Noul drum de legătură dintre Oradea și Sânmartin, care funcționează și ca centură a acestei localități și a Băilor Felix și 1 Mai, a fost deschis traficului marți dimineață, fără vreo ceremonie, fiind deja circulat de sute de autoturisme în primele ore.
Deplasarea din centura Oradea până la ieșirea din Felix pe DN 76 către Deva durează mai puțin de 7 minute dacă șoferii respectă limita maximă de viteză, de 90 km/h, și de 50 km/h pe o porțiune de circa 300 metri.
Util și practic
Deschis traficului așa cum informase cu o zi înainte președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, și anume la ora 7.00, fără nicio festivitate, noul drum își dovedește utilitatea și caracterul practic, prin scurtarea timpului de deplasare între centura Oradea și localitățile comunei Sânmartin.
Centura Sânmartin pornește din centura Oradea din dreptul străzii Iancu de Hunedoara (accesul pentru șoferii care se deplasează dinspre interiorul orașului), și din vecinătatea hotelului Transit de pe marginea centurii orașului (pentru șoferii care vin din direcția Calea Aradului) și se termină, la celălalt capăt, cu o conexiune de DN 76 Oradea – Deva, la ieșirea din Băile Felix, lungimea propriu zisă fiind de 5,75 km.
În plus, datorită a două bretele ce însumează 2,75 km, de pe centura Sânmartin a fost asigurat accesul atât către cartierele Tineretului și ANL din localitate, aflate de o parte și de alta a șoselei naționale, cât și spre satul Haieu.
Pasaje, piste și subtraversări pentru bicicliști, protecție fonică, iluminare
Din centura Oradea, accesul pe centura Sânmartin se face pe un pasaj peste cea a orașului, cu o lungime de 80 metri, în această zonă fiind proiectate și executate cele mai complexe lucrări. „Aici s-au relocat 6 stâlpi de electricitate de înaltă tensiune, cu firele aferente, care au fost îngropate în subteran, o rețea de medie tensiune, rețele de apă și canalizare, rețeaua de gaz și rețeaua de telecomunicații”, a explicat BIHOREANULUI inginerul Ghiță Mîrza (foto), managerul de proiect din partea firmei Erbașu Construcții, care a coordonat șantierul.
Urcarea pe pasaj se face din strada Iancu de Hunedoara, unde a fost amenajată și o girație care asigură, de asemenea, deplasarea pe centura orașului. Tot din zona străzii Iancu de Hunedoara se asigură și accesul bicicliștilor, printr-o subtraversare casetată a centurii Oradea, cu o lungime de 35 metri.
Pe direcția înainte, centura Sânmartin ocolește această localitate, de care este legată tot printr-o girație ce conectează traficul spre cartierele Tineretului și ANL, respectiv cu DN 76.
Pe marginea spre zona locuită, centura Sânmartin a fost dotată cu sistem de protecție fonică prin panouri fonoabsorbante, iar drumul este mărginit, pe partea dreaptă (sensul dinspre oraș spre comună) de pista pentru bicicliști, separată de carosabil, fiind iluminată integral pe toată lungimea propriu-zisă, precum și pe cele două bretele.
În maximum 7 minute
După ce traversează pârâul Peța cu un pod de 24 metri spre direcția Băile 1 Mai, centura Sânmartin urcă apoi pe cel mai lung pasaj al ei, în lungime de 420 metri, menită să asigure „îndulcirea” declivităților specifice zonei colinare, dar și să supratraverseze calea ferată Oradea – Beiuș.
În continuare, centura Sânmartin are o bretea care o leagă de satul Haieu printr-o a patra girație, de unde drumul continuă în direcția înainte spre Băile Felix.
Pe toată lungimea centurii Sânmartin, regimul de viteză prevede limitarea la 90 km/h, cu excepția porțiunii finale, la ieșirea din comună spre DN 76 Oradea – Deva, unde are un regim de circulație specific stradal, cu limitare la 50 km/h deoarece se suprapune cu o zonă unde au fost construite case.
Și pe porțiunea finală, centura Sânmartin mai are o ultimă bretea, spre Cordău.
Parcurgerea întregii centuri durează maximum 7 minute.
După Sântandrei, urmează Nojorid
Lucrarea de proiectare și construire a centurii Sânmartin a fost executată de o asociere formată din firmele Construcții Erbașu, Vahostav SK, Drumuri Orășenești și Procons Group, contra sumei de 177,238 milioane lei, finanțarea fiind asigurată cu fonduri europene de către CJ Bihor, care a încheiat în acest scop un parteneriat cu CNAIR.
Centura Sânmartin trebuia dată în folosință la finele anului trecut, însă a fost întârziată de opoziția unor proprietari de terenuri – firme ale fraților Ioan și Viorel Micula, precum și patroana unei pensiuni din Băile 1 Mai pe lângă care trece un pasaj al drumului. De altfel, aceștia au fost executați silit și obligați să achite CJ Bihor cheltuielile făcute pentru această procedură de executare silită.
Realizarea centurii Sânmartin face parte dintr-o serie de proiecte ale CJ Bihor ce includ, pentru Zona Metropolitană Oradea, și centurile Sântandrei (dată în folosință cu două săptămâni în urmă), Nojorid (care va fi deschisă în luna iulie), Oșorhei (ce urmează să fie gata în august) și Biharia (care trebuie să fie finalizată până la sfârșitul anului).