Actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţa joia trecută – pe Facebook, căci aşa comunică oficialii noştri de când au descoperit că internetul e cel mai ieftin instrument de propagandă – o nouă licitaţie pentru cei 28,55 km de autostradă dintre Chiribiş şi Biharia, pentru care ultimul contract, încheiat în 2020 cu o asociere de firme din grupul Selina, a fost reziliat în luna mai.

Dincolo de faptul că era datoria CNAIR, nu treaba ministrului, să informeze publicul (ceea ce înseamnă şi furnizarea de detalii, de pildă privind preţul estimat, să ştim dacă îl va depăşi pe cel al precedentului contract, cu tot cu suplimentarea clamată de antreprenor), am remarcat tonul satisfăcut, dacă nu cumva triumfător de-a binelea, din postarea ministrului PSD-ist, încheiată cu nu mai puţin de patru hashtaguri: #AutostradaTransilvania, #ChiribisBiharia, #licitare, #dezvoltare.

Intrigat de abundenţa semnelor de emfază, am frunzărit comentariile şi m-am crucit. O fană îi transmitea ministrului felicitări, pentru că "aţi realizat foarte mult în scurt timp". Cum ar veni, Grindeanu, şef peste Transporturi (plus vicepremier) din noiembrie 2021, e creditat cu "reuşita" CNAIR de a licita, pentru a patra oară în ultimii 18 ani, o bucată de autostradă care trebuia să fie gata anul acesta. Un eşec (să ne înţelegem, nu doar al lui Grindeanu) ambalat ca un succes!

În acelaşi timp, nici ministrul şi, mai ales, nici CNAIR nu suflă un cuvânt despre preconizata anulare a licitaţiei pentru celălalt lot de autostradă din Bihor, dintre Chiribiş şi Suplacu de Barcău, de 26,35 km, cu o licitaţie câştigată anul trecut, pentru ca lucrările să fie gata în 2024. Probabil consilierii de imagine caută, încă, cele mai potrivite hashtaguri...

Generaţia mea e resemnată că nu va avea autostradă spre interiorul României în timpul vieţii noastre, cel puţin al celei active. Dar vina nu aparţine numai miniştrilor Transporturilor (apropo, în 32 de ani au fost 29!). Poate sunt credul, dar bănuiesc că oricare ar fi preferat să se laude cu tăierea panglicii, nu cu repetarea unor licitaţii, aşadar avem motive să suspectăm că primii responsabili sunt "tehnocraţii" din CNADNR/CNAIR.

Să ne amintim că aceleaşi firme demonizate că "nu fac" au realizat tot felul de alte lucrări fără probleme. Aş aminti, rapid, chiar bucăţica de autostradă dintre Borş şi Biharia (grupul Selina), Sala Polivalentă din Oradea (Erbaşu), alte bucăţi de autostradă şi şosele naţionale (UMB, Strabag, Porr), dar mai ales că prima firmă angajată în 2003, Bechtel, are în portofoliu capodopere de inginerie, cum ar fi barajul Hoover ori eurotunelul de sub Canalul Mânecii, şi doar la noi n-a putut face Autostrada Transilvania.

Deşi nu sunt primii vinovaţi pentru incompetenţa "tehnocraţilor" din subordine, politicienii de la Transporturi merită totuşi oprobriul public, şi încă din plin, iar asta pentru că îi acoperă. Încă n-am văzut niciunul care, metaforic vorbind, să dea cu ei de pământ, în schimb, îi folosesc pentru a ne arăta care firme sunt bune şi care nu.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!