Acum câțiva ani era de neimaginat ca firmele românești să îndrăznească măcar să se bage la vreo licitație pentru autostradă. Era pe vremea când turcii de la Bechtel au ajuns să aducă până și cateringul din țara natală, ca să nu mai vorbim de fier și ciment. Iar în acest timp firmele românești erau hăituite de DNA, spre desfătarea multinaționalelor, cele cu utilaje puține, dar laptopuri multe.

Acum, de departe, Umbrărescu e cel mai tare constructor de autostrăzi în țară, dar, pentru că a mâncat cu zece guri și a făcut indigestie de la autostrăzile din Moldova, nu s-a băgat în Bihor. Așa că, la noi, autostrăzile vor fi făcute de firme autohtone, ceea ce e foarte bine.

Este vorba de grupul de firme al lui Beni Rus (foto) cu asociații și de Erbașu cu asociații. Iar pe Erbașu o putem considera de la noi, din moment ce divizia Vest este condusă de la Oradea.

Din păcate, s-a pierdut timp prețios din cauză că firmele se contestă pe unde apucă din cauza unor orgolii specifice șantieriștilor.

Acum, că ambele tronsoane de autostradă din Bihor sunt atribuite, abia aștept să-i văd la lucru pe oamenii lui Beni Rus și ai lui Erbașu. Cred că a venit momentul să arate lumii care dintre ei e mai bun, mai vrednic.

Acum au posibilitatea să demonstreze nu cine are consultanță juridică mai dibace, ci care dintre ei posedă capacitate organizatorică și forță financiară pentru a duce mai repede și mai bine o asemenea misiune la bun sfârșit.

Orgoliile profesioniștilor adevărați se manifestă în calitatea lucrărilor și în termenele de încadrare, nu în găsirea de chichițe juridice pentru decalarea termenelor sau creșterea prețurilor.

Sigur că la astfel de lucrări veșnic vor apărea probleme, este imposibil ca proiectul de pe planșetă să puște cu realitatea din teren, dar tocmai în capacitatea de a depăși aceste provocări stă valoarea unei companii. Mai ales în România, unde, pe lângă factorul prostie, mai intervine și cel numit birocrație.

Și mai e o problemă care nu trebuie scăpată din vedere: ambele firme au în paralel și multe alte lucrări în derulare. Sper să nu vedem o simplă mutare a forțelor de pe șantierele deja deschise pe cel al autostrăzii, cu abandonarea celor dintâi.

La finalizarea lucrărilor la autostrada din Bihor, vom putea să ne dumirim și noi care e cea mai tare firmă de construcții de la noi. Compania Națională de Autostrăzi le-a aruncat mănușa!

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!