţia şi am cerut să vorbesc cu subprefectul în subordinea căruia se află Serviciul Înmatriculări (n.r. - Emilian Pavel). Mi s-a răspuns că nu am de ce să vorbesc cu subprefectul, trebuie să-mi fac programare". Or, programarea o putea face abia peste 10 zile...

De la 3 la 12 zile

De altfel, de la începutul anului, timpul de aşteptare pentru persoanele care se programează online a crescut constant, de la 3 zile în ianuarie, la 9 zile în vară şi 12 zile în toamnă. De patru ori în 9 luni.

Comisarul Toma Tecar, şef interimar al Serviciului până în urmă cu două luni, susţine că motivele sunt diverse, începând de la insuficienţa personalului şi a spaţiului, care permite funcţionarea a prea puţine ghişee. Doar la unul se preiau cererile pentru numere roşii, iar la patru pentru înmatriculări. Dintre acestea, două sunt cu programare şi două fără, câte unul pentru persoanele fizice şi respectiv pentru persoanele juridice.

Altă cauză e neatenţia oamenilor. "Vin destui fără programare, cu dosare incomplete, deşi informaţiile privind documentele necesare sunt afişate şi pe site-ul Prefecturii, şi la sediul nostru. Stau la cozi cu orele şi, când ajung la ghişee, funcţionarii nu le pot prelua. Ba îşi uită acasă buletinul, ba le lipseşte certificatul fiscal, ba cartea maşinii", spune ofiţerul.

Totuşi, principala cauză, recunoaşte Tecar, e că mulţi bihoreni preferă să se prezinte fără programare fiindcă, dacă încearcă să-şi facă una, trebuie să aştepte. De pildă, la mijlocul săptămânii trecute, pe 25 septembrie, o programare putea fi obţinută doar pentru data de 8 octombrie. Deci, după 12 zile. 


SĂ DISPARĂ! Îmbulzelile la Serviciul Înmatriculări Auto au ajuns să facă parte din cotidian. Trebuie să dispară, spune prefectul Marcel Dragoș (medalion), convins că măsurile pentru reorganizarea instituției își vor arăta rezultatele în cel mult o lună

Problemă de sistem

Majoritatea rezervărilor le fac samsari care aduc maşini second hand, birourile de copiat acte, dealerii auto şi companiile de transport.

Problematice sunt primele două categorii, căci fac programări cu serii de şasiu fictive. "Când face rezervarea, solicitantul trebuie să consemneze pe site seria şi numărul de şasiu al vehiculului, dar poate trece orice serie şi număr de şasiu, "din burtă". Intermediarii ştiu că platforma cu care lucrăm noi nu este conectată cu cea a RAR şi fac programări pentru maşini care nu există în momentul programării", spune Tecar.

Urmarea? Samsarii şi birourile de copiat se asigură că pot depune şi câte 5 dosare în fiecare zi, mizând pe faptul că proprietarii de maşini care nu vor să aştepte după programări şi nici să stea la cozi vor apela la serviciile lor, în schimbul a câteva sute de lei. În final, se prezintă cu dosarele şi au prioritate în baza programării astfel obţinute, abuziv. 

"Am făcut în repetate rânduri adrese către Direcţia Generală Permise şi Înmatriculări, care administrează platforma pentru programări, cerând conectarea cu RAR. Răspunsul a fost mereu că o să se rezolve", zice Tecar.

Exclusiv online

Aflat în funcţie de o lună, prefectul Marcel Dragoş spune şi el: "Toţi prefecţii dinaintea mea au cerut şi ei conectarea bazelor de date, aşa încât să se poată face programări numai pentru maşini care la momentul programării există în mod real. Până acum, fără rezultat".

Dragoş afirmă că o analiză făcută asupra programărilor a confirmat că "intermediarii fac majoritatea programărilor cu serii de şasiu fictive". Concret, la mijlocul lunii trecute, 4 intermediari au făcut 72 de programări pentru perioada 24-30 septembrie, faţă de 24 ale unor persoane fizice şi 15 de dealerii auto.

