Lucrările pentru construirea Inelului Metropolitan de Sud al Oradiei, care ocolește localitățile Oșorhei, Sânmartin și Nojorid legând trei șosele naționale dinspre Cluj, Deva și Arad, au ajuns la jumătate din volumul proiectat, a anunțat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, cu ocazia unei vizite făcute miercuri pe șantierul unuia din cele două loturi împreună cu primarul Oradiei, Florin Birta.

Pe tronsonul dintre Nojorid și Oșorhei au loc în prezent lucrări spectaculoase, pentru montarea grinzilor de 62 tone pe viaductul peste DN 76 Oradea - Deva, la fața locului fiind montată în acest scop cea mai mare macara din România, de 700 de tone.

Din 9 kilometri, pe 5 este asfalt

Tronsonul I al IRM de Sud, care pornește de pe DN 79 Oradea - Arad de la intrarea în Nojorid dinspre Leș, are o lungime de 9 kilometri, fiind executat de o asociere formată din firmele Asfamixt (Oradea), OPR Asfalt (Timișoara) și Dacia Faber (Cluj), contra sumei de de 70,143 milioane lei, fără TVA.  

Cea mai dificilă porțiune se află chiar la ieșirea din Nojorid spre Cordău, deoarece aici constructorii îngroapă în subteran rețelele de electricitate și țevile de gaz care vor uni rețeaua din Nojorid de cea din Sânmartin, a explicat la fața locului președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan (foto jos).

Tot pe raza comunei Nojorid, Inelul Metropolitan de Sud este deja racordat la centura Nojorid, care va fi dată în folosință în luna iulie.

Pe acest prim lot al centurii metropolitane, se lucrează în prezent în trei zone: la capătul de la intrarea în Nojorid dinspre Arad, pe un bucată de aproximativ 5 km pe care deja s-a și așternut primul strat de asfalt, cel de rezistență, și în capătul dinspre Cordău.

Viaduct cu 8 deschideri

Cele mai complexe lucrări se execută în Cordău, la viaductul cu o lungime de 312 metri și o înălțime de 17 metri, cu 8 deschideri, prin intermediul căruia Inelul Metropolitan de Sud va traversa acumularea Administrației Bazinale de Apă Crișuri și șoseaua națională DN 76 Oradea - Deva.

De la începutul săptămânii, a explicat directorul general al Asfamixt, Daniel Forțiu (foto), în această zonă este montată cea mai mare macara din România, de 700 de tone, angajată de la firma orădeană Deme Macarale pentru ridicarea pe structura viaductului a grinzilor grele de 62 de tone.

Cea mai mare parte a tronsonului I al IRM Sud, din Nojorid până la intersecția cu drumul comunal spre Cordău, va fi deschisă circulației la finele acestui an, a precizat Bolojan. Viaductul va fi gata până în primăvara anului viitor, așa încât întregul Inel Metropolitan de Sud să fie deschis circulației tot anul viitor.

„De real folos”

Prezent și el pe șantier, primarul Oradiei, Florin Birta (foto jos), a subliniat că realizarea Inelului Metropolitan de Sud a fost posibilă datorită colaborării municipalității cu administrația județeană, ambele instituții alocând în acest scop fondurile primite prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny.

„Inelul Metropolitan va fi de real folos pentru Oradea. Cei care vin dinspre Arad, de exemplu, vor putea să se îndrepte spre Felix, spre Deva sau spre Cluj, iar din Nojorid până în Felix să facă numai 5 minute, și tot în 5 minute din Felix până în Oșorhei, pe DN 1 Oradea - Cluj”, a spus edilul.

De asemenea, acesta a amintit că Primăria Oradea va construi încă un drum de legătură de 6 km între centura Oradea și IRM de Sud, din dreptul Pieței Vest Market, prin strada Apateului, astfel că centura metropolitană va fi și mai accesibilă inclusiv pentru orădeni.

În completarea lui Birta, vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan a amintit că IRM de Sud leagă trei șosele naționale – DN 79, DN 76 și DN 1 – iar „utilitatea lui este esențială”, nu doar pentru că va reduce traficul pe centura Oradea, ci va și scoate o mare parte din el de pe drumurile din Nojorid, Sânmartin și Oșorhei, ceea ce înseamnă implicit reducerea poluării și gălăgiei pentru locuitorii acestor trei localități și pentru orădeni.

Mai larg, mai scump

Potrivit celor trei oficiali, se lucrează și pe lotul II al IRM de Sud, între Cordău și Oșorhei, în lungime de 8 km, pentru care licitația organizată de CJ Bihor a fost câștigată de PORR contra sumei de 81,688 milioane lei.

Aici, lucrările au fost întârziate din cauza unui proces declanșat de proprietarii a 21 terenuri din Cheriu, nemulțumiți că șoseaua le va traversa. În prima fază, aceștia au pierdut procesul la Tribunalul Cluj, iar în decembrie 2023 Curtea de Apel Cluj Napoca a obligat CJ Bihor să reproiecteze drumul cu o lățime mai mare, ceea ce a necesitat exproprieri suplimentare și creșterea costului prevăzut inițial cu circa 10%.

Lucrările pentru realizarea IRM de Sud au început în toamna anului trecut și trebuie finalizate anul viitor, în primăvară.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!