Odată cu deschiderea parcării din Centrul Civic, la finele anului trecut, Oradea a depășit 2.000 de locuri de parcare în zona 0 a orașului, supraetajate și subterane, iar prin finalizarea celei de lângă Spitalul Județean va avea peste 2.500. Doar Capitala are mai multe.
Cu toate acestea, orădenii au o mare problemă când ajung acasă: în cartiere sunt doar 27.000 parcări de domiciliu, la sol, de patru ori mai puține decât cele 100.000 de mașini deținute de locuitori și de firmele locale, fără a le mai pune la socoteală pe cele înmatriculate în alte părți, dar folosite aici, și nici pe ale vizitatorilor urbei.
Criza nu e deloc singulară la nivel național. Într-unul dintre sectoarele Capitalei, condus de un primar bine cotat, deficitul este tot de patru mașini pe un loc. Ba Primăria Sectorului 6 a făcut publică și o evidență de detaliu, privind numărul de familii care au câte două, trei, patru și chiar cinci mașini. „Cine spune că va rezolva problema locurilor de parcare în cartierele comuniste minte”, declara edilul bucureștean zilele trecute. Vă sună asemănător cu ce spunea șeful Direcției Imobiliare a Primăriei Oradea joia trecută? „Niciodată nu o să putem oferi un loc de parcare la domiciliu fiecărui cetățean”, a zis directorul orădean.
Motivele sunt cam aceleași: atât în cartierele Oradiei, cât și în cele ale Capitalei, blocurile ridicate în perioada comunistă au fost practic lipite unele de altele, cu spații insuficiente pentru verdeață, darămite pentru parcările din Epoca de Aur, când a avea o Dacie 1.300 sau o Ladă ori un Trabant, era un vis. La noi, în anii 2010 măcar au fost demolate vechile coșmelii din tablă poreclite garaje, de fapt magazii pentru de toate, iar în spațiile astfel eliberate au fost făcute parcări la sol, cu mai multe locuri.
Soluțiile fiabile, însă, sunt altele. Pe termen scurt, construirea a măcar două parcări subterane sau supraetajate în fiecare mare cartier de blocuri și, concomitent, privilegierea transportului public, al tramvaielor și autobuzelor (în cazul acestora cu benzi dedicate, unde este loc), plus completarea flotelor, așa încât orădenii să prefere OTL-ul mersului cu mașinile personale. Apropo, în ce privește construirea de noi parcări, ar trebui făcute de pe acum nu doar cu 4 stații de încărcare pentru EV, ci pregătite pentru viitorul „luminos” și eco, fără mașini cu motoare termice.
Apoi, că place, că nu, Primăria ar trebui să descurajeze deplasările motorizate, taxând usturător accesul la volan în unele zone și impozitând tot mai consistent însăși simpla deținerea a mașinilor, cum deja fac tot mai multe orașe europene.
Desigur, deocamdată niciun primar ori pretendent la această funcție în România nu are curajul să propună așa ceva, fiindcă ar fi răstignit pe loc, dar tot acolo vom ajunge. Mă tem că mai repede decât ne imaginăm acum.