Lucrările pe cei 8 km ai Inelului Rutier Metropolitan de Sud al Oradiei dintre Oșorhei și Băile Felix vor fi încheiate cu o lună înaintea termenului prevăzut în contract, în prezent stadiul execuției ajungând aici la 85% din volumul proiectat.
De altfel, cu excepția câtorva sute de metri, pe toată lungimea tronsonului a fost așternut deja unul sau chiar două straturi de asfalt.
„Cel târziu la sfârșitul lunii iunie”
La cinci luni după deschiderea circulației pe primul tronson al centurii metropolitane, cel dintre Nojorid și Băile Felix, întins pe 9 km, din cel de-al doilea, întins pe 8 km din stațiune până în Oșorhei, a mai rămas de executat 15%, astfel că cel târziu la finele lunii iunie, cu o lună mai devreme de termenul contractual prevăzut pe 29 iulie, șoseaua va putea fi folosită integral, legând DN 1 Oradea – Cluj, DN 76 Oradea – Deva și DN 79 Oradea – Arad.
Informația a fost furnizată de Mircea Mălan (foto), președintele interimar al Consiliului Județean Bihor, instituția care împreună cu Primăria Oradea a pus la bătaie pentru finanțarea acestui proiect bani din Programul Național de Investiții Anghel Saligny (201,3 milioane lei), precum și din bugetele municipalității (21 milioane lei) și administrației județene (67,1 milioane lei).
„Primul tronson, de la Nojorid la Băile Felix, a fost finalizat și dat în funcțiune în toamna anului trecut. Cel de-al doilea tronson, din Băile Felix în Oșorhei, urmează a fi finalizat în vara acestui an și cel târziu, la sfârșitul lunii iunie, va fi dat în folosință”, a declarat Mălan într-o conferință de presă susținută joi pe șantier.
Sursa foto: CJ Bihor
Mobilizare bună
Pe tronsonul aflat încă în lucru, jurnaliștii au putut să vadă că muncitorii PORR au turnat asfalt fie într-un strat, cel de bază, fie în două, inclusiv cel de binder, rămânând de așternut cel final, de uzură, și de asfaltat o porțiune de câteva sute de metri în zona Betfia.
În prezent, potrivit directorului PORR Construct, Florin Talabă, pe șantier sunt mobilizați aproximativ 100 de muncitori și operatori pentru 30 de utilaje, majoritatea lucrărilor fiind concentrate pe finisajele viaductului de 396 metri cu 12 deschideri din Betfia, precum și pe finalizarea drenajelor pluviale în marginile drumului.
De asemenea, se lucrează și la o porțiune de peste 200 de metri care va asigura accesul direct de pe centura metropolitană în parcarea ștrandului cu valuri din Băile 1 Mai, precum și la realizarea unei bretele de legătură, de 850 metri, între inelul metropolitan și centura Sânmartin, care va asigura accesul și la viitorul aquapark din Băile Felix.
Triplu avantaj
Inelul metropolitan, cu o lungime totală de 17 km, „este, practic, cea de-a doua centură a orașului Oradea pe partea de sud”, a explicat președintele interimar al CJ Bihor, subliniind că o pondere importantă a traficului greu va fi scos din Oșorhei, de pe centura Oradiei, din Sânmartin și din Nojorid.
„Are un rol important în reducerea timpului petrecut în trafic, reducerea poluării și, în același timp, oferă posibilități de dezvoltare pentru toată această zonă pe unde trece”, a mai spus Mircea Mălan.
De asemenea, acesta a subliniat că apreciază calitatea lucrărilor executate. „Ne interesează să iasă o calitate foarte bună, și firma PORR, cel puțin până acum, a arătat că poate să facă lucrări de calitate, ceea ce e o treabă bună”.
Lucrările pentru construirea inelului metropolitan de sud al Oradiei au început în toamna anului 2023, tronsonul dintre Nojorid și Băile Felix fiind finalizat anul trecut în noiembrie. Tot atunci putea fi deschis circulației și tronsonul dintre Felix și Oșorhei, întârziat de procese deschise de câțiva proprietari de terenuri din Cheriu, nemulțumiți că șoseaua trecea prin acest sat, fără însă a avea câștig de cauză în justiție.