Compania Erbașu Construcții, care a câștigat încă în 2023 licitația pentru construirea secțiunii de 26 km dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău a Autostrăzii Transilvania, a primit de la CNAIR ordinul de începere a lucrărilor de execuție.

Constructorul are 18 luni pentru a le finaliza, termenul de punere în circulație fiind data de 20 iulie 2026, însă bucata de șosea va avea o utilitate redusă căci CNAIR amână să acorde permisiunea de construire a lotului Chiribiș – Biharia asocierii dintre Precon Transilvania și Citadina 93 Galați.

De luni

Luni, 20 ianuarie, Erbașu Construcții va relua lucrările pentru construirea lotului Chiribiș – Suplacu de Barcău al Autostrăzii Transilvania, a declarat, miercuri, pentru BIHOREANUL, Călin Roman, director în cadrul companiei.

„CNAIR ne-a informat în ultima zi a anului trecut, pe 31 decembrie, că a emis ordinul de începere a lucrărilor cu începere din data de 20 ianuarie”, a spus Roman, care a adăugat că în prima zi a săptămânii viitoare lucrările vor începe efectiv. „Am avut 6 luni pentru proiectare, pe care am predat-o și care a fost aprobată, iar pentru execuție avem 18 luni. Data pentru finalizarea lucrărilor și darea în funcțiune este 20 iulie 2026”, a precizat directorul Erbașu Transilvania.

Licitație din 2023

Compania Erbașu Construcții a câștigat licitația pentru proiectarea și execuția autostrăzii pe cei 26,53 km dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău încă în septembrie 2023, însă din cauza unor contestații CNAIR a semnat contractul abia în primăvara anului trecut.

În august 2024, de altfel, Erbașu Construcții a început organizarea de șantier în așteptarea ordinului de începere a lucrărilor, mobilizând în teren circa 300 de utilaje și construind o stație de betoane și una de preparare a asfaltului.

De notat, de asemenea, că Erbașu a câștigat licitația din septembrie 2023 pentru suma de 884,12 milioane lei, după ce anterior, în 2020, câștigase pentru același lot o altă licitație, pentru suma de 542,956 milioane lei, dar CNAIR nu i-a mai semnat contractul.

Biharia – Chiribiș, în suspensie

Chiar dacă Erbașu va încheia la timp lucrările pe tronsonul Chiribiș – Suplacu de Barcău, în Bihor autostrada nu va putea fi utilizată decât între aceste două localități, iar asta deoarece anul trecut CNAIR a emis asocierii Precon Transilvania – Citadina 93 abia cu începere din mai 2025 ordinul de începere a lucrărilor pe lotul de 28,55 km dintre Biharia și Chiribiș, care ar lega-o de tronsonul Borș – Biharia, finalizat în 2020.

Așa cum BIHOREANUL a mai arătat, CNAIR și Ministerul Transporturilor l-a „pedepsit” în acest fel pe afaceristul orădean Beneamin Rus, care controlează Precon Transilvania, pentru că a deschis Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere un proces pentru rezilierea în 2020 a contractului anterior încheiat în 2020 pentru același lot, cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor (ambele din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings (București).

Șantaj și răzbunare

Rezilierea din 2022 a fost motivată de CNAIR prin faptul că această asociere a solicitat suplimentarea cu 130 milioane lei a contractului din 2020, încheiat pentru suma de 326,51 milioane lei, iar asta ca urmare a unei expertize ce indica necesitatea unor lucrări suplimentare neprevăzute în caietul de sarcini.

Culmea, necesitatea acestor lucrări a fost recunoscută de aceeași CNAIR, ele fiind cuprinse în caietul de sarcini al noii licitații, câștigate de Precon Transilvania – Citadina 93 pentru 877,779 milioane lei (fără TVA), adică dublul sumei din contractul reziliat.

BIHOREANUL a dezvăluit că inclusiv ministrul Sorin Grindeanu a „negociat” cu Beneamin Rus cerându-i să retragă procesul intentat CNAIR, în urma căruia Compania ar putea plăti despăgubiri uriașe firmelor, iar pentru că patronul grupului Selina a refuzat, contractul cu noua asociere a fost semnat cu întârziere, iar ordinul de începere a lucrărilor i-a fost dat în primăvara anului trecut abia pentru luna mai a acestui an.

Deși solicitat de BIHOREANUL să lămurească presiunile cu iz de șantaj, ministrul Grindeanu nu a făcut acest lucru, la fel procedând și CNAIR și Ministerul Transporturilor, care au ignorat pur și simplu cererile scrise ale publicației.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!