În luna mai, când anunța oprirea circulației pentru construirea pasajului rutier pe sub bulevardul Decebal și pentru modernizarea străzii Avram Iancu, primarul Florin Birta promitea redeschiderea circulației pe cele două artere în toamnă. „Vrem ca traficul auto să se redeschidă la începerea anului școlar, pe 9 septembrie”, spunea edilul.
Socoteala de acasă nu se potrivește, însă, cu cea din târg. Cu o săptămână înaintea reluării cursurilor, cele două șantiere sunt departe de stadiul care să permită reluarea traficului. Primăria a picat examenul din sesiunea de vară...
Șantiere „de vacanță”
Pentru a fi modernizat, un oraș, spre deosebire de un apartament, nu poate fi golit. Constructorii sunt obligați să lucreze printre tramvaie, camioane și mașini, adesea lovindu-se pe șantiere de angajații altor firme care au de lucru pe aceleași amplasamente.
Din acest motiv, la presiunea publică, în ultimii ani municipalitatea și-a programat marile lucrări în timpul vacanței de vară, pentru ca firmele să profite de traficul mai relaxat, vremea bună și zilele mai lungi.
Așa s-a lucrat la subtraversarea bulevardului Magheru și pasajele din Piața Gojdu, și tot așa s-au modernizat străzi centrale și aglomerate, precum George Enescu, Mihai Viteazul și Traian Moșoiu. Vara aceasta, însă, Primăria s-a încurcat în calcule. După ce a oprit pe 22 iunie circulația tramvaielor și a autovehiculelor pe bulevardul Decebal pentru ca firma Freyrom să poată construi structura pasajului Decebal până pe 9 septembrie, termenul limită nu va fi respectat. „În urma discuțiilor purtate cu constructorii, am decis să amânăm reluarea traficului tramvaielor cel mai probabil pentru luna octombrie”, spune acum primarul Florin Birta (foto). Data exactă nu o știe nimeni.
O lucrare „neprevăzută”
Reluarea circulației pe bulevard a fost amânată chiar din cauza municipalității. Profitând de blocarea traficului, Primăria a cerut firmei Selina să modernizeze artera începând de la podul Decebal până în dreptul Bisericii Emanuel. Freyrom s-a apucat de devierea rețelelor și săparea piloților forați în intersecție, iar Selina a început îngroparea rețelelor, înlocuirea bordurilor și asaltarea bulevardului, cu excepția zonei afectate de lucrările la pasaj.
La jumătatea lunii august, când lucrările erau în toi, Primăria Oradea și-a amintit că are de înlocuit și o magistrală de apă din azbociment. Conducta trece pe mijlocul bulevardului și alimentează mii de consumatori situați pe străzile adiacente. „Am luat această decizie ca să nu spargem de două ori asfaltul”, explică primarul. Deși lucrarea putea fi luată în calcul încă din primăvară, la programarea șantierului, nu vede în asta o problemă. „Nu este nimeni vinovat de nicio întârziere. Atâta că facem o lucrare mai repede”, susține Birta, cu referire la cea programată inițial pe anul viitor pentru înlocuirea conductei din azbociment, în baza unei finanțări POIM obținute de CAO.
Pentru a decala lucrarea, la jumătatea lunii august Primăria a virat CAO 3,5 milioane lei pentru finanțarea lucrărilor, urmând să își recupereze ulterior banii din fondurile europene. Așa că, săpăturile la pasaj au fost suspendate...
DOUĂ DIN TREI. Deschiderea traficului pe bulevardul Decebal și strada Avram Iancu se va face cel mai probabil abia din octombrie. Pe Decebal muncitorii lucrau săptămâna trecută la înlocuirea magistralei de apă (foto stânga), în timp ce pe Avram Iancu lucrările s-au împotmolit în intersecția din zona Parcului Bălcescu (foto mijloc). Înlocuirea liniei de tramvai din Calea Aradului (foto dreapta) este singura lucrare cu șanse de finalizare până la începerea noului an școlar
O macara, un excavator și 10 oameni
La două luni de la blocarea circulației pe bulevard, nu se vede nimic din structura pasajului de la intersecția cu strada Tudor Vladimirescu. Până acum, constructorii abia au reușit demolarea clădirilor din jur, devierea unei părți din rețelele situate în raza pasajului și îngroparea a 218 din cei 280 de piloți forați care vor constitui structura construcției.
Ultima dintre cele trei foreze mobilizate pe șantier a fost mutată de aici săptămâna trecută. Vineri, pe amplasament erau o macara, un excavator și 10 oameni. Muncitorii deviau conducta de apă, înlocuind-o cu alta nouă, și amenajau două cămine de vizitare la intersecția Tudor Vladimirescu - Roșiorilor. „La cum se vede, mai avem încă de lucru încă o săptămână și jumătate”, spunea un muncitor.
