Construcția Inelului Rutier Metropolitan Oradea va costa bugetul local și cel județean mai mult cu aproape 11,5 milioane lei, echivalentul a 2,3 milioane euro.
Majorări pe linie
Convocat joi la prânz în ședință de îndată, desfășurată online (foto jos), Consiliul Local Oradea a aprobat majorarea cu 5,6 milioane lei a contribuției proprii în proiect, adică puțin peste 1 milion de euro.
„A trebuit să intrăm în această ședință cât mai rapid. A făcut-o și Consiliul Județean Bihor, de dimineață, o facem și noi acum, pentru a aproba indicatorii tehnico-economici ai investiției de la Inelul Metropolitan Oradea, indicatori actualizați cu ajustările (n.r. - de prețuri)”, le-a spus consilierilor locali primarul Florin Birta.
Ședința a fost convocată în dimineața aceleiași zile de către conducerea administrațiilor județene și locale pentru a urgenta plata lucrărilor și derularea acestora.
„Noi vom avea un plus (n.r. - de plată) de 5,6 milioane lei, Consiliul Județean Bihor - 5,9 milioane lei, iar Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației (n.r. - cel de-al treilea partener în proiect), undeva la 32,3 milioane lei. Ministerul nu plătește acești bani decât dacă aprobam și noi aceste majorări ale contribuțiilor proprii”, a detaliat primarul de Oradea.
Fără comentarii
Hotărârea a fost adoptată fără comentarii, cu votul consilierilor locali ai PNL, PSD și UDMR, în vreme ce reprezentanții AUR au ales să se abțină.
Ca urmare, valoarea totală a lucrărilor pentru construirea Inelului Rutier Metropolitan Oradea a fost majorată la 325,3 milioane lei, echivalentul a circa 64,7 milioane euro.
Din această sumă, contribuția MDLPA se va ridica la 201,3 milioane lei, în timp ce CJ Bihor va aloca 50,5 milioane lei, iar municipalitatea orădeană, 29,6 milioane lei.
Bretea suplimentară
Inelul Metropolitan este o variantă rutieră ce ocolește localitățile Oșorhei, Oradea, Băile 1 Mai, Băile Felix, Sânmartin și Nojorid, cu o lungime de 17 kilometri, fiind menit să conecteze drumurile naționale DN 1, DN 76 și DN 79, precum și șoselele de centură ale comunelor limitrofe reședinței de județ precum Oșorhei, Nojorid și Sânmartin.
Proiectul include construirea a două viaducte în comuna Sânmartin și a unor pasaje rutiere la intersecția cu DN 76 și DN 79.
Proiectul este împărțit în două loturi, Nojorid-Băile Felix, dat în folosință anul trecut, și Băile Felix-Oșorhei, care trebuie finalizat luna aceasta, șantierul fiind deschis în septembrie 2023.
„Lucrările se apropie de finalizare. În curând, sperăm chiar în luna aceasta, se va da în folosință și cel de-al doilea tronson al inelului ocolitor, dintre satul Cordău și centura comunei Oșorhei”, a declarat BIHOREANULUI președintele CJ Bihor, Mircea Mălan.
Pe lângă scumpirea materialelor, costurile investiției au fost majorate și pentru că CJ Bihor, la solicitarea Primăriei Sânmartin, a adăugat în proiect o bretea suplimentară de legătură între Inelul Rutier Metropolitan și centura ocolitoare a comunei (foto jos).
„Noul drum de legătură, cu o lungime de aproximativ 900 de metri, va asigura o conexiune rutieră mai eficientă și va facilita accesul la viitorul aquapark, proiectul Primăriei Sânmartin, care va deveni o atracție turistică importantă în zonă”, a transmis joi CJ Bihor, printr-un comunicat de presă.
În ce privește realizarea Inelului Rutier Metropolitan de Nord, care va ocoli Oradea legând localitățile Oșorhei și Paleu, CJ Bihor nu a stabilit traseul acestuia. După ce a încheiat un parteneriat cu CNAIR pentru construirea drumului, administrația județeană a scos la licitație, la sfârșitul lunii mai, doar realizarea studiului de fezabilitate.
După cum BIHOREANUL a mai scris, locuitorii din Podgoria se opun proiectului de teamă că drumul, și implicit traficul greu, va trece prin zona de case.
Vezi mai jos Hotărârea Consiliului Local Oradea privind actualizarea tarifelor lucrărilor de la Inelul Metropolitan!