Pentru circulația pe străzile Armatei Române, Magheru, Oneștilor și Tudor Vladimirescu nu mai există oră de vârf. De altfel, aproape că nu există arteră importantă pe care să nu se circule, în cea mai mare parte a zilei, bară la bară.
„De dimineață, când orădenii duc copiii la școală, și până după-amiază, când ies de la lucru, orașul e foarte aglomerat. Nu mai știi pe unde să o iei, pentru că tot la câteva zile se mai închide o stradă”, se plânge un taximetrist. Și e abia începutul...
„Se circulă greu”
Vineri dimineață, pe strada Oneștilor coada de mașini se întindea din capătul dinspre Calea Aradului până către Podul Sovata. Pe Louis Pasteur mașinile înaintau una după alta de lângă Spitalul de Neuropsihiatrie până la intersecția cu Bd. Magheru, iar de aici șirul se întindea din intersecția cu strada Republicii până spre Podul Dacia. La fel, pe Vlădeasa mașinile înaintau la pas începând din Calea Aradului până la intersecția cu Traian Blajovici, iar pe Armatei Române coloana era de-a lungul Parcului Bălcescu până spre Universitate.
„În zona Ioșia traficul este dat peste cap de lucrările la străzile Calea Aradului și Meșteșugarilor, pe Magheru, după ce vii bine din pasajele din Centrul Civic, te blochezi imediat după ieșirea de pe Podul Dacia din cauza semafoarelor de la intersecția cu Louis Pasteur”, spune Nicolae Varga, reprezentantul taximetriștilor orădeni în Comisia de Circulație din cadrul Primăriei.
Traficul este mai solicitant ca oricând. „Fac taximetrie de 30 de ani, dar niciodată n-a fost așa aglomerat. La câte lucrări se fac în paralel, chiar dacă ar dispărea tot a doua mașină din trafic, tot ar fi cozi”, spune un taximetrist. Și nici nu au început marile lucrări.
Șantiere cu programare
Municipalitatea are planificate șantiere pentru doi ani de acum înainte. „Pentru a reduce impactul în trafic am etapizat lucrările de amploare”, spune primarul Florin Birta (foto). Eșalonarea nu va face, însă, decât să mute cozile de mașini dintr-o zonă în alta a orașului.
„În prezent se lucrează la reabilitarea străzilor Calea Aradului și Meșteșugarilor, care vor trebui finalizate luna aceasta, pentru că din iunie vor trebui să preia traficul deviat de șantierul pentru pasajul pe sub Bulevardul Decebal”, zice Birta.
Acesta va trebui finalizat la începerea noului an școlar, când șantierele se vor muta. „Din toamnă, Consiliul Județean va deschide lucrările la viitorul pasaj din intersecția străzilor Tudor Vladimirescu cu Oneștilor, iar de anul viitor, când acesta va fi gata, Primăria va începe săpăturile pentru pasajul din intersecția Magheru cu Republicii și Louis Pasteur”, spune primarul.
„O lucrare după alta”
Având în vedere aglomerația care se anunță peste vară, municipalitatea a amânat, tot pentru anul viitor, atât dublarea la 4 benzi a străzilor Universității și Ceyrat, cât și construirea viitoarelor pasaje din continuarea străzii Meșteșugarilor peste șoseaua de centură și linia ferată.
În ciuda șantierelor în lanț, primarul Birta este liniștit. „Dacă anul trecut a trebuit să închidem lucrările la pasajele din fostul Centru Civic la finalul lunii decembrie, ca să nu pierdem finanțarea europeană, acum nu mai avem presiunea timpului. Vom deschide o lucrare după ce am închis alta”. Ceea ce nu este, însă, tocmai liniștitor pentru șoferi.
Vacanță în șantier
Lucrările la pasajul pe sub Bd. Decebal, una dintre cele mai importante și aglomerate căi de legătură între cele două maluri ale Crișului, sunt programate să demareze în a doua jumătate a lunii iunie. „Bulevardul va fi închis circulației din ultima săptămână de școală, cel mai probabil pe 17 iunie, pentru ca executantul să poată amenaja pasajul, urmând să se redeschidă la începerea anului școlar, pe 9 septembrie”, anunță Florin Birta.
Construirea pasajului a fost atribuită pentru 39,4 milioane lei firmei Freyrom, care a realizat și salba de tuneluri din Piețele Cetății și Emanuil Gojdu, inaugurate anul trecut. Pasajul subteran, lung de 11,9 metri, va avea și zonă pietonală, deservită la ambele capete atât de scări, cât și de lifturi pentru persoanele cu dizabilități și bicicliști.
