După ce în urmă cu doi ani și-au dat afară doi colegi „vinovați” că au votat proiectul Inelului Rutier Metropolitan alături de reprezentanții PNL Bihor, consilierii județeni ai PSD au aprobat, la fel ca aceia ai UDMR, păstrarea traseului șoselei așa cum l-a propus încă de la început președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.

„În tot răul e și un bine”, a motivat votul liderul grupului PSD din „parlamentul” județean, făcând referire la faptul că deși vor trebui făcute mai multe exproprieri, măcar șoseaua va fi mai largă.

Mai lat, deci mai scump

Varianta revizuită a Inelului Rutier Metropolitan a fost pusă miercuri pe masa consilierilor județeni, care au avut de aprobat noul preț și exproprieri suplimentare, după ce în luna decembrie a anului trecut Curtea de Apel Cluj a dispus anularea hotărârilor CJ Bihor adoptate în 2021 care au stat la baza proiectului șoselei de 17 km ce va ocoli sudul Zonei Metropolitane Oradea, adică localitățile Oșorhei, Oradea, Sânmartin și Nojorid.

Așa cum BIHOREANUL a mai relatat, procesul a fost deschis de 21 de proprietari de terenuri din satul Cheriu, comuna Oșorhei, nemulțumiți că șoseaua trece și prin intravilanul localității, fragmentându-le proprietățile, în prima fază Tribunalul Cluj respingându-le acțiunea, iar în final Curtea de Apel Cluj obligând CJ Bihor să motiveze alegerea traseului și să reconfigureze platforma drumului, care din acest motiv nu va mai avea profil de drum județean (cu o lățime de 8 metri), ci de drum național (lat de 9 metri).

Înainte să supună dezbaterii și votului noua documentație a IRM, revizuită în conformitate cu decizia instanței, Bolojan a explicat, așa cum făcuse cu câteva ore înainte și într-o conferință de presă susținută împreună cu primarul Florin Birta, că drumul va fi mai scump (în loc de 40 milioane euro va costa 45 milioane euro) și că vor fi necesare exproprieri suplimentare (387.000 mp în loc de 339.000 mp).

„PSD nu s-a opus...”

Înainte ca proiectul revizuit să fie supus votului, liderul grupului consilierilor PSD, Bujor Chirilă, a anunțat că va vota, alături de ceilalți cinci colegi de partid, în favoarea acestuia, asta spre deosebire de anul 2021, când PSD-iștii l-au „trântit” de trei ori, iar a patra oară doar doi dintre ei și-au dat voturile, alături de reprezentanții PNL.

De altfel, după cum BIHOREANUL arăta la acea vreme, cei doi – Ioana Bara și Ciprian Anta – au fost pedepsiți de partid pentru deviaționism, ambii fiind forțați să demisioneze din CJ Bihor, iar Bara și să renunțe la calitatea de membru PSD, formațiune în care activase 26 de ani. „Am preferat să acționăm în interesul cetățenilor”, au motivat atunci cei doi.

De data asta, liderul grupului PSD a ținut doar să arate că reprezentanții partidului nu s-au opus proiectului, ci în urmă cu doi ani ar fi vrut doar ca șoseaua să ocolească intravilanul satului Cheriu, ceea ce ar fi însemnat prelungirea ei cu aproape 800 de metri și o cheltuială suplimentară de „numai” 1 milion de euro.

„PSD nu s-a opus acestui proiect, ne-am opus doar traseului propus, la solicitarea cetățenilor din Cheriu. (...) Sperăm să-și primească banii pe terenurile expropriate la prețul corect. Având în vedere că proiectul de acum (n.r. – cel revizuit, dar care păstrează fix același traseu) respectă sentința de la Cluj, constatăm că orice rău e și spre bine, pentru că drumul va fi mai larg și mai sigur, și având în vedere și stadiul de implementare a proiectului, PSD va vota pentru și le dorim spor la muncă constructorilor și celorlalți implicați”, a spus Bujor Chirilă.

Proiectul a fost votat și de consilierii județeni ai UDMR, care, la rându-le, în 2021 s-au opus, fără a motiva explicit de ce.

Totuși, anterior, liderul grupului UDMR, Borsi Loránt, dezvăluise că în cursul dimineții Bolojan ar fi făcut o înțelegere cu președintele UDMR Bihor, Cseke Attila, convenind ca reprezentanții acestui partid să susțină proiectele de infrastructură de acest fel, la fel cum și cei ai PNL susțin proiecte de infrastructură utile comunității maghiare, cum ar fi Inelul Rutier Metropolitan de Nord, care va ocoli Oradea, din Oșorhei, până în Biharia, pe dealurile din nordul orașului.

(sursa video: Consiliul Județean Bihor)

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!