Primarul Florin Birta se opune acordării de gratuităţi pe toate liniile de autobuz şi tramvai din Oradea în fiecare zi de vineri după cum a propus la începutul săptămânii liderul grupului UDMR din Consiliul Local, Szabó József.

"Îmi pare populistă..."

Florin Birta a declarat pentru BIHOREANUL că va iniţia în şedinţa de Consiliu Local de marţea viitoare un proiect de hotărâre care va avea ca obiect respingerea propunerii UDMR de instituire a acţiunii "vinerea verde".

"M-am uitat peste propunerea grupului UDMR şi îmi pare populistă. Voi propune în şedinţa de Consiliu Local din 29 martie respingerea acestui proiect de hotărâre. Orădenii obişnuiţi să îşi folosească maşina în oraş nu vor renunţa la ea pentru a lua tramvaiul sau autobuzul doar pentru că beneficiază de transport public gratuit o zi pe săptămână", a spus Birta.

Primarul de Oradea a declarat că orădenii se vor lăsa convinşi să folosească transportul public în detrimentul deplasării cu maşina doar dacă OTL va oferi servicii mult îmbunătăţite, şi nu în schimbul unei gratuităţi sporadice.

"Va trebui să continuăm investiţiile în achiziţia de tramvaie şi autobuze şi în crearea de benzi dedicate pentru a creşte viteza transportului public, aşa cum se va întâmpla în bulevardul Nufărul - Cantemir. Când orădeanul va vedea că din Nufărul la gară ajunge în 7 minute cu tramvaiul pentru că acesta are prioritate şi în 27 de minute cu maşina pentru că stă în trafic, că tramvaiul este modern, curat şi cu aer condiţionat, va folosi mijloacele de transport în comun, dar până atunci nu", a spus Birta.

Prioritate pentru tramvai şi autobuz...

Potrivit primarului, după finalizarea proiectului de reabilitare a bulevardului Nufărul – Cantemir, tronson pe care tramvaiul va avea prioritate, municipalitatea va demara lucrări similare în zona Bulevardului Magheru – staţia CFR din Piaţa Bucureşti.

"Când în zona hypermarket-ului Crişul va fi pasaj subteran iar la gară vom avea alt pasaj subteran, atunci banda liniei de tramvai, acum ocupată de maşini, va reveni exclusiv transportului în comun, iar pentru traficul auto va rămâne pe o singură bandă. Când tramvaiele şi autobuzele vor avea prioritate, iar maşinile vor aştepta în trafic, preferinţele se vor schimba", a spus edilul.

Birta a afirmat că măsuri similare se vor lua în anii următori în Bulevardul Decebal şi în alte zone aglomerate din oraş, iar creşterea vitezei transportului în comun va determina orădenii să renunţe la maşini fără să fie momiţi cu gratuităţi.

"Gratuit", adică pe banii tuturor...

În plus, primarul a afirmat că "gratuitatea" la care face referire propunerea UDMR nu înseamnă decât creşterea cheltuielilor bugetului local constituit tot din banii orădenilor.

"«Vinerea verde» nu îi va convinge pe orădeni să renunţe la maşini, dar va aduce o gaură în plus bugetului companiei de transport local, care va trebui acoperită de la bugetul local, adică tot din banii orădenilor", a spus Birta.

Grupul consilierilor UDMR a depus la începutul acestei săptămâni la registratura Consiliului Local şi a OTL o propunere privind instituirea transportului public gratuit în fiecare zi de vineri. Potrivit iniţiatorilor, măsura vizează scăderea poluării prin reducerea traficului auto şi încurajarea transportului în comun. Reprezentanţii Uniunii au argumentat arătând că alte primării, precum cea din Cluj Napoca, derulează deja astfel de acţiuni.