Primăria Oradea a câştigat, în cea de-a doua jumătate a acestei săptămâni, finanţări europene în valoare totală de peste 79 milioane euro.
Vor primi finanţare europeană!
Proiectele care vor fi finanţate vizează trei dintre cele mai mari investiţii programate de municipalitatea orădeană pentru anul 2024.
"Proiectul Coridor de mobilitate urbană Decebal - Vladimirescu, precum şi proiectele pasajelor de la Gara CFR şi Magazinul Crişul, împreună cu proiectele care prevăd achiziţia a 20 de autobuze electrice, vor fi finanţate prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027", a anunţat vineri printr-un comunicat de presă, Primăria Oradea.
Anunţul câştigării proiectelor a avut loc după ce la începutul acestei săptămâni Consiliul Local Oradea s-a întrunit în şedinţă "de îndată" pentru a aproba documentaţiile financiare ale acestor proiecte, astfel încât să se conformeze birocraţiei europene.
"Avem şanse mari să atragem finanţare europeană pentru aceste proiecte", declara, la acea dată, pentru BIHOREANUL primarul de Oradea, Florin Birta.
Valoarea totală a celor trei proiecte depăşeşte suma de 395 milioane lei, echivalentul a peste 97 milioane euro. Contribuţia nerambursabilă la aceste investiţii care vor fi cofinanţate din bugetul european va fi de 79,4 milioane lei, echivalentul a peste 42 milioane euro.
"Pasajul este în lucru"
Municipalitatea orădeană a reuşit să atragă finanţarea europeană, deşi parte din proiectele vizate sunt deja demarate şi se află în diferite faze de implementare.
Lucrările la pasajul pe sub Bulevardul Decebal, de-a lungul străzii Tudor Vladimirescu, construit de firma Freyrom pentru suma de 22,5 milioane euro, au început în sfârşitul lunii iunie odată cu instalarea vacanţei şcolare.
Şantierul se desfăşoară cu închiderea peste vară a circulaţiei auto şi a tramvaielor în zonă. Constructorul şi-a asumat faţă de municipalitate reluarea din toamnă, la începerea noului an şcolar, a circulaţiei tramvaielor.
"Pasajul este în lucru, momentan fiind foraţi 168 de piloţi dintr-un total de 278. Termenul de realizare al pasajului este de 21 de luni", a precizat Primăria Oradea.
Un proiect cu două etape
La fel, municipalitatea orădeană a făcut deja demersuri pentru realizarea viitorului coridor de mobilitate Magheru - Republicii în valoare totală de 56,9 milioane euro, investiţie care va cuprinde şi achiziţia a 20 de autobuze electrice.
Având în vedere complexitatea proiectului, acesta a fost conceput în două etape.
"În acest caz, proiectele tehnice ale pasajelor sunt finalizate, urmând să fie demarată procedura de achiziţie a acestora. Termenul de achiziţie pentru pasaje este de 22 de luni. Totodată, pentru autobuzele electrice, licitaţia publică este în curs de desfăşurare", se menţionează în comunicatul municipalităţii.
Cu tramvaiul prin subteran
Prima etapă, estimată la 27 milioane euro, vizează zona delimitată de podul Dacia până la magazinul Crişul. "Prin acest proiect se va crea o bandă dedicată pentru tramvaie şi autobuze, prin realizarea unui pasaj subteran în intersecţia dintre Bulevardul Magheru, strada Republicii, strada Braşovului şi strada Louis Pasteur", a transmis Primăria Oradea.
În cadrul acestui proiect va fi reabilitată piaţeta din Bulevardul Magheru, se va moderniza infrastructura de reţele din subteran, staţiile de tramvai de la sol şi vor fi achiziţionate 10 autobuze.
Un centru intermodal în faţa gării CFR
Cea de-a doua etapă a proiectului, care vizează porţiunea de la magazinul Crişul până dincolo de staţia CFR, are o valoare estimată de 29,8 milioane euro.
"În această etapă se urmăreşte realizarea unei benzi dedicate pentru tramvai şi autobuz prin realizarea unui pasaj subteran în zona staţiei de cale ferată Gara Centrală Oradea. Astfel, traficul rutier va intra prin subteran, iar tramvaiele şi autobuzele vor circula la nivelul solului", se menţionează în comunicat.
În cadrul proiectului platoul din faţa staţiei CFR va fi transformat într-o piaţetă publică care va avea în vecinătate un centru de transport intermodal care va include transportul cu trenul, tramvaiul, autobuzul şi taxiul.
Investiţia va cuprinde şi achiziţia a încă 10 autobuze electrice.