Pasajul pe sub Bulevardul Decebal din Oradea, aflat încă în licitaţie, ar putea fi dat circulaţiei încă de anul acesta. Una dintre cele mai circulate artere orădene ar putea intra în şantier în vara acestui an, cu timp de execuţie record.

"Vrem să începem în luna iunie"

"Vrem să începem lucrările de amenajare a viitorului pasaj pe sub Bulevardul Decebal în luna iunie, să lucrăm pe perioada vacanţei, iar în toamnă, când începe şcoala, să se poată circula", a declarat viceprimarul Marcel Dragoş, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă organizate pe tema raportului de activitate al Direcţiei Tehnice pe anul 2023.

Potrivit viceprimarului, lucrarea va fi dată în folosinţă cât mai repede, după modelul pasajelor subterane din pieţele Cetăţii şi Emanuil Gojdu, folosite de şoferi încă din decembrie anul trecut, deşi lucrările vor continua până la sfârşitul primăverii.

"Pasajul va fi deschis traficului rutier chiar dacă probabil se va lucra în continuare", a spus Dragoş.

Una dintre cele mai importante investiţii ale Oradiei pe anul în curs, construcţia pasajului, estimată la 58,9 milioane lei, plus TVA, aflată încă în licitaţie, este disputată de doi asociaţi unici, fiecare cu mai mulţi subcontractanţi, şi cinci asocieri de firme totalizând 73 de companii.

Contestarea licitației și eventualele procese ar putea da peste cap, destul de ușor, așteptările municipalității...

Şantiere unul după altul...

Proiectul face parte integrantă din viitorul coridor de mobilitate Tudor Vladimirescu – Meşteşugarilor, care va lega zona centrală a oraşului de drumul rapid Oradea – Arad.

Din acest proiect, derulat de municipalitatea orădeană în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor, acesta din urmă şi-a asumat amenajarea unui pasaj subteran în zona sensului giratoriu de la intersecţia Bulevardului Tudor Vladimirescu cu strada Oneştilor, precum şi a unui pasaj suprateran, peste şoseaua de centură şi linia ferată, în capătul străzii Meşteşugarilor.

„Lucrările sunt în momentul de faţă în licitaţie. Cel mai probabil, Consiliul Judeţean va începe şi el lucrările la pasaje în cursul acestui an", a apreciat viceprimarul Marcel Dragoş.

Şantierele ameninţă să dea peste cap toată circulaţia din zonă pe timpul verii, având în vedere că vor afecta traficul pe străzi şi acum intens circulate, care fac legătura între cele două maluri ale Crişului Repede, pe podurile Decebal şi Sovata. În plus, cel mai probabil, lucrările la viitorul pasaj pe sub Bulevardul Decebal se vor derula cu sistarea circulaţiei tramvaielor.

"Până la începerea lucrărilor vom stabili în Comisia de circulaţie măsuri pentru reducerea deranjului provocat în trafic şi rute alternative pe străzile învecinate", a spus Dragoş.

Vor să termine până pe 1 mai...

În pregătirea lucrărilor la viitoarea axă de legătură dintre zona centrală şi şoseaua de centură, care este de aşteptat să îngreuneze traficul în zonă, municipalitatea orădeană trebuie să finalizeze lărgirea la patru benzi a străzii Meşteşugarilor, începută anul trecut, pentru a putea deservi ca rută alternativă.

Strada Meşteşugarilor, atribuită constructorilor Drum Construct şi ProConSolutions, pentru suma de 8,5 milioane lei, are termen de finalizare sfârşitul lunii mai, fără a mai lua în calcul şi prelungirile datorate perioadei de iarnă în care nu s-a lucrat.

„Am avut o discuţie în cursul dimineţii cu constructorul şi i-am cerut să depună eforturi ca până la 1 mai să finalizeze. Executantul este în grafic, iar dacă nu apar alte probleme date de cabluri sau utilităţi descoperite, ar trebui să încheie în primăvară", a spus viceprimarul.

În prezent, constructorii amenajează viitorul sens giratoriu de la intersecţia străzilor Oneştilor şi Meşteşugarilor şi lucrează la lărgirea carosabilului. Turnarea stratului final de asfalt este programată pentru sfârşitul lunii aprilie.

Şantier pe Calea Borşului

Pe lista șatierelor programate pentru anul acesta se mai numără construcţia viitorului pasaj aflat deja în construcţie de-a lungul străzii Calea Borşului, de deasupra sensului giratoriu de la parcul industrial, a drumurilor colectoare ale acestuia, precum şi a drumului de legătură cu terminalul intermodal din Episcopia.

Investiția, demarată în decembrie 2023, cu devierea reţelelor din zonă şi săparea primilor piloţi foraţi, are termen de finalizare 20 de luni, dar reprezentanţii municipalităţii fac presiuni pentru reducerea acestuia urmărind fluidizarea traficului rutier pe DN1. „Ne dorim să finalizăm şi această lucrare încă de anul acesta", a spus Marcel Dragoş.

Construcția pasajului și a drumurilor colectoare a fost atribuită în urma unei licitații asocierii de firme conduse de Freyrom, din care mai fac parte Procons Group şi Construcţii Erbaşu, pentru 53,7 milioane lei plus TVA.

Strada Diasporei intră în lucru

Pe lista investiţiilor pentru vara acestui an se mai numără amenajarea străzii Diasporei din zona spitalului TBC, unde municipalitatea vrea să scoată la licitaţie concesionarea a 10 loturi de case cu dimensiuni de minim 500 metri pătraţi pentru români care decid să se repatrieze.

Strada va fi amenajată pentru circa 2 milioane lei de firma Global Industrial. „Execuţia efectivă va începe în primăvară, după încheierea sezonului de încălzire, pentru că mai sunt doi consumatori în zonă alimentați din conducta de termoficare existentă pe amplasamentul viitoarei străzi Diasporei, rețea care va fi dezafectată. Acestea vor trebui să se încheie în cursul acestui an", a declarat pentru BIHOREANUL directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiş.

În plus, Direcţia Tehnică are în plan pentru acest an modernizarea sau reabilitarea a circa 30 de străzi, printre care: Bunyitai Vince, Bulgarilor, Emil Cioran, Eugen Lovinescu, Emil Zola, Lirei, Plantelor, Prunilor Răspântiilor, Sofiei ori Valea Frumoasă.

La fel, urmează să intre în lucru, pe tronsoanele nemodernizate, străzi precum: Arinului, Gheorghe Doja, Moreni, Maramureşului ori Rădăuţilor.