Întâi conducta, apoi pasajul
Lucrările la pasaj s-au blocat în conducta din care se alimentează circa 17.000 de consumatori. „Nu putem săpa în intersecție ca să nu spargem conducta care alimentează o bună parte din zona centrală, din bulevardul Decebal până la Primărie”, spune directorul tehnic al municipalității, Sebastian Marchiș (foto).
Astfel, întâi se va monta conducta nouă, care ocolește pasajul și coboară pe partea stângă a bulevardului spre zona Emanuel, după care, peste două săptămâni, când aceasta va fi dată în funcțiune, vechea conductă din azbociment va fi blindată și lăsată să stea în pământ. Abia apoi se vor putea relua lucrările la pasaj.
„Preconizăm redeschiderea traficului undeva la jumătatea lunii octombrie. Odată turnată placa peste pasaj, ar putea fi reluată circulația tramvaielor și a autoturismelor, chiar dacă dedesubt se va lucra în continuare”, spune Marchiș.
Lucrarea trebuie finalizată în 2026, dar municipalitatea speră ca pasajul să fie dat în folosință mai devreme, anul viitor.
„După începerea anului universitar”
Abia instalat în funcție săptămâna trecută, viceprimarul Teofil Filimon (foto) petrece zilnic câteva ore pe teren. „Prioritare sunt șantierele de la pasajul Decebal și strada Avram Iancu. Vrem ca aceste artere să fie deschise traficului undeva după începerea anului universitar”.
Aflată în centrul orașului și asigurând accesul către Universitate, strada Avram Iancu a fost închisă traficului auto la sfârșitul lunii iulie. Până acum angajații firmei Avril au decopertat artera pe mai multe porțiuni și au înlocuit o parte din rețelele de apă, canalizare și termoficare.
Lucrările avansează greu pentru că adâncimea șanțurilor începe de la 4 metri dinspre Piața Unirii și ajunge la 7 metri în intersecția cu strada Evreilor Deportați. Având în vedere adâncimea de lucru, muncitorii lucrează cu palplanșe pentru sprijinirea malurilor de pământ, dar se confruntă cu surpări și dau de rețele neprevăzute în proiect. „Întâi au fost surpări ale malurilor, apoi am dat peste tot felul de cămine de vizitare, de la Termoficare la STS, după care ne-am lovit de avarii la conductele întâlnite. Sapi și nu știi peste ce dai”, a povestit un muncitor.
Vinerea trecută, oamenii lucrau la subtraversarea conductei de canalizare care vine dinspre Băile Felix. Cu grijă, să nu se rupă și să umple locul de mizerii...
„Va rămâne închisă”
Având în vedere situația, nimeni nu știe cu precizie când va fi redeschisă strada. „Termenul de predare a lucrărilor este la sfârșitul anului. Punem presiune pe constructor să deschidă circulația prin intersecția de lângă Parcul Bălcescu până la începerea anului universitar, dar e greu de spus când va fi reluată circulația pe toată strada”, afirmă directorul Companiei de Apă Oradea, Lucian Chindlea (foto), care exclude reluarea traficului înainte de acoperirea săpăturilor. „Nu sunt lucrări complicate, dar au loc la adâncimi prea mari ca să se poată lucra sub trafic”.
Directorul încearcă să se asigure măcar de fluidizarea traficului în zonă. „Încercăm să închidem lucrările în toate intersecțiile străzii Avram Iancu cu străzile adiacente, începând de la Traian Moșoiu până la Evreilor Deportați, pentru fluidizarea circulației în vecinătate, dar strada Avram Iancu încă va rămâne închisă”, spune Chindlea.
Vinerea trecută, firma lucra în paralel pe mai multe tronsoane, pornind dinspre ambele capete, pentru a accelera lucrările. Nu de alta, dar termenul limită stabilit inițial pentru luna septembrie, la începerea anului școlar, a fost decalat în octombrie, după începerea anului universitar, iar la viteza cu care avansează lucrările, riscă să se amâne din nou. Spre Anul Nou...
CU TRAMVAIUL LA ȘCOALĂ
Termen: 9 septembrie!
Lucrările de înlocuire a liniei de tramvai pe porțiunea din Calea Aradului cuprinsă între zona Bisericii Emanuel și Parcul Padiș sunt singurele derulate în această vară cu șanse să se închidă până la reluarea cursurilor școlare. „Mai avem de făcut doar două subtraversări ale conductelor de apă pe sub linia de tramvai din zona bisericii Emanuel”, spune viceprimarul Teofil Filimon.
Vinerea trecută o comisie formată din reprezentanți ai municipalității, constructorilor și Poliției Rutiere a analizat la fața locului cele mai bune soluții de trafic pentru ca lucrările să fie gata la timp. Până acum, constructorii au înlocuit calea de rulare, au dezafectat trecerile de nivel cu linia de tramvai și lucrează la tasarea stratului de piatră de sub traverse.