În această situaţie, soluţiile au venit de la sine. "Nu se vor mai prelua decât cu programare online. La Suceava, unde au fost probleme mari, aşa s-au rezolvat. Şi la noi poate vor fi câteva nemulţumiri la început, dar nu vrem digitalizare? Nu cred că mai sunt persoane active care să nu ştie să-şi facă o programare pe un site", zice prefectul.

Concomitent, o altă măsură va stopa rezervările abuzive: "Chiar dacă cineva îşi va face o programare cu şasiu fictiv, la ghişeu nu i se va mai prelua dosarul. În 2-3 zile, intermediarii vor înceta să mai blocheze programările, pentru că o vor face degeaba", spune Dragoş.

Noutăţile vor fi anunţate oficial săptămâna aceasta, printr-o conferinţă de presă pe care prefectul o va susţine împreună cu noul şef de la Înmatriculări, Cosmin Butnariu, dar şi pe site-ul Prefecturii şi prin afişare la sediul Serviciului. Vor fi puse în aplicare, apoi, în câteva zile, cu speranţa că până la sfârşitul lunii octombrie vor dispărea şi cozile, şi favoritismele, şi suspiciunile de corupţie asupra funcţionarilor.


CORUPŢI SAU NU?
Anchetă în suspensie

Bănuielile că poliţiştii Serviciului Înmatriculări Bihor ar favoriza samsarii şi birourile de copiat acte nu le au doar simplii cetăţeni, ci şi colegii lor din Direcţia Generală Anticorupţie şi procurorii DNA Oradea. Anul trecut, pe 7 decembrie, aceştia au descins la sediul Serviciului, făcând percheziţii şi ridicând documente, ceea ce a şi determinat suspendarea activităţii în acea zi, iar apoi au audiat angajaţii. "A fost ca în filme. Toţi au fost puşi la perete. Erau albi ca varul", povestea un martor ocular.

Ancheta viza 10 poliţişti de la Înmatriculări, în frunte cu şeful interimar de atunci, Toma Tecar, sub suspiciunea că preluau cu prioritate dosarele aduse de intermediari, iar aceştia plăteau 100 lei pentru plăcuţele de înmatriculare (care costă între 20 - 85 lei), lăsându-le restul, aşa încât la sfârşitul zilei de lucru fiecare aduna chiar şi câte 500 lei. 

Potrivit surselor BIHOREANULUI, în birourile de la Înmatriculări ar fi fost "plantate" mijloace de înregistrare video şi audio. Cu toate acestea, ulterior anchetatorii nu au mai făcut publice informaţii privind evoluţia investigaţiilor. "Nici nouă nu ni s-a mai comunicat nimic şi nu avem nicio calitate în dosar", afirma săptămâna trecută comisarul Toma Tecar.


DE CE SE MIŞCĂ GREU
Actele se şi verifică

Cetăţenii acuză, adesea, nu doar conduita, ci şi ritmul lent în care, spun ei, lucrează angajaţii Serviciului Înmatriculări. "Funcţionarii, însă, nu doar preiau dosare, ci şi verifică documentele", precizează comisarul Toma Tecar, care precizează că actele sunt de multe ori în neregulă.

Uneori, în urma verificărilor, cererile nu doar că sunt respinse, ci solicitanţii sunt daţi pe mâna Poliţiei şi se aleg cu dosare penale. "Anul acesta, colegii au identificat 4 cazuri de falsificare a vizelor pentru luarea în evidenţa fiscală a unor vehicule de către primării", spune ofiţerul. 

Cei care au depus falsuri voiau să obţină înmatricularea unor vehicule cu capacitate cilindrică mare, de 2.000, 2.500, 3.000 cmc, pentru care impozitele încep de la 1.800 lei pe an. Motivul e simplu: voiau să scape de plata anuală a acestor sume.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!