Compania Erbașu Construcții a început să lucreze pentru finalizarea tronsonului de 26,35 km dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș al A3, în baza ordinului de începere a lucrărilor abandonate de 12 ani și a licitației pe care a câștigat-o în 2023. Asociația Pro Infrastructura afirmă că șantierul are un ritm „de iarnă” și există riscul de „surprize neplăcute”.

De la 37%

CNAIR a emis ordinul de începere a lucrărilor în luna ianuarie pentru tronsonul 3C1 al autostrăzii, unde stadiul execuției era 2023 de 37%.

„Noi imagini din dronă surprind primele lucrări serioase pe tronsonul Suplacu de Barcău - Chiribiș, tronson cunoscut pentru uriașul viaduct de aproape 1,6 km care traversează un lac de acumulare, viaduct ridicat parțial de Bechtel și care a zăcut atâția ani fără să fie finalizat”, a arătat Asociația Pro Infrastructura.

Potrivit ONG-ului, momentan antreprenorul se mișcă în ritm de iarnă: nici prea-prea, nici foarte-foarte”, adăugând că „tragem nădejde că își va mări semnificativ forțele imediat ce dă colțul ierbii ca să pună la timp în teren restul de aproximativ 60% din lucrările rămase în urma Bechtel”.

„Deși tronsonul este banal, sunt ceva riscuri ca să avem surprize neplăcute cu unele elemente importante lăsate de izbeliște atâta amar de vreme. Deocamdată totul pare sub control, dar vom răsufla ușurați doar după ce vom vedea toate grinzile-mamut produse de Bechtel instalate pe pile. Lucrurile se vor complica dacă grinzile și/sau o parte din fundațiile și elevațiile pilelor vor trebui refăcute”, explică sursa citată.

Pe de altă parte, Asociația Pro Infrastructura a adăugat că „sperăm să avem și puțin noroc, dar și parte de un constructor serios, new entry pe infrastructura rutieră majoră, care va dori (și va putea) să facă o figură frumoasă și să respecte termenul contractual, iulie 2026, deci după 22 (douăzeci și doi!) de ani de la prima cupă de excavator dată de Bechtel”.

Trebuie adăugat, totuși, că Erbașu Construcții a avut o mobilizare bună pe șantier încă de anul trecut, înainte de a primi ordinul pentru începerea lucrărilor deplasând la fața locului o stație de betoane și una de asfalt.


Video: Marin Marian

Tronsonul dintre Suplacu de Barcău - Chribiș al autostrăzii are o lungime de 26,35 km, iar Construcții Erbașu a semnat contractul pentru finalizarea acestuia, în valoare de 884 milioane lei, în noiembrie 2023. Antreprenorul a început proiectarea în martie 2024 și a obținut autorizația de construcție luna trecută, termenul pentru executarea lucrărilor fiind luna iulie a anului viitor.

Obiectul contractului prevede construirea mai multor lucrări de artă, dintre care 3 viaducte, 8 pasaje și 8 poduri, inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 metri, peste un lac de acumulare.

Fără continuare

De notat, însă, că și dacă Erbașu Construcții va termina la timp acest tronson, el nu va avea un impact major decât în zonă, întrucât tronsonul Chiribiș - Biharia este blocat.

Așa cum BIHOREANUL a mai scris, anul trecut CNAIR a emis asocierii Precon Transilvania - Citadina 93 abia cu începere din mai 2025 ordinul de începere a lucrărilor pe acest lot de 28,55 km, care duce apoi spre Biharia - Borș, finalizat în 2020.

În acest fel, CNAIR și Ministerul Transporturilor l-au „pedepsit” pe afaceristul orădean Beneamin Rus, care controlează Precon Transilvania, pentru că a deschis Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere un proces pentru rezilierea în 2020 a contractului anterior încheiat în 2020 pentru același lot, cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor (ambele din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings (București).

Articole pe aceeași temă:
Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!