În pregătirea lucrărilor, municipalitatea a început săptămâna trecută demolarea caselor din intersecția Decebal - Vladimirescu, pe care le-a cumpărat anul trecut cu 1 milion de euro, pentru a face loc șantierului. Până în iunie, și operatorul de salubritate RER Vest va trebui să părăsească imobilul din strada învecinată, William Shakespeare, preluat de municipalitate în toamna anului trecut. „Firma și-a evacuat deja cea mai mare parte din bunuri”, zice Birta.
Variante de ocolire...
Săptămâna aceasta, reprezentanții municipalității, ai constructorului și ai Poliției Rutiere vor discuta în teren variantele ocolitoare de trafic pe durata lucrărilor. „Analizăm varianta să ținem un fir de circulație deschis, așa cum s-a întâmplat și în cazul lucrărilor la pasajul din Bd. Magheru”, spune primarul.
Totuși, având în vedere adâncimea mare a săpăturilor, de cel puțin 5 metri, cel mai probabil traficul va fi închis integral, iar circulația mașinilor va fi deviată pe străzile alăturate.
Conform primelor variante de lucru, șoferii care vor circula dinspre Podul Decebal către Biserica Emanuel vor trebui să vireze la dreapta după pod, pe Splaiul Crișanei, de unde vor putea înainta până în Oneștilor sau vira stânga pe strada Shakespeare pentru a intra pe Vladimirescu în dreptul actualului sediu RER.
În sens invers, șoferii care se deplasează dinspre Calea Aradului vor putea ocoli șantierul pe str. Roșiorilor, al cărei sens unic de mers ar putea fi inversat, cu revenire pe Decebal înainte de pod, pe strada Călărașilor.
„Pasajul va degaja traficul de pe strada Tudor Vladimirescu. În prezent, la ore de vârf, coada de mașini se întinde de la semaforul din Decebal până la Primărie, lucru care nu se va mai întâmpla”
Florin Birta
Termen: 9 septembrie!
Indiferent de soluția aleasă, pe durata construirii pasajului, circulația tramvaielor va fi sistată. „Primele lucrări vor viza dezafectarea liniei pentru a se lucra în subteran. Astfel, începând de la jumătatea lunii iunie până în septembrie, la începerea școlii, pe relația Parcul Olosig - Calea Aradului vor circula exclusiv autobuze”, spune directorul OTL, Adrian Revnic (foto).
Conform înțelegerii cu constructorul, circulația tramvaielor pe Bd. Decebal va fi reluată odată cu începerea noului an școlar, programată anul acesta pe 9 septembrie. „Spre deosebire de lucrările derulate anul trecut în Centrul Civic, acum ar trebui să fie mai simplu, pentru că se construiește un singur pasaj și este afectat un singur tronson de linie”, zice directorul OTL.
Până atunci, orădenii vor trebui să se obișnuiască cu rutele ocolitoare, cu mersul autobuzelor și, mai ales, cu mersul pe jos. Se anunță încă o vară cu trafic bară la bară...
PASAJ SUBTERAN CU OCOLIRE
„Circulația se va împărți”
Construirea pasajului Decebal a stârnit încă din faza de proiect nemulțumirea orădenilor agasați de șantierele fără sfârșit. Aceștia au susținut pe Facebook că traficul prin zonă ar fi putut fi dirijat mai simplu printr-un sens giratoriu, iar alții s-au plâns că soluția pasajului elimină posibilitatea virajului la stânga venind pe strada Tudor Vladimirescu.
Directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto), susține că varianta unei girații ar fi prelungit problemele de trafic. „Trecerea tramvaiului ar fi ridicat tot timpul probleme, la fel ca în sensul giratoriu din Calea Aradului”. Potrivit acestuia, construirea pasajului Decebal va rezolva inclusiv conflictele de trafic din Aradului. „Girația va fi mai degajată pentru că traficul dinspre Nojorid se va împărți. O parte dintre șoferi vor înainta pe Oneștilor pentru a ajunge în zona centrală prin Tudor Vladimirescu sau vor trece peste Podul Sovata pentru a merge spre Rogerius”.
În ce privește eliminarea posibilității virajului la stânga, Marchiș spune că aceasta este o soluție bună. „Șoferii care vor să ajungă de la Primărie în Calea Aradului vor putea circula direct pe strada Primăriei sau să înainteze pe Tudor Vladimirescu pentru a întoarce în girația cu Oneștilor”. Astfel, șoferii vor avea mai mult de mers, dar măcar vor circula mai repede...