După ani de zile în care a ridicat parcări supraetajate prin intermediul propriei societăţi, Administraţia Domeniului Public, municipalitatea orădeană caută în premieră un investitor privat dispus să construiască un imobil cu spaţii comerciale la parter şi o parcare cu peste 335 de locuri la etajele superioare, pe amplasamentul fostei Pieţe Nufărul.
"Primărie, caut investitor!"
Primăria Oradea a scos la licitaţie în plic închis, cu termen limită data de 3 mai, "dreptul de superficie (n.r. dreptul de proprietate asupra clădirii construite aflate pe terenul altei persoane şi dreptul de folosinţă a acelui teren) asupra terenului, în suprafaţă de 4.247 metri pătraţi, situat în zona străzii Nufărului - strada Nicolae Şova, în vederea construirii unei parcări etajate cu spaţii comerciale la parter".
Conform anunţului Primăriei, preţul de pornire a licitaţiei este de 40 lei pe metrul pătrat pe an, stabilit de Consiliul Local Oradea în şedinţa din februarie 2023, ceea ce înseamnă circa 170.000 lei, echivalentul a 34.400 euro anual.
Construcţia, cu o înălţime de 15 metri, va respecta Planul Urbanistic Zonal aprobat prin HCL 151 din 2022, potrivit căruia va avea demisol, parter, patru etaje şi terasă deschisă.
La parter vor funcţiona spaţiile comerciale cu o suprafaţă de 1.713 metri pătraţi, iar pe cele patru etaje și pe terasă vor fi amenajate 335 de locuri de parcare.
Dintre acestea, 38 de locuri vor deservi spaţiile comerciale, 4 locuri vor fi folosite de persoanele cu dizabilităţi, iar 6 locuri vor rezervate maşinilor electrice.
(randare Primăria Oradea)
Unii cu spaţiile comerciale, alţii cu parcările...
Acordarea dreptului de superficie asupra terenului va avea o valabilitate de trei ani, interval în care câştigătorul licitaţiei va trebui să finalizeze clădirea.
Constructorul va ridica parcarea etajată din fonduri proprii, devenind, astfel, proprietarul ei. Ulterior, firma va vinde partea de parcare municipalităţii şi va cumpăra, în schimb, de la oraş terenul aferent spaţiilor comerciale.
„La finalizarea lucrărilor, Primăria Oradea va achiziţiona cota de proprietate reprezentând parcarea publică etajată, la un preţ reprezentat dintr-un raport de evaluare întocmit de municipalitate. La rândul său, investitorul va cumpăra de la municipiu cota de teren aferentă spaţiilor comerciale şi locurile de parcare aferente acestora", se menţionează în comunicatul Primăriei.
Municipalitatea îşi va cumpăra de la investitor partea sa plătind prețul în rate egale, de-a lungul a zece ani.
(randare Primăria Oradea)
Parcare în loc de piaţă!
După cum BIHOREANUL a mai scris, închiderea pieţei Nufărul la finalul anului trecut a stârnit nemulţumirea locuitorilor zonei. Orădenii s-au văzut lăsaţi fără posibilitatea achiziţionării de fructe şi legume proaspete, în condiţiile în care Piaţa Cetate, cea mai apropiată, este la rândul ei înconjurată de şantiere.
„Bătaie de joc! Din Piaţa Ioşia s-a făcut supermarket, din Piaţa Nufărul se face parcare. Ce urmează, Piaţa Decebal?", a protestat un orădean pe Facebook.
Orădenii sunt cu atât mai supăraţi cu cât sunt convinşi că "spaţiile comerciale" nu vor mai fi niciodată piaţă cu produse proaspete şi accesibile, ci supermarket cu marfă scumpă şi proastă de import.
De altfel, Primăria nici nu are cum să ceară proprietarului ce să facă în propriile spaţii. „Vom vedea ce va fi", declara la acea dată primarul Florin Birta.
(randare Primăria Oradea)
Investiţie cu scandal
Proiectul a stârnit inclusiv nemulţumirea consilierilor locali. În şedinţa de Consiliu Local din luna februarie, când s-au stabilit condiţiile de licitaţie, consilierii opoziţiei PSD au etichetat investiţia „o afacere interesantă".
Social-democratul Adrian Madar a arătat că oraşul va trebui în final să plătească „două profituri", atât pentru investitorul care va câştiga licitaţia, cât şi pentru constructorul care va ridica parcarea.
Potrivit acestuia, pentru circa 100.000 euro reprezentând taxa pentru dreptul de superficie, investitorul privat îşi va rezerva un vad comercial deosebit de bun. În schimb, Primăria nu ştie cât va avea de plată.
"Nu ştim astăzi cât ne va costa acea parcare. Conform studiului de fezabilitate, ea ne va costa 6,4 milioane de euro. Nimic nu ne poate garanta ca la momentul când va fi gata n-o să fie 7 sau 10 sau ...", a spus atunci Madar.
(randare Primăria Oradea)
În replică, primarul Florin Birta a explicat că Oradea a plătit tot timpul "două profituri" la construirea actualelor parcări supraetajate, pentru care a apelat la credite bancare. „O dată am plătit dobânda pentru credit şi o dată am plătit constructorul. E acelaşi lucru", a spus Birta.
În plus, primarul a arătat că municipalitatea îşi doreşte atragerea de bani privaţi pentru investiţiile oraşului pentru a-şi redirecţiona fondurile proprii spre alte lucrări şi pentru a forţa accelerarea execuţiei, care scapă birocraţiei pe care o presupune un proiect al administraţiei locale.
Construcţia parcării supraetajate ar fi cu atât mai necesară cu cât proiectul de modernizare a bulevardelor Nufărul – Cantemir a dus la desfiinţarea unui număr mare de locuri de parcare din zonă.
(randare Primăria Oradea)