Execuția centurii Sânmartin, care pornește din centura Oradiei și ajunge în DN 76 la ieșirea din Băile Felix, a ajuns la un stadiu fizic de 65%, în prezent avansând lucrările la cele patru poduri și pasaje, iar pe anumite porțiuni fiind turnat al doilea strat de asfalt.

Conform contractului inițial dintre Consiliul Județean Bihor și constructori, șoseaua trebuia finalizată la finele acestui an, dar termenul a fost prelungit pentru primăvara celui viitor din cauza blocării șantierului de către câteva firme expropriate.

Concentrare pe poduri

„Lucrările la centura Sânmartin avansează cu lucrări la poduri. În această săptămână constructorii au început montarea grinzilor prefabricate la un pod peste Peța, iar pe unele porțiuni se așterne al doilea strat de asfalt”, a informat joi CJ Bihor.

Potrivit administrației județene, în paralel se fac lucrări la infrastructura pasajului ce va traversa centura Oradea și a pasajului peste calea ferată, la rampe și la amenajarea sensurilor giratorii și a pistei pentru biciclete.

Aproximativ 65%

Contactat de BIHOREANUL, Călin Roman, director al Erbașu Construcții, care execută lucrările în asociere cu Vahostav Sk (Slovacia), Drumuri Orășenești (Oradea) și Procons Group (Oradea), a declarat că „stadiul fizic la care am ajuns este de 65%” și a furnizat detalii despre lucrările efectuate în prezent.

„Ne concentrăm pe cele două poduri peste Peța, unul la un kilometru de centura Oradea, celălalt pe o bretea a centurii Sânmartin care va face legătura cu cartierul ANL de la intrarea în Sânmartin dinspre oraș, și pe cele două pasaje, unul peste centura Oradea, iar celălalt peste calea ferată la coborârea spre Băile 1 Mai”, a explicat reprezentantul constructorilor.

Proiect întârziat

Desfășurat de CJ Bihor în parteneriat cu CNAIR și finanțat cu fonduri europene, lucrările de executare a centurii Sânmartin, în valoare de 177,238 milioane lei (cu TVA inclusă), au început în luna noiembrie a anului trecut, contractul inițial prevăzând o durată de 12 luni pentru finalizarea lor.

Termenul a fost însă prelungit printr-un act adițional pentru finele primăverii anului viitor din cauză că timp de câteva luni după deciziile de expropriere a unor terenuri, câteva firme deținute de frații Ioan și Viorel Micula, precum și proprietara unei pensiuni din Băile 1 Mai, s-au opus accesului utilajelor și muncitorilor pe șantier. Împotriva lor CJ Bihor a deschis un proces, în final firmele fiind obligate inclusiv la plata unor cheltuieli de executare silită.

Cu pistă pentru bicicliști

Noul drum de legătură Oradea – Sânmartin pornește din centura orașului în zona fostului CET 2, ocolind localitățile Sânmartin, Băile 1 Mai și Băile Felix, până în DN 76 Oradea – Deva la ieșirea din Felix.

Lungimea șoselei este de 5,75 km, la care se adaugă încă 2,72 km de bretele pentru poduri și pasaje, proiectul incluzând, de asemenea, o pistă pentru bicicliști cu o lățime de 3 metri, 11 podețe și 5 intersecții cu sens giratoriu.

Fazare de cheltuieli

Finanțarea lucrărilor se face din fonduri externe nerambursabile, alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, iar pentru că acestea nu vor finalizate până la 31 decembrie, data limită până la care pot fi decontate din fondurile UE, proiectul a fost fazat astfel ca diferența rămasă de executat să fie achitată tot cu bani europeni, dar din Programul Operațional Regional 2021 – 2027.

Tot fazate mai sunt și alte două centuri, cea a orașului Aleșd, unde lucrările sunt blocate de 23 localnici nemulțumiți că șoseaua se va suprapune pe o lungime de 480 metri pe strada lor, și cea a municipiului Beiuș, unde au început cu întârziere din cauza contestațiilor din partea unora dintre firmele care au pierdut licitația.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!