Premierul Marcel Ciolacu și predecesorul său, Nicolae Ciucă, împreună cu actualul ministru al Transporturilor Sorin Grindeanu și cu fostul ministru Lucian Bode, au vizitat vineri șantierul drumului de legătură dintre centura Oradea și autostrada Transilvania, oficialii lăudând atât constructorii de la Strabag, cât și colaborarea dintre autoritățile locale și CNAIR.

Ciolacu a afirmat că „vorbim de altă etapă” în dezvoltarea României, pentru că în țară se lucrează la mari proiecte de infrastructură, și a afirmat că pentru noi astfel de proiecte PSD și PNL sunt „condamnate” să-și continue parteneriatul.

Gata mai repede 

Oficialii, care au ajuns la Oradea cu elicopterul, iar de la Aeroport s-au deplasat „pe roți” și au rulat pe jumătate din noua șosea, din Calea Sântandreiului până la pasajul peste Calea Borșului, au fost întâmpinați aici de managerul de proiect din partea constructorului Strabag, Marius Mitrofan, care le-a explicat principalele caracteristici ale noului drum, ce va fi deschis circulației cel mai probabil la finele săptămânii viitoare.

Șeful de șantier a spus că drumul de 19,7 km „fluidizează circulația în primul rând în Oradea” și a amintit că proiectul a fost pornit în septembrie 2021, când a fost dat ordinul de începere a lucrărilor, termenul fiind de 6 luni pentru proiectare și doi ani pentru execuția propriu-zisă, astfel că oficial obiectivul ar trebui dat în folosință la 30 aprilie, așadar peste o lună.

De asemenea, reprezentantul Strabag a punctat cele mai importante „puncte” ale proiectului, începând din Calea Sântandreiului, unde a fost construit un pasaj suprateran ce traversează nu doar centura, ci și calea ferată.

De asemenea, a evidențiat Mitrofan, peste Crișul Repede a fost construit un pod spectaculos, lung de 676 metri, „cea mai lungă structură” de pe noul drum, iar apoi trei noduri rutiere: o traversare a DN 1 cu pasaj peste Șoseaua Borșului (unde a și avut loc conferința de presă) și cu bretele de descărcare a traficului atât pe și de pe Calea Borșului, cât și spre și dinspre Sântion, o structură cu palplanșe metalice printre două lacuri rezultate din exploatări de balast și, în fine, traversarea A3 printr-un pasaj „care leagă direct drumul de Borș II”.

Pe de altă parte, reprezentantul Strabag a precizat că săptămâna viitoare ar trebui să înceapă recepția lucrărilor și abia apoi drumul va fi deschis circulației.


foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

Grindeanu: Strabag să liciteze și pentru DX Oradea – Arad

Ministrul Transporturilor a lăudat constructorul și a subliniat importanța noii șosele ca parte integrantă a coridorului european de la Marea Baltică la Egee, căci la capătul dinspre centura orașului va fi conectat și viitorul drum expres DX Oradea – Arad, iar acesta, la rându-i, va fi continuat cu un drum de mare viteză între Arad și Timișoara și de unul între Timișoara și Moravița. „Dacă vrem acest lucru (n.r. – conectarea cu drumurile paneuropene) trebuie să ne mișcăm foarte, foarte repede”, a spus Sorin Grindeanu.

„În acest moment avem în licitație toate cele trei loturi”, a continuat el, referindu-se la DX Oradea – Arad și invitând reprezentanții Strabag să concureze și pentru această lucrare: „Felicitări pentru constructor, sunt convins că vor participa și la această licitație, le urez succes, este un constructor care de fiecare dată și-a făcut treaba foarte, foarte bine”.

De asemenea, Grindeanu a pus presiune pentru ca recepția noului drum de legătură din Oradea să se realizeze cât mai repede, zicând că „aș dori ca în 28 (n.r. – 28 martie, adică la finele săptămânii viitoare) să dăm drumul la circulație”. 

Printr-un comunicat transmis ulterior, și Consiliul Județean Bihor arată că 28 martie va fi data de deschidere a circulației pe șoseaua Oradea - A3.


(sursa: Youtube / Marin Marian)

Important pentru Oradea, Bihor și țară

Fostul premier Nicolae Ciucă a amintit că a mai vizitat șantierul drumului de legătură dintre centura Oradea și autostradă și în urmă cu un an, când conducea Guvernul și a participat, de asemenea, la punerea pietrei de temelie a viitoarei fabrici Nokian. „Este un obiectiv foarte important, pentru județ, pentru regiune, dar și pentru țară”, a spus Ciucă.

