Reunit în şedinţă extraordinară, Consiliul Local Oradea a aprobat vineri bugetele structurilor subordonate, începând de la Termoficare şi CAO până la APTOR şi FC Bihor.
Pe repede înainte...
În cadrul şedinţei din 9 februarie, consilierii locali orădeni au aprobat toate bugetele societăţilor subordonate municipalităţii pentru anul 2024 rapid şi fără comentarii.
Discuţiile - în cadrul cărora directorii Termoficare, Călin Ungur, cel al Administraţiei Domeniului Public, Liviu Andrica, ori al Agenţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune, Alexandru Chira, au fost chemaţi să le dea consilierilor locali ai opoziţiei PSD şi UDMR explicaţii cu privire la destinaţia banilor care vor fi alocaţi de la bugetul oraşului - au durat mai bine de o oră.
După cum BIHOREANUL a mai scris, desfăşurate înaintea şedinţei în plen, dezbaterile adevărate au avut loc în spatele uşilor închise, în cadrul comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Oradea, întâlniri cu caracter tehnic, care nu sunt publice.
Explicaţiile administratorilor au fost, se pare, ori lămuritoare ori plictisitoare, de vreme ce opoziţia PSD-UDMR nu a mai ridicat amendamente în plen.
Inflaţia şi scumpirile...
De altfel, pentru acest an, pe fondul inflaţiei şi pe alocuri al creşterii tarifelor, majoritatea societăţilor oraşului anunţă venituri în plus.
Astfel, Termoficare Oradea se va baza în 2024 pe un buget de 520 milioane lei, cu 11,89% mai mare decât anul trecut. Creşterea va avea loc pe fondul scumpirii gigacaloriei care a dus la dublarea facturilor de întreținere peste iarnă, majorării cantităţii de agent termic vândut ca urmare a noilor racordări de imobile la reţeaua centralizată generate de dezvoltările imobiliare și altele.
La rândul său, Compania de Apă Oradea şi-a prognozat pentru anul 2024 venituri în creştere cu 8%, la 147,8 milioane lei.
CAO se aşteaptă la încasări mai mari ca urmare a creşterii tarifelor pentru apă şi canalizare, a punerii în funcţiune de noi branşamente şi a veniturilor din analize de laborator ori eliberare avize.
O creştere mult mai mare a veniturilor, de 13,2%, prognozează reprezentanţii OTL. Transportatorul local şi-a propus încasări de 97,5 milioane lei pe fondul inflaţiei, creşterii numărului de pasageri transportaţi şi diversificării canalelor de vânzare a biletelor.
APTOR îşi dublează bugetul
Cea mai mare creştere de venituri se va înregistra, însă, în cazul Agenţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune, organizatorul principalelor evenimente din municipiu destinate orădenilor şi turiştilor. Potrivit datelor oficiale, APTOR îşi va dubla bugetul de la 7,5 milioane lei în 2023 la 15,3 milioane lei.
Numai alocările de le bugetul local, care vor cuprinde şi taxa specială pentru dezvoltarea turismului constituită ca procent din tarifele de cazare percepute în municipiu (n.r. 2,3 milioane lei), se vor ridica la 11,2 milioane lei.
Diferenţa de 4,1 milioane lei va fi încasată de APTOR din donaţii, sponsorizări şi diferite taxe încasate cu ocazia organizării de evenimente şi târguri.
Dor de FC Bihor...
De cealaltă parte, Asociaţia Clubul Sportiv Fotbalistic Oradea vizează o creştere a veniturilor cu 65%, de la 3 milioane lei în 2023 la aproape 5 milioane lei anul acesta, cât se poate de necesară, având în vedere obiectivul de promovare a echipei FC Bihor în liga secundă.
Din această sumă, cea mai mare alocare, de 1,75 milioane lei, va fi făcută de la bugetul Oradiei, reprezentanţii asociaţiei asumându-şi, la rândul lor, creşterea cu 145% a sponsorizărilor atrase, de la o jumătate de milion de lei anul trecut la 1,23 milioane lei în cursul acestui an.
Chiar şi aşa, după cum BIHOREANUL a scris deja, în dezbaterile publice care au precedat şedinţa în plen, consilierul local PSD, Liviu Sabău Popa, a considerat contribuţia financiară a municipiului ca fiind insuficientă pentru atingerea obiectivelor atrase.
În replică, primarul Florin Birta a declarat că, în cazul în care echipa va reuşi promovarea în Liga a II-a, din vară, în funcţie de modul în care vor evolua şi sponsorizările atrase de club, Primăria Oradea este dispusă să îşi majoreze contribuţia la bugetul acestuia.
Fără creştere sau (chiar) pe scădere...
În ceea ce priveşte gestionarul pieţelor, ştrandurilor şi grădinii zoologice din Oradea, Administraţia Domeniului Public, vizează anul acesta venituri totale în creştere estimate la 60,2 milioane lei, cu doar 0,12% mai mult decât anul trecut.
"În bugetul pentru anul 2024 nu se regăsesc subvenţii pentru exploatare sau transferuri alocate de la bugetul local", se menţionează în nota de fundamentare semnată de directorul Liviu Andrica.
Mai mult, spre deosebire de 2023, Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea, care administrează parcurile industriale orădene şi iluminatul public, prognozează pentru anul în curs venituri totale de doar 22,7 milioane lei.
Potrivit proiectului de buget, scăderea pare să se datoreze faptului că parcurile industriale ale oraşului sunt aproape pline şi ADLO, care caută amplasament pentru cea de-a cincea zonă industrială a orașului, nu mai are de unde vinde parcele către investitori pentru a încasa bani.
În plus, societatea a renunţat începând de anul acesta la vânzare de curent către chiriaşi, care oricum nu aducea profit, urmând să taxeze doar folosirea reţelelor proprii la distribuţia energiei electrice către aceştia.
În ciuda acestui fapt, conducerea ADLO promite redimensionarea cheltuielilor societăţii astfel încât la sfârşitul anului aceasta să încheie anul cu un profit de 4,5 milioane lei, mai mare cu 5,3% decât în 2023.
Vezi aici bugetul ADLO pentru anul 2024: