Începând de luni, 8 ianuarie, circulația trenurilor pe relația Aghireș - Poieni va fi închisă pentru executarea lucrărilor de modernizare și electrificarea liniei Episcopia Bihor - Cluj Napoca, în baza unui proiect de 2 miliarde euro estimat să se finalizeze în 2026.

Potrivit reprezentanților CFR, trenurile vor circula, pentru început, doar între Oradea - Poieni și Aghireș - Cluj și retur, pe tronsonul intrat în lucrări călătorii, dar și pe altele, călătorii urmând să fie transportați cu autobuze, fără a mai achita bani în plus peste costul biletelor.

Transportul pe această relație va fi asigurat doar de companiile private Interregional Călători și Transferoviar Călători.

Cu 31 autobuze

Potrivit unei informări a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, „închiderea circulației feroviare pe relația Aghireș - Poieni pentru execuția lucrărilor de reabilitare și electrificare se va face cu asigurarea transbordării auto pentru călători”.

Trenurile vor circula în continuare numai la cele două capete ale liniei Episcopia Bihor - Cluj Napoca, însă nu și pe tronsonul Aghireș - Poieni, unde călătorii vor fi preluați de autobuze și autocare, conform prevederilor OUG 131/2023, adoptată și intrată în vigoare în 28 decembrie, anul trecut.

Potrivit CFR, „autobuzele/autocarele de înlocuire a trenurilor de călători vor fi asigurate de operatorii de transport feroviar de călători (OTF) și vor circula conform orarului stabilit de aceștia”, pe mai multe distanțe:

- Aghireș  Huedin - 8 autobuze, Huedin – Aghireș - 7 autobuze, care asigură continuitatea cu trenurile care circulă pe distanța Cluj Napoca – Aghireș și retur, cu transbordarea călătorilor în stația Aghireș;

- Aghireș – Stana – 2 autobuze (un autobuz pe sens), care asigură continuitatea cu trenurile care circulă pe distanța Cluj Napoca – Aghireș și retur, cu transbordarea călătorilor în stația Aghireș;  

- Cluj Napoca – Huedin și retur – 2 autobuze (un autobuz pe sens);

- Cluj Napoca – Oradea și retur – 12 autobuze (6 autobuze pe sens).

„Menționăm că autobuzele/autocarele de înlocuire vor avea număr de identificare identic cu numărul de tren, în cazul în care se asigură continuitatea serviciului de transport, iar în celelalte cazuri vor avea alt număr”, precizează CFR SA.

Compania adaugă că programul de circulație a autobuzelor/autocarelor de înlocuire a trenurilor de călători vor fi publicate pe site-ul CNCF CFR SA – www.cfr.ro, la secțiunea INFO CĂLĂTORI_ Mersul trenurilor CFR, link: https://mersultrenurilor.infofer.ro/ro-RO/Itineraries

De asemenea, pentru detalii privind programul autobuzelor/autocarelor de înlocuire, precum și alte condiții de transport, CFR SA recomandă călătorilor să se adreseze celor doi operatori de transport feroviar care vor continua să asigure servicii pe relația Oradea – Cluj, și anume Interregional Călători și Transferoviar Călători, compania de stat nemaicirculând pe această relație din prima decadă a lunii decembrie 2023:

- Interregional Călători: https://interregional.ro/ro/#/contact sau telefon 0264.596.775;

-Transferoviar Călători: https://transferoviarcalatori.ro/ro/suport/relatii-cu-publicul/, telefon 0238.434.380.


UPDATE: Exclusiv cu autobuze și autocare

Încă din prima zi în care circulația trenurilor a fost închisă pe tronsonul Aghireș - Poieni, adică de luni, 8 ianuarie, singurele companii de transport feroviar care au continuat să asigure transportul între Oradea și Cluj, Interregional Călători și Transferoviar Călători, au preferat să o facă pe întreaga distanță exclusiv cu autobuze și autocare, pentru a evita transbordarea pasagerilor.

Compania publică, CFR Călători, a suspendat toate trenurile pe relația Oradea - Cluj, iar cele două companii private au asigurat autobuze și autocare de la Oradea la Cluj și retur pe întreaga distanță, în așa fel încât pasagerii să nu fie debarcați din trenuri și apoi îmbarcați în autovehicule în Aghireș și în Poieni.

Un comunicat al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA dat publicității pe 5 ianuarie informa că „trenurile de călători vor putea circula pe reațiile Cluj Napoca - Aghireș și retur, și Poieni - Oradea - Frontieră și retur, în conformitate cu Mersul Călătorilor”, iar pentru asigurarea continuității serviciului public de călători se aplică OUG 131/2023 privind înlocuirea cu autobuze/autocare.

Deoarece actul normativ a fost adoptat abia la 28 decembrie 2023, compania publică nu a avut timp pentru procedurile de achiziție a serviciului de înlocuire cu autobuze/autocare, ceea ce explică suspendarea trenurilor CFR Călători, firmele private având însă flexibilitatea de a contracta mai ușor servicii de transport rutier cu alte companii private autorizate.

Citiți pe această temă articolul „Trenurile directe Oradea - Cluj au fost înlocuite cu autobuze. Vezi programul acestora! (FOTO)


Interregional Călători – programul transporturilor

Printr-un comunicat propriu, Interregional Călători a anunțat că pune în circulație doar autocare/autobuze pentru înlocuirea trenurilor afectate, conform mersului de tren/auto din documentul de mai jos.

Astfel, pe ruta Cluj-Napoca – Oradea se va circula cu autocare/autobuze de înlocuire prin Huedin și feroviar pe rută ocolitoare, prin Jibou – Marghita, iar pe ruta Cluj-Napoca – Huedin se va circula cu autocare/autobuze de înlocuire, sau feroviar până la Aghireș și cu autocare/autobuze de înlocuire între Aghireș și Huedin.

„Pasagerii din autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători fac dovada dreptului la călătorie în baza legitimațiilor de călătorie pe calea ferată, emise de Interregional Călători, valabile pentru trenurile înlocuite”, precizează compania.

Doi ani de lucrări

Lucrările de modernizare și electrificare pe tronsonul de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor - Frontieră Ungaria sunt împărțite în patru loturi:

Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km);

Lotul 2: Aghireș – Poieni (36,53 km);

Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km);

Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km).

Finalizarea lucrărilor de infrastructură feroviară pe toate cele patru loturi este estimată pentru anul 2026.

Obiectivul lucrărilor este electrificarea și reabilitarea liniilor pe întregul traseu, îmbunătățirea condițiilor de exploatare și operare, necesare maximizării volumului de mărfuri transportate, precum și creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 160 km/h și 120 km/h pe întregul tronson; modernizarea stațiilor (inclusiv a haltelor); modernizarea clădirilor stațiilor de călători, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor; modernizare poduri, podețe, repararea sistemelor de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor; realizarea de facilități pentru persoanele cu dizabilități; montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot; construcția drumurilor de întreținere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice); modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului; maximizarea capacității de tranzit și modernizarea echipamentelor de telecomunicații.

Linia de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor– Frontieră beneficiază de finanțare în cadrul PNRR, valoarea investiției fiind de 9,3 miliarde lei, iar lucrările sunt estimate să dureze doi ani.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!