Acesta a subliniat că împreună cu restul oficialilor a mai vizitat, tot vineri, șantierul viitoarei A7, Autostrada Moldovei, și a afirmat că „România își va atinge potențialul când vom reuși să legăm toate cele trei provincii ale țării”.


foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

De asemenea, Ciucă a spus că este important că a existat continuitate pentru proiectele începute în guvernarea sa și în cele precedente și a lăudat colaborarea cu Primăria Oradea, care a lansat proiectul noii șosele, arătând că „domnul președinte Ilie Bolojan este un exemplu foarte bun în atragerea de fonduri și în susținerea de proiecte pentru dezvoltare”.

„Este absolut important să continuăm această dinamică, pentru că, iată, aceste proiecte produc efecte și ajută în tot ce înseamnă dezvoltare”, a încheiat președintele Senatului și al PNL.

foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

Nu mai vorbim de vise, vorbim de realitate”

Succesorul său, Marcel Ciolacu, a vorbit și el despre șantierele pentru Autostrada Moldovei vizitate anterior vineri, dar și despre semnarea contractelor pentru construirea unor spitale regionale la Iași, Cluj și Craiova, afirmând că „în sfârșit, nu mai vorbim de vise, vorbim de realitate”, deoarece sunt lansate și puse în execuție tot mai multe proiecte.

Liderul PSD a mutat discursul spre politică pentru a evidenția ceea ce el consideră că este meritul actualei coaliții de guvernare, în ciuda diferențelor dintre cele două partide care o formează, și anume că proiectele începute în trecut sunt finalizate de această coaliție.

„Este evident că am intrat într-o altă etapă. România și-a asumat foarte multe lucruri și, o spun fără nicio reținere, până să facem această coaliție (n.r. – între PSD și PNL) nu prea ne-am ținut de cuvânt (n.r. – angajamentele nu au fost puse în aplicare). Dar când există bunăvoință, există determinare și mai ales există stabilitate – și să nu credeți că se vor termina vreodată discuțiile între oamenii politici, dar este o diferență foarte mare față de ce se întâmplă în Guvern -, o spun fără nicio reținere, suntem condamnați împreună să continuăm. Continuăm împreună aceste proiecte pentru România și vom vedea după alegeri și mai multă determinare”, a spus Ciolacu.


foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

„Un pionierat”

Îndemnat de premier, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, cel care a inițiat proiectul noului drum în ultimul său mandat de primar al Oradiei, a arătat că acesta a început încă din 2016, când „a fost un pionierat”, pentru că atunci „s-a încheiat primul protocol din România între o administrație locală și CNAIR” pentru un proiect de anvergură.

„Acest proiect este foarte important pentru județul Bihor și pentru regiunea noastră din două puncte de vedere. În primul rând, leagă județul cu Autostrada Transilvania, care este la 15 km nord de Oradea. Deschiderea acestui tronson va descongestiona circulația în zona metropolitană, va reduce numărul de accidente și va face ca Oradea să fie legată direct cu Europa. A doua chestiune importantă este că aici va fi capătul Drumului Expres Arad-Oradea. Vom avea atât legătura pe culoarul strategic nord – sud, dar și legătura între cele două autostrăzi ale României la capătul de vest”, a spus Bolojan.

„Mulțumesc guvernelor României și Ministerului Transporturilor”, a adăugat el, subliniind și că Ministerul și CNAIR au acceptat modificarea proiectului inițial în timpul lucrărilor pentru ca pasajul pentru traversarea Șoselei Borșului să fie astfel configurat încât să permită trecerea pe sub el a tram-trenului care va lega Oradea și comuna Borș. „Proiectele astea mari înseamnă stabilitate într-adevăr, înseamnă colaborare, pentru că dacă există colaborare se văd și rezultatele”, a mai spus Bolojan.

De notat că la vizita oficialilor din București pe noul drum au mai fost prezenți atât exponenți ai PNL Bihor, precum primarul Oradiei, Florin Birta, și prefectul de Bihor, Dumitru Țiplea, cât și mai mulți reprezentanți ai PSD, între care președintele organizației județene, Aurel Mohan, predecesorul său, Ioan Mang, senatorul Florian Bodog, potențialul candidat la Primărie Adrian Madar și alții.

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!