Un mega-proiect, în valoare de aproape 56 milioane euro, a fost depus spre finanţare europeană de Primăria Oradea săptămâna aceasta, marți.

"Cel mai mare proiect"

Suma prevăzută, 279 milioane lei, reprezintă un record pentru municipalitate, în actualul ciclu financiar european pe axa de mobilitate.

"Este cel mai mare proiect dintre cele depuse de Oradea în actualul ciclu financiar european pe axa de mobilitate", a declarat pentru BIHOREANUL directorul adjunct al Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Europeană, Ovidiu Guler.

Din valoarea totală, municipalitatea intenţionează să atragă, prin Programul Regional Nord-Vest 2021 - 2027, finanţări europene de 144,7 milioane lei, adică aproximativ 29 milioane euro.

"Aceasta este valoarea maximă nerambursabilă care poate fi accesată prin proiect", a precizat Guler.

Diferenţa de bani urmează să fie acoperită de la bugetul local.

"Din valoarea totală de aproape 279 milioane lei, contribuţia oraşului va fi de circa 80 milioane lei, reprezentând aproape 30%", a declarat directorul adjunct al DMPFI.

Trei în unu!

Valoarea mare a proiectului este dată de faptul că, deşi are fonduri prealocate pe această axă de finanţare, pentru a-şi maximiza punctajul în cadrul procesului de evaluare, municipalitatea orădeană a reunit într-o singură investiţie trei lucrări mari pe axa de mobilitate.

"Am adus într-un singur proiect investiţii care vizează transportul în comun, cu tramvaie şi autobuze, cât şi cel individual, prin amenajarea unei piste pentru biciclete", a explicat Guler.

Astfel, proiectul vizează reabilitarea depoului de tramvaie din strada Atelierelor, construirea unei autobaze noi pentru OTL (foto jos) şi construirea unei piste pentru biciclete care să lege zona Parcului 22 Decembrie de intrarea în cartierul Grigorescu.

Depou, autobază, pistă pentru biciclete...

După cum BIHOREANUL a mai scris, municipalitatea orădeană urmează să reconstruiască din temelii, în altă zonă a orașului, depoul din strada Atelierelor, ridicat în anul 1983.

Printre altele, va fi amenajată o hală nouă (foto jos) unde se vor face reparaţii şi revizii ale tramvaielor, va fi construită o copertină sub care vor fi garate garniturile ca să nu mai trebuiască degivrate iarna înainte de ieşirea pe traseu, va fi modernizată calea de rulare şi toate macazurile.

Spre deosebire de depoul de tramvaie, care se modernizează pe loc, autobaza OTL din strada Atelierelor va fi dezafectată şi mutată în Parcul Industrial din strada Ogorului. Cel mai probabil actualul amplasament va fi scos la licitaţie şi pus la dispoziţia dezvoltatorilor imobiliari având în vedere vecinătatea cartierelor Ceyrat şi Nufărul.

Conform proiectului, noua autobază (foto jos) va avea două clădiri cu câte un etaj, cu funcţiuni de sediu administrativ şi atelier pentru reparat autobuze, o staţie pentru alimentare cu carburanţi şi două copertine.

Dintre acestea, prima copertină va adăposti autobuzele clasice, iar cea de-a doua, destinată garniturilor electrice, va fi dotată cu staţii de încărcare.

Hala pentru reparaţii va număra şapte linii pentru autobuze şi va cuprinde, printre altele, ateliere, vestiare, grupuri sanitare, iar la etaj va avea birouri, oficiu, arhivă şi sală de conferinţe.

În ceea ce priveşte pista pentru biciclete prevăzută în proiect (harta jos) aceasta va avea o lungime de circa un kilometru şi o lăţime de circa 2,5 metri.

Viitoarea amenajare va trebui să lege pista pentru biciclete existentă în zona pasajului de la intrarea în cartierul Grigorescu, în sensul giratoriu de la intersecţia străzilor Rapsodiei şi Thurzo Sandor, cu cea de pe strada Făgăraşului şi pista pentru biciclete din zona Parcului 22 Decembrie.

De făcut în 2025...

Având în vedere amploarea, investiția ar putea intra în execuţie abia anul viitor.

"După ce va fi aprobată finanţarea proiectului, a cărui evaluare poate dura câteva luni, urmează să fie organizată licitaţia execuţia proiectelor tehnice", a mai explicat directorul adjunct al DMPFI, Ovidiu Guler.

Lucrările efective vor fi licitate ulterior. "În funcţie de data la care vor fi obţinute proiectele tehnice, execuţia efectivă a lucrărilor va fi licitată undeva în prima jumătate a anului viitor", a mai spus reprezentantul municipalității.

Dacă totul merge bine, lucrările efective ar putea începe cel mai devreme în cea de-a doua jumătate a anului 2025.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!