Șase proprietari de teren din Cheriu expropriați pentru Inelul Rutier Metropolitan, ce va ocoli Oșorhei, Oradea, Băile 1 Mai, Băile Felix, Sânmartin și Nojorid, au „boicotat” semnarea actelor pentru a primi despăgubirile din partea Consiliului Județean Bihor.

Unul acuză chiar existența unei „mafii” conduse de Ilie Bolojan și din care ar mai face parte și alte instituții, toate acuzate că încalcă legile. De notat că expropriații au pierdut o primă fază a procesului prin care contestă traseul șoselei, proces desfășurat tocmai la Cluj, unde își are domiciliul unul dintre proprietari.

„Boicotăm”

La doar trei zile după ce Consiliul Județean Bihor a anunțat că a contractat lucrările de construire a Inelului Rutier Metropolitan și pe lotul I, dintre Băile Felix și Nojorid, după ce la începutul lunii semnase contractul pentru construirea lotului II, dintre Băile Felix și Oșorhei, șase dintre cele 23 persoane ce dețin terenuri în satul Cheriu și care au fost expropriate s-au adunat joi după amiază la Primăria Oșorhei, unde era programată semnarea așa numitului proces verbal al Comisiei de verificare a dreptului de proprietate asupra terenurilor ce fac parte din culoarul de expropriere aflate în zona de intravilan a localității Cheriu.

Practic, atât miercuri, cât și joi, la Primăria Oșorhei toate persoanele expropriate, pentru care CJ Bihor a indisponibilizat în conturi bancare deschise pe numele lor sumele aferente despăgubirilor, urmau să primească dreptul de acces la aceste conturi și, implicit, banii pentru exproprieri.

„Am decis să boicotăm acțiunea de semnare a procesului verbal al Comisiei de verificare a dreptului de proprietate asupra terenurilor ce fac parte din culoarul de expropriere aflate în zona de intravilan a localității Cheriu. Ne exprimăm din nou indignarea, nemulțumirea și opoziția față de modalitatea abuzivă de trasare a Inelului Rutier Metropolitan”, a spus liderul de opinie al protestatarilor, Claudiu Someșan (foto).

Acesta a precizat că „am ales zidurile Primăriei deoarece am constatat că noi, cetățenii din Cheriu, nu avem primar care să ne reprezinte interesele, actualul edil fiind un simplu executant al CJ Bihor, care sub paravanul interesului public apără interese ascunse”.

Să se refacă traseul

Cu toate că, practic, proiectul inelului rutier - ce prevede o șosea lungă de 17 km din DN 1 Oradea – Cluj care pornește din dreptul localității Oșorhei, traversând DN 76 Oradea – Deva pe teritoriul comunei Sânmartin și ieșind în DN 79 Oradea – Arad dincolo de Nojorid – este practic în derulare, cei șase proprietari de teren, „înarmați” și cu semnăturile altor 13, cer refacerea traseului așa încât șoseaua să ocolească terenurile lor, situate în intravilanul satului Cheriu, prin extravilanul satului vecin, Alparea.

Claudiu Someșan a afirmat că ar fi vorba despre o prelungire de numai 286 metri:  „Atât le-a lipsit președintelui Ilie Bolojan, consilierilor județeni și primarului comunei Oșorhei ca drumul să nu afecteze proprietățile intravilane ale localnicilor: 286 de metri și omenia”, a afirmat Someșan.

Acesta a spus că traseul a fost astfel făcut încât să treacă peste proprietățile celor 23 de persoane nemulțumite și să nu afecteze proprietățile altor persoane fizice și juridice, astfel favorizate, concluzionând că „la mijloc este vorba de bani, de profit și de dezvoltarea imobiliară ulterioară a satului Cheriu”, iar asta deoarece pentru terenuri învecinate viitoarei șosele a crescut deja valoarea de piață, acestea urmând să aibă, conform unui viitor Plan Urbanistic General al comunei, funcțiuni de „zonă de servicii medicale, de recreere și de turism”.

„Simte” o mafie instituționalizată

„Eu simt că avem de-a face cu o mafie instituționalizată, că Consiliul Județean este mână-n mână cu Agenția pentru Protecția Mediului, că forțează Poliția Rutieră să dea decizii care nu sunt în măsură (n.r. – în concordonanță) cu realitatea, cu ceea ce se va întâmpla cu acest Inel Rutier Metropolitan”, a spus Someșan, refuzând să nominalizeze persoanele care conduc sau fac parte din această mafie.

În schimb, un alt proprietar, care a spus că din cauza exproprierii la care a fost supus nu mai poate construi pe terenurile rămase, a afirmat că „din auzite, Mircea Mălan (n.r. – vicepreședinte CJ Bihor) a adunat vreo 300 de hectare de teren în zonă”.

Întrebat ce fonduri au fost virate în conturile lor de CJ Bihor pentru despăgubire, Someșan a afirmat că este vorba de sume între 2,6 și 18 lei/mp, dar că nu pentru bani protestează, ci pur și simplu vrea ca șoseaua să nu-i traverseze terenurile, el deținând o livadă, o grădină, un centru de rafting și având în plan și construirea unui poligon de tir cu arcul.

„Stupefiat” de Tribunalul Cluj

De precizat că,în frunte cu Claudiu Someșan, cei 23 proprietari au intentat în toamna anului trecut un proces Consiliului Județean Bihor, la Tribunalul Cluj (bărbatul având buletin de Huedin, de unde este originar), însă au pierdut prima etapă a acestuia.

Pe 26 mai anul acesta, judecătorii clujeni au respins solicitările de suspendare a Hotărârilor CJ Bihor prin care a fost aprobat traseul inelului rutier metropolitan, considerându-le „neîntemeiate”.

Bărbatul a afirmat că instanța ar fi ignorat argumentele proprietarilor. „Sunt stupefiat că instanța a omis o serie dintre aspectele pe care noi le-am semnalat”, a spus el, adăugând că din acest motiv va fi declarat recurs la Curtea de Apel Cluj.

Cu opoziția PSD

Inițiat de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, care a argumentat că acesta va contribui la fluidizarea traficului în toată zona metropolitană Oradea, proiectul Inelului Rutier Metropolitan are o poveste tumultoasă, fiind contestat până anul acesta de consilierii județeni ai PSD.

În luna iunie a anului trecut aceștia au și organizat o conferință de presă la Cheriu, cerând un alt traseu al șoselei, mai lung cu circa 700 metri, motivând că devierea ar costa doar puțin peste 500.000 euro, iar în ședințele CJ Bihor au votat de patru ori împotriva prooiectului.

Acesta a fost adoptat, cu tot cu traseu, abia la a cincea încercare, în luna septembrie, cu voturile inclusiv a doi consilieri județeni PSD, Ioana Bara și Ciprian Anta, care au motivat că proiectul este în interes public, Bara demisionând ulterior și din CJ Bihor, și din PSD Bihor, iar Anta doar din „parlamentul” județean.

Proiectul are o valoare de 151,831 milioane lei, din care 120 milioane din Programul Național de Investiții Anghel Saligny, iar diferența de 20% din bugetele Primăriei Oradea și Consiliului Județean Bihor.

Potrivit contractelor încheiate cu constructorii, șoseaua va trebui finalizată în următoarele 18 luni, așa încât să fie deschisă circulației în 2